Ze staat een stukje verderop aan de bar, met een cappuccino in haar handen. Af en toe kijkt ze mijn kant op. Ik heb net een lezing gehouden in de grote zaal en knik naar haar, terwijl de barvrouw me een beker thee aangeeft. Even later wandelt ze mijn kant op, handtas over haar schouder, koffiekop in haar handen.
‘Mag ik wat vragen?’ begint ze.
‘Natuurlijk, wat wil je weten?‘
‘Je vertelde net wat je allemaal doet,’ zegt ze.
‘Ja, daar krijg ik vaak verbaasde reacties op,‘ lach ik. ‘Ik doe nogal veel.’
‘Ik ben net zo!’ zegt ze. ‘Ik hou van verschillende dingen. Ik geef yogales, ben een boek aan het schrijven. Maar ik wil ook mensen coachen. En ik ben goed in copywriting, dat blijft ook steeds terugkomen.’
‘Dat klinkt goed!,’ zegt ik enthousiast.
‘Maar dat is precies mijn probleem!’ zegt ze en ze zet haar cappuccino naast mijn thee. ‘Hoe verdien je nou geld, met alle verschillende dingen die je leuk vindt? Ik dacht altijd dat focus belangrijk is voor ondernemers…’
Hoe verdien ik geld, als ik veel dingen leuk vind?
Het is een vraag die ik als business coach van begaafde ondernemers vaak krijg: Hoe verdien je geld in je bedrijf, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
Het standaardadvies: focus
Veel business coaches en ondernemers-adviseurs stellen: wil je succes, dan moet je focussen. Je op één ding richten, specialiseren, anders kun je je niet duidelijk profileren. Doe je teveel verschillende dingen, dan zouden klanten dat verwarrend kunnen vinden, niet begrijpen waar je voor bent.
Focus is lastig
Maar hoe moet je focussen, als je een creatieveling bent, een snelle denker die van diepgang én breedte houdt? Als je iemand bent die veel dingen kan, al die dingen goéd doet én er van houdt. Hoe zorg je dan voor focus? Focus is met name een uitdaging voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers.
Ik werk veel met zulke zelfstandigen en ik zie steeds weer dat ze moeite hebben met focus. Niet omdat ze niet willen. Ze willen heel graag een gezond bedrijf en daar willen ze ook moeite voor doen. Ze volgen de coach-adviezen en profileren zich met één ding. Maar toch komt dat succesbedrijf maar niet van de grond.
Alsof er een onzichtbare barriere is, waar de creatievelingen en slimmeriken maar niet doorheen breken. Wat moet je dan doen?
Lees meer