Het dametje lijkt zeker 75 jaar oud, maar ze straalt in alles uit dat ze nog helemaal bij de tijd is. Met een alerte blik doet ze mee aan de sessie en vertelt ze enthousiast hoe ze jongeren probeert over te halen met het bedrijf zaken te doen.
Ik begeleid een sessie voor een lokale dienstverlener die graag met haar superpromoters in dialoog wil. Superpromoters zijn mensen die erg enthousiast zijn over een bedrijf en hun enthousiasme ook actief delen met anderen. In zijn gelijknamige boek heeft Rijn Vogelaar uitgebreid verteld hoe de dynamiek rond deze superpromoters werkt.
Via hun eigen panel heeft de dienstverlener waar ik voor werk een aantal van zulke promoters geselecteerd. Deze avond gaan we horen waarom ze zo enthousiast zijn en het oudere dametje weet dat haarfijn uit te leggen. Het is geweldig om haar te horen vertellen. Ze is niet alleen razend enthousiast over het bedrijf, maar deelt dit enthousiasme strategisch met anderen. Zo vertelt ze dat veel van haar leeftijdsgenoten niet meer snel van dienstverlener wisselen, daarom probeert ze gericht jonge mensen enthousiast te maken. “Toen ik onlangs m’n huis heb verkocht, heb ik het jonge stel dat m’n huis kocht direct doorverwezen”.
Naast haar aan tafel zitten verschillende anderen instemmend te knikken. Ook zij blijken een spil in een lokaal netwerkje te vervullen. De één helpt gehandicapte jongeren, een ander is woordvoerder voor veel familieleden met een lagere opleiding. In deze spilfunctie hebben ze allemaal één ding gemeen: ze zijn oprecht enthousiast over het bedrijf en delen hun enthousiasme in hun hele netwerk. Daarmee zie je een watervaleffect: deze mensen hebben grote invloed én een groot netwerk. Als zij je ambassadeur zijn, heeft dat een enorm gevolg. Hier is sprake van mond-tot-mond reclame met exponentiële effecten. Maar hoeveel bedrijven zijn zich van dit soort dynamiek bewust?
Elk bedrijf kent op papier de 80-20 regel, dat een klein deel van je klanten voor veel omzet zorgt. Maar nog veel te vaak is Marketing gericht op een goed imago onder willekeurige jonge mensen. Nog te vaak wordt bij klantonderzoek gekeken naar random groepen respondenten. Hoeveel effectiever zou je Marketing, Sales, Produktvernieuwing of Marktonderzoek kunnen inrichten als je je richt op het oordeel van je superpromoters? Voor mij en het management van de organisatie waarvoor ik de sessie begeleid komt er vanavond een nieuwe wereld tot leven. De niet-lineaire wereld van fans en hun netwerkeffecten.
Wat je al niet over nieuwe theorie kunt leren van een oud dametje. Ook daarin blijkt ze een onverwachte spilfunctie te vervullen.
Om m’n enthousiasme over het concept van superpromoters en enthousiaste klanten te uiten, zullen er de komende week veel artikelen over superpromoters verschijnen op m’n blog.