Als kind was ik dol op de bezoeken aan m’n opa en oma, vooral in de nazomer. Rond hun achterhoekse huis hadden ze een ‘landje’ met fruitbomen en groente. Het hele jaar door was er weinig te beleven, maar in het najaar was er op miraculeuze wijze plots veel lekkers voorhanden. We mochten in de bomen klimmen en abrikozen plukken, of pruimen, peren en appels. In de gang stonden emmers vol kruisbessen en al maanden kregen we verse aardbeien en frambozen toegestopt. De nazomer was de periode van overvloed, van weinig moeite en veel lekker eten. Wat ik als kind niet zag, waren de vele uren die m’n opa en oma het hele jaar door op hun landje doorbrachten met zaaien, onkruid wieden en bemesten van de grond. Ik zag alleen de resultaten, het lekkere fruit.
De nazomer met de rijke oogst
In m’n bedrijf heb ik dit jaar een soortgelijke nazomer van overvloed. Nog nooit was ik in augustus zo druk, had ik zoveel opdrachten en klanten. Nog nooit lag er na m’n vakantie al zoveel werk op me te wachten. Sommige van m’n vrienden of collega’s bekijken het zoals ik vroeger als kind naar m’n opa en oma keek. Ze kijken jaloers naar de overvloed van m’n oogst. Maar zij zien niet het harde werken van de maanden ervoor. Want ook mijn harde oogst ging niet vanzelf.
Hard werken op m’n sociale-media-akkertje
Ik heb het afgelopen jaar keihard gewerkt. Op m’n eigen akkertje van de sociale media. Zo blog ik al ruim anderhalf jaar minimaal drie tot vijf maal per week. Een jaar geleden ben ik begonnen met een goede mailinglist via aWeber. Daarmee kan ik systematisch bijhouden wie m’n ebooks of gratis rapporten downloadt. Ook kan ik mensen hiermee twee keer per maand op de hoogte houden van nieuwe columns op m’n blog. Beide vereisen vrijwel dagelijks hard (maar leuk!) werk op m’n eigen akkertje. Net zoals m’n grootouders lol hadden in het bewerken van het landje naast hun huis.
Sociale media leveren me veel klanten op
Naast de blog en de lijst zijn er natuurlijk nog andere media die ik trouw bijhoud. Zoals Twitter, waarop ik verslag doe van events en links naar goede artikelen deel met m’n volgers. Op LinkedIn vertel ik over de belangrijkste events die ik organiseer. Op Slideshare deel ik m’n presentaties. Na een aantal seizoenen hard werken, is het nu tijd voor de oogst. En die mag er zijn. Steeds meer klanten weten me vanzelf te vinden, ik doe zelden meer koude acquisitie, ik krijg steeds leukere projecten.
Sociale media doe je niet ‘even snel’
Veel mensen zien sociale media als de nieuwste trend, een hype, een plek om snel te scoren. Dat is een grote misvatting. Sociale media zijn geen hype, maar een blijvertje. Ze worden het komende decenium nog veel groter en belangrijker. Maar snel scoren? Dat is een nog veel grotere misvatting. Met veel geluk kun je op sociale media incidenteel een grote hit scoren, die overigens vaak ook net zo snel weer vergeten is.
Na de investering volgt een rijke oogst
Toch bieden sociale media enorm veel kansen. Je ziet de echte waarde wanneer je ze niet meer ziet als een plaats om snel te scoren, maar als de plek waar je systematisch kunt werken aan het opbouwen van je eigen fanclub. Werken aan goede contacten met klanten die het waard zijn om in te investeren. Ga je zo aan de slag met sociale media? Dan is het een aantal seizoenen hard werken, maar heb je daarna gegarandeerd een rijke oogst. Ik wens je een mooie nazomer!
Geef een reactie