Terwijl ik met Joris een offerte doorneem, begint hij enthousiast op z’n laptop te tikken. “Ik moet je even wat laten zien!” roept hij. Hij klikt naar Facebook en toont z’n bedrijfspagina. “En moet jij eens kijken hoeveel fans wij in een maand al bij elkaar hebben.” Hij wijst naar een indrukwekkend aantal op het scherm. Ik knik bewonderend. Het is een stuk hoger dan ik had verwacht. “Goed, he?” zegt Joris. “We hebben een prachtige actie gedaan, waarbij we tien iPads hebben verloot. Je wil niet weten hoeveel fans we daarmee kregen binnen een paar dagen.”
Twee maanden later spreek ik Joris weer en vraag naar Facebook. “Tja, die sociale media… dat blijft toch lastig”, begint hij aarzelend. Ik kijk hem vragend aan. “Jullie hadden toch al heel snel veel fans?” pols ik voorzichtig. “Ja, die targets qua fans hebben we ruimschoots gehaald”, knikt Joris, “maar de verkopen blijven ontzettend achter. We moeten immers omzet halen en daarin doen onze sociale media nog helemaal niks. Nu overweegt de directie om er weer uit te stappen”.
Het stappenplan sociale-media-verprutsen
Dit verhaal is geen fictief voorbeeld, het is helaas de realiteit in veel organisaties. Zulke organisatie gebruiken steevast het volgende stappenplan sociale-media-verprutsen:
1. Starten met een flitsende actie: Begin met een kekke actie waarmee je razendsnel veel fans trekt. Vraag je vooral niet af of het wel de goede mensen zijn, maar wees blij dat je je targets qua aantallen haalt en ruimschoots overtreft.
2. Promotie-prietpraat: Vul je sociale media met saaie promotie-acties die alleen over jezelf gaan. Zoals die saaie advertenties in het wekelijkse lokale krantje die je zelf altijd overslaat. Denk vooral niet na over wat je klant belangrijk vindt, ga het niet hebben over het oplossen van het probleem van je klant.
3. De grote stilte: Het besef dringt door dat er maar bar weinig terugkerende bezoekers zijn en dat jouw content door niemand wordt gedeeld. Heb het hier niet over, vraag je niet af hoe het komt. Ga niet analyseren, vraag niet door. Maar zwijg er met z’n allen over.
4. Geen verkopen, wel een nieuwe verantwoordelijke: Met die enorme aantallen fans moet je toch ook sales realiseren? Maar waarom verkopen we dan nog niets via die sociale media? Er ontstaat grote twijfel: waarom lukt het niet? Er wordt een manager of directeur vervangen. Die kijkt het even aan en besluit door te gaan naar stap 5.
5. Snel weer stoppen: De ‘sociale-media-is-niks-voor-ons-stap’. Sociale media blijken toch niet de heilige graal, snel scoren is er niet bij. Dus worden alle mooie initiatieven gestopt. En gaan we snel door naar stap 6.
6. We zoeken wat nieuws: De zoektocht naar het nieuwe wondermiddel wordt voortgezet. Moet onze organisatie wellicht wat gaan doen met gamification? Of met augmented reality? Of laten we een app uitbrengen…
Je kunt sociale media ook slim inzetten
Natuurlijk hoef je sociale media niet op deze manier te implementeren in jouw organisatie. Je kunt sociale media ook slim inzetten. Om de goede klanten aan te spreken. Om een duurzame band op te bouwen. Om meer klanten te trekken en meer te verkopen. Want sociale media inzetten om je bedrijf te laten groeien, dat kan wel!
Het goede nieuws is: dat hoeft je niet eens veel tijd of geld te kosten. Het enige dat nodig is, is dat je de nieuwe media begrijpt. Dat je snapt dat nieuwe media ook een nieuwe mores hebben. Dat je klant centraal staat en niet je eigen ego. Dat je snapt dat het niet gaat om ingewikkelde techniek of hippe acties, maar om mooie dingen doen met je klant. Dan snap je waar het echt om gaat. Dan snap je dat sociale media voor jouw organisatie een weg naar succes zijn!
Ad de Beer zegt
een vraag, heb je nu de klant of je passie voor sociale media centraal gezet?
Ik denk eerlijk gezegd het tweede, waarmee je zelf de fout maakt.
Laten we de sociale media niet overschatten, het bereik is erg klein, er zijn, naast de pubers, hoofdzakelijk marketeers en ZZPers actief en potentiële klanten hoogst zelden.
De echte doelgroepen zitten anders en de sociale media die zich specifiek op een doelgroep richten, waardoor het niet met hagel schieten blijft, zijn zeldzaam.
Ellen de Lange-Ros zegt
@Ad: Je hebt gelijk dat je sociale media niet moet overschatten. Het is geen wondermiddel dat je bedrijf uit het slop trekt. Maar… sociale media moet je ook niet onderschatten.
Het kan je wel degelijk veel klanten opleveren. Je moet dan alleen wel weten welke media je moet gebruiken. Zo overschatten veel bedrijven Facebook, maar onderschatten ze Slideshare of LinkedIn. Dat zijn plekken waar enorm veel slimme professionals zitten die je relatief eenvoudig kunt bereiken, mits je goede content hebt. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit voorbeeld, hoe de mensen bij InSites Consulting het slim aanpakken: https://faxion.nl/2011/klant-tertainment-zo-maak-je-saaie-dingen-weer-leuk-voor-je-klant/
Je moet dus bij sociale media niet alleen denken aan Hyves, Facebook of Twitter, maar aan alle online plekken waar mensen bij elkaar komen om kennis en ideeën uit te wisselen. En ik durf de stelling aan dat voor vrijwel ALLE organisaties en klanten er inmiddels prachtige online media zijn waar je met je klant in contact kunt komen. Maar dan moet je die inderdaad wel weten te vinden en op de goede manier gebruiken.
Ik merk zelf dat ik veel meer klanten trek met sociale media (en mijn doelgroep zijn slimme professionals die een marktonderzoek willen laten doen). Als ik die online kan vinden, dan moeten veel meer organisaties dat kunnen. Mits ze het natuurlijk goed aanpakken. En niet het verkeerde stappenplan gebruiken.
Bjurn zegt
Weer een voorbeeld van mensen die social media en social media marketing door elkaar halen…
@RickSchram zegt
Super!nuttig voor directies RT @EllenFaxion Het stappenplan sociale-media-verprutsen-in-vijf-stappen http://t.co/eCxQ1BXl #uithetarchief
@NLcommunication zegt
#marketing of #socialmedia? RT @EllenFaxion Het stappenplan sociale-media-verprutsen-in-vijf-stappen http://t.co/BH9os59e