Je mag het natuurlijk eigenlijk niet toegeven, maar… baal jij soms ook zo van je klanten? Je weet dat je klanten belangrijk zijn. Dat ze je boterham betalen. Je weet dat je werk nu eenmaal niet elke dag een feestje kan zijn. Maar sommige klanten maken je leven wel heel erg zuur. Ze eisen een bodemprijs, maar zijn achteraf nog niet tevreden. Ze komen steeds weer met extra eisen. Ze vertragen je project omdat ze zelf niet met de benodigde informatie over de brug komen. Of ze bemoeien zich juist overmatig met jouw werk, waardoor jij je vak niet goed kunt beoefenen.
Ontsla jij wel genoeg klanten?
Wat zou je werkende leven veel leuker en makkelijker worden zonder zulke klanten. Het goede nieuws is: dat kan! De oplossing is eenvoudig: ontsla je vervelende klanten!
Het ‘ontslaan’ van klanten klinkt vreemd. Toch is het vaak de sleutel tot succes en snellere groei. Hoe kan dat?
Een olifant in de porseleinkast
Veel ondernemers gaan meer resultaat boeken als ze niet meer voor iedereen werken. Een mooi gezegde om uit te leggen hoe dit werkt is ‘een olifant in een porseleinkast’. Een olifant is een prachtig en slim dier, maar in een kast met een teer servies is een olifant niet handig. Stel jezelf voor als die grote sterke olifant en die vervelende klant als je porseleinkast. Je kunt je als olifant proberen aan te passen, voorzichtig te doen. Maar het is veel beter als je eerlijk bent: jij hoort niet in die kast. Wegwezen! Zoek een plek waar je wel tot je recht komt en richt je op je goede klanten.
Je vergeet de moter van je organisatie
Door al het geklaag van sommige klanten vergeet je dat het vaak ook heel goed gaat. Verrassend vaak merk ik bij het presenteren van een klantonderzoek dat ondernemers helemaal vergeten zijn dat er ook enthousiaste klanten bestaan. Het zijn de klanten die al jarenlang trouw zaken met je doen. Die je zonder gezeur een grote offerte gunnen. Die altijd op tijd betalen. Het zijn de klanten die graag je nieuwe producten uitproberen, of die je spontaan suggesties geven hoe je dienstverlening nog beter kan. Het zijn bovendien de klanten die je aanbevelen bij anderen, die nieuwe klanten aandragen en die er voor zorgen dat je vanzelf groeit. Deze enthousiaste klanten zijn de kern van je organisatie. Zij zijn het ‘waar jet het voor doet’. Deze superpro-moters zijn de moter achter jouw bedrijf.
Je doet je goede klanten tekort
Werken voor klanten die niet bij je passen kost energie, enorm veel energie. Energie die je niet aan je goede klanten kunt besteden. Doordat je teveel werkt voor verkeerde klanten, doe je bovendien je goede klanten tekort. Projecten voor hen krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Je komt niet toe aan productontwikkeling voor je goede klanten. Je omzet stagneert en je laat groeikansen bij je goede klanten liggen. Zo kost je werk je nodeloos veel energie, terwijl je tegelijkertijd kansen voor groei laat liggen.
Leuker werk en meer omzet
Wil jij met minder moeite leuker werk doen en sneller groeien? Kijk dan eens kritisch naar je huidige klantenkring. Stel vast wat je ideale klanten zijn, voor wie je het beste werk kunt leveren. Maar wees daarnaast ook eerlijk: voor welke klanten wil je eigenlijk liever nooit meer werken? Welke klanten zou jij willen ontslaan? Besef dat je niet voor elke klant hoeft te werken. Besef dat niet elke porseleinkast past bij jouw olifantenkracht.
Geef een reactie