“Soms vraag ik me af waarvoor ik het allemaal doe”, verzucht m’n ex-collega die ik bij een borrel tegen het lijf loop. “Ik kan steeds minder m’n ambities kwijt in m’n werk. Er wordt zo enorm langs elkaar heen gewerkt en er gaat zoveel fout in onze organisatie. Ken jij een bedrijf dat de boel beter op orde heeft waar ik een baan kan vinden. Of zou ik ook voor mezelf moeten beginnen?”
Het is een verzuchting die veel professionals maken. Ooit zijn ze enthousiast aan een uitdagende baan begonnen, maar na verloop van tijd lijkt de ambitie te eindigen in de doodlopende weg van een saaie baan in een logge organisatie. Wat is dan een goede stap?
Ik denk dat dit probleem niet alleen een uitdaging voor de professionals is, maar juist ook voor de organisaties waarin ze werken. Er wordt in organisaties veel aandacht besteed aan wat er niet goed gaat of anders moet. Daardoor verlies je uit het oog wat er wel goed gaat. Dit kan zo ver gaan dat medewerkers zelfs het bestaansrecht van de organisatie niet meet herkennen. In zo’n geval kan het enorm verfrissend zijn om eens met enthousiaste klanten om tafel te gaan.
Enthousiaste klanten of superpromoters, zo heb ik al in andere blogposts aangegeven, kunnen precies vertellen waarin zij de meerwaarde van een bedrijf ervaren. Ze gebruiken produkten vaak intensief en kennen alle voordelen. Ook weten ze precies aan te geven hoe het produkt of de dienst hen helpt in hun dagelijks leven. Ze praten niet over functionaliteiten van een dienst, maar over hoe ze die in de praktijk gebruiken.
Voor medewerkers in een grote organisatie kan de dialoog met enthousiaste klanten enorm verfrissend zijn. Zij ervaren plots dat hun werk helemaal niet zinloos is en dat er wel meerwaarde is. Zij zien hoe ze andere mensen van dienst zijn en welke rol hun baan heeft voor de maatschappij. Het klinkt vreemd, maar in teveel organisaties verliezen mensen na verloop van tijd dit extern besef, vanwege alle interne beslommeringen. Sessies met klanten kunnen enorm helpen om medewerkers te laten voelen waarom ze het ook alweer deden. Interne issues zijn dan geen demotiverende hindernis meer, maar veranderen in een uitdaging om klanten nog meer van dienst te zijn.
Als glazenwasser help ik organisaties om beter naar buiten te kijken. In dit geval wil ik graag een collega van me aanbevelen. Hoe vaak gebruikt jouw organisatie de eigen enthousiaste klanten om meer zicht op de buitenwereld te houden? Hoe vaak zet jij je klanten in als glazenwasser? Deze collega-ramenzemer wil ik hierbij van harte bij je aanbevelen. Niet alleen om beter naar buiten te kijken, maar ook gewoon om lol in je werk te houden. Zodat je op een volgende borrel niet hoeft te zoeken naar een andere baan, maar enthousiast kunt vertellen over wat jij voor je klanten betekent.