Voordat ik als zelfstandige aan de slag ging heb ik een flink aantal jaren bij een groot bedrijf gewerkt. Klantgericht werken was daar een belangrijk onderwerp, maar ook weer niet zo heel erg belangrijk. De klant stond voorop. Maar de portemonnee en dus de verkoopcijfers en winst ook. Om eerlijk te zijn waren die laatste meestal net een beetje belangrijker dan onze klanten. Je kent het wel: je vindt iets heel belangrijk (gezonder leven, afvallen), maar op het moment dat je écht moet kiezen (dat gebakje of biertje laten staan) lukt het niet om te doen wat je van plan was. In een grote organisatie is zoiets nog ingewikkelder.
Jíj weet wel dat de klant belangrijk is, maar je collega’s en management maken toch steeds keuzes die daar niet bij aansluiten. Zij pushen die nieuwe dienst op de markt vanwege de beoogde extra omzet, terwijl jij weet dat het nog vol fouten zit en veel klachten zal opleveren. Wat moet je dan doen? Vaak overviel me op dat moment in het grote bedrijf het Calimero-gevoel: “Ik ben klein en zij zijn groot en dat is niet eerlijk!” Het is een terecht gevoel, maar je schiet er niet veel mee op. Wat kun je dan wel doen?
Er is een andere jeugdheld die hierbij kan helpen: Pipi Langkous!Pipi is niet alleen een schattig meisje, maar ze is ook ondernemend en ondeugend. Sommige mensen moeten daar niets van hebben, zoals de truttige tante Pastellia die het liefst alle ondernemerschap van Pipi aan banden wil leggen. Pipi laat zich echter niet vangen en met haar superkracht en schatkist vol goudstukken is ze elke uitdaging met een grote grijns de baas. Samen met haar vriendjes Tommy en Annika beleeft ze de mooiste avonturen. Waarom is dit voor jou in een grote organisatie van belang?
Als jij jezelf tot Calimero maakt, ben je klein, verongelijkt en doe je niet veel meer dan klagen. Zie je jezelf echter als Pipi, dan is je houding totaal anders. Je gaat op zoek naar je superkracht (je sociale vaardigheden, je analytisch vermogen, je inzicht in de organisatie) en je schatkist (je netwerk binnen de organisatie, toegang tot welwillende topmanagers, of juist de informatie waarover juist jij beschikt). Zet je superkracht en je schatkist in. Stap met een grote grijns de wereld van je eigen organisatie in en ga de uitdaging aan.
Met de Pipi-houding is het klantgerichter krijgen van je organisatie niet langer een uitzichtloze opgave, maar een prachtig avontuur. Welke boeven kom je op je pad tegen? En wat zijn de Tommy’s en Annika’s die je tijdens je avonturen zult ontmoeten die vrienden voor het leven worden? Omarm de uitdaging en denk erom: laat je niet kisten door de tante Pastellia’s. Zij keuren alle ondernemerszin toch af en daar heeft een echte Pipi geen boodschap aan. Ik wens je veel eigenwijsheid en een prachtig klantgericht-avontuur.