Ik heb soms wensen waar schamper op wordt gereageerd: “Tja, dat zou iedereen wel willen…” De reactie is dan vaak met een ondertoon van ongeloof: blijkbaar getuigt m’n wens van veel naïviteit en is het niet redelijk om te verwachten dat het ooit waarheid zal worden. Toch merk ik, dat dit soort wensen soms het begin kan zijn van iets moois en groots. Als je er maar realiteit van durft te maken.
Sterker nog: ik ken veel voorbeelden van dit soort wensen die ooit in vervulling zijn gegaan:
– Gratis bellen met de hele wereld (Skype)
– Een gratis encyclopedie waarin je vrijwel alles kunt vinden over bijna alles (Wikipedia)
– Gratis kantoorsoftware (Google Docs, Open Office)
– Een eenvoudig plaatje waarop je direct kunt zien of het bij jou in de buurt gaat regenen (Buienradar)
– Een boekhandel waar wel alle boeken op voorraad zijn (Bol.com)
– Een boekhandel die met goede adviezen komt over boeken die bij jou passen (Amazon)
– Software om snel en goedkoop zelf een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren zonder dat je een duur onderzoeksbureau nodig hebt (SurveyMonkey of SurveyWorld).
– Een paard dat geen stal nodig heeft en niet elke dag hoeft te worden gevoerd en geborsteld (de auto)
Klantgericht werken bestaat soms uit goed luisteren naar de wensen van je klant. Ook als die wensen niet realistisch lijken. Draai het eens om: wat zou er gebeuren, als jij zo’n onredelijke wens wél in de praktijk kunt brengen? Welke grote dienst zou jij daarmee kunnen starten?
Je neeft uit Winterswijk zegt
De meesten hanteren het motto eerste zien dan geloven , wil je iets realiseren dan geldt het omgekeerde , eerst geloven en dan zien.
Rolfman zegt
yes we can
http://nl-economie.blogspot.com/