Als ondernemer ben ik in 2006 gestart en nu alweer vier jaar bezig. Jaren waarin de wereld sterk is veranderd. In het tijdperk dat ik m’n bedrijf startte, was YouTube net anderhalf jaar oud en bestond Facebook twee jaar, maar moest Twitter nog beginnen en hadden we nog nooit van de iPhone of iPad gehoord. Het is ongelofelijk hoeveel er in die korte tijd is veranderd. Ongemerkt verandert m’n bedrijf Faxion mee met die ontwikkelingen. Zo ben ik het afgelopen jaar zachtjesaan de eigenaar van een goedlopende blog geworden over scherp zicht op je klant. Ik krijg steeds meer klanten via Twitter en m’n blog. Ben dit jaar zelfs dankzij de nieuwe media geïnterviewd op BNR en ben via Twitter als spreker op events uitgenodigd, waarbij ik een aanzienlijk deel van de zaal heb gevuld met lezers van m’n blog. Bij al die ontwikkelingen hoort een nieuwe bedrijfssite. Achter de schermen ben ik daar de afgelopen weken volop mee bezig geweest, vanaf deze week zijn de resultaten ook voor jullie te zien.
Het is geen 2006 meer…
Je weet hoe dat soort dingen gaan: eindeloos peinzen, schrijven en schaven eindigt met een produkt waar je zelf trots op bent. Toch heb je nog vragen of twijfels. En dan merk ik dat ik niet meer in 2006 leef. Eén tweet over m’n nieuwe site was woensdagavond genoeg om een stroom van reacties op te roepen. Enthousiaste gelukwensen, maar ook kritische noten: “Die ‘bel mij’ knop is veel te opdringerig”, “Ik vind de grijze letter onleesbaar”, “Maak het lettertype nou een puntje groter”, “Waarom staan al je kopjes in hoofdletters” en “Bij de lange stukken tekst komt toch nog wel een plaatje?”
Genieten van kritische feedback
Ik zat te genieten achter m’n twitter-stream. Veel van jullie reacties kwamen namelijk precies overeen met m’n eigen twijfels. Ook ik twijfelde over de ‘bel mij’ knop die m’n bouwer had bedacht voor de homepage. Die is dus inmiddels vervangen door het vertrouwde plaatje van m’n ebook. Minder opdringerig en meer in lijn met de kleuren van m’n huisstijl (ook een twitter-suggestie). Het aanpassen van het lettertype was inderdaad een goede suggestie. En natuurlijk moeten er nog foto’s bij die langere teksten. Jullie hebben helemaal gelijk. Sommige suggesties heb ik lekker niet opgevolgd. Zo hou ik niet altijd van regeltjes. Zeker niet van regeltjes die zeggen dat alleen het eerste woord in een zin met een hoofdletter mág beginnen, terwijl ik m’n hoofdletter-kopjes zo lekker stoer vind. Dan ben ik even eigenwijs.
Welke vragen stel jij aan je klant?
Al met al ben ik wel onder de indruk van de wereld anno-nu. De bouwer van m’n site heb ik binnen 24 uur gevonden. Na tips van m’n twitter volgers. En ook de verbeteringen op m’n site gaan in razend tempo, dankzij al jullie ideeën en tips. Een manier van werken die slechts vier jaar geleden ondenkbaar was. Door de nieuwe media kan de dialoog tussen organisatie en hun klant, of tussen mij en jullie, ongelofelijk veel sneller en intensiever. Het is zo eenvoudig geworden om je klant te vragen wat hij wil of hoe hij over je denkt. Feedback krijgen en daarna gericht verbeteren ging nog nooit zo snel. Ik heb het deze week weer ervaren bij het lanceren van m’n nieuwe site.
Voor organisaties ligt hier een grote kans: vraag je eens af welke kansen deze nieuwe wereld voor jouw organisatie biedt. Welke vragen zou jij aan je klanten willen stellen? Via welke nieuwe media kun je direct in contact treden met je klanten? Hoe krijg jij de feedback die je nodig hebt om je diensten nog beter of leuker te maken? De wereld van nu is niet meer die van vier jaar geleden. Hoe kun jij daar nog beter gebruik van maken?
[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door EllenDeLangeRos, EllenDeLangeRos. EllenDeLangeRos heeft gezegd: Hoe nieuwe media mijn bedrijf veranderen: https://faxion.nl/2011/een-nieuwe-wereld-een-nieuwe-dialoog-met-je-klant/ […]