• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • ZZP Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Glazenwasser / Hoeveel echte fans heeft jouw bedrijf nodig?

Hoeveel echte fans heeft jouw bedrijf nodig?

Glazenwasser, Herd, Ideale klant en niche, Internet voor je bedrijf, Ondernemen, Online marketing

door Ellen de Lange-Ros

Vorig jaar besloot ik het roer om te gooien. Ik was bijna vier jaar zelfstandig en werkte nog regelmatig in interim klussen voor grote organisaties. Aan de ene kant prima: lekker meedraaien in een team met leuke mensen. Aan de andere kant minder leuk: toch weer op kantoortijden voor een ander werken. Ik besloot dat het mooi was geweest. Ik nam de sprong en besloot volop te gaan voor m’n eigen producten en diensten, zoals m’n slimme surveys. Nooit meer interim. Maar zou dat lukken?

Ik ben nu een jaar verder en maak de balans op. Ik heb een fantastisch jaar achter de rug. Een mooie omzet, veel klanten en leuker werk dan ooit. M’n sprong in het diepe heeft veel opgeleverd. Wat heb ik precies gedaan en waarom is mijn succes geen toeval? 

De groei begint online

De aanjager voor m’n groei lag online, bij m’n blog en sociale media. Begin 2010 integreerde ik m’n blog met m’n nieuwe bedrijfssite. Dat leverde direct veel meer bezoekers op. Op m’n website bied ik een gratis ebook en een aantal onderzoeksrapporten, waarmee ik het mailadres van geïnteresseerden krijg. Twee maal per maand verstuur ik m’n nieuwsbrief. Niet over mezelf, maar altijd met interessante inhoud voor m’n lezers. Daarbij bleef ik stug doorgaan met bloggen, minimaal drie maal per week. Het zorgde voor een gestage groei van lezers op m’n blog en aanmeldingen voor m’n nieuwsbrief.

Niet iedereen vindt me leuk

Niet dat iedereen me leuk vindt. Van de mensen die zich ooit heeft ingeschreven op m’n nieuwsbrief, schrijft 30% zich na verloop van tijd weer uit. Geeft niets. Het moet een feestje blijven. Vind je het niet meer leuk, dan ben je altijd vrij om te vertrekken. De mensen die overblijven, zijn m’n echte ‘fans’. Ze houden van mijn ‘muziek’, de verhalen die ik vertel en de producten die ik bied. Voor hen bied ik meerwaarde, hen wil ik verder helpen.

De feedback van de fanclub

Zo groeide m’n ‘fanclub’, de groep trouwe lezers die ik inmiddels als m’n maatjes beschouw. Ze geven me feedback. Vaak niet online, maar wel in de wandelgangen. Ze vertellen welke blogposts ze goed vinden, welke columns ze geprint boven hun bureau hebben hangen, met welke foto’s ze hun managers bestoken. Maar ze vertellen ook over hun eigen worsteling met hun klant. Ze vertellen welke informatie ze missen, waar ze vastlopen. Het is waardevolle feedback, die mij ook verder helpt. Het leert me waar mijn klanten echt op zitten te wachten, hoe ik ze nog beter kan helpen. Uit die wisselwerking ontstaan weer nieuwe producten, zoals m’n GroeiWorkshops.

Nooit meer koude acquisitie

Ik merk dat ik mijn bedrijf op een bijzondere manier draaiend kan houden. Met sociale media en een blog. Met een eenvoudige maillijst met tweewekelijkse nieuwbriefs. Hiermee kan ik een grote groep mensen gratis met me kennis laten maken, zonder dat ik een groot marketingbudget nodig heb. Met m’n ebooks en blog bied ik een gratis-snuffelversie van mezelf. Potentiële klanten kunnen vrijblijvend kennismaken. Hebben ze na verloop van tijd een survey of advies nodig? Dan weten ze me te vinden. Koude acquisitie doe ik nooit meer, salesgesprekken zijn altijd met interessante mensen.

Het is geen toeval, maar welbewust georganiseerd

Deze vorm van marketing lijkt kinderlijk eenvoudig, maar is verrassend effectief. Mijn fanclub bestaat op dit moment uit zo’n 1.000 mensen die ik direct kan benaderen en mij direct weten te vinden. Het blijkt genoeg voor een gezond en bloeiend bedrijf, zoals Kevin Kelly in dit artikel al voorspelde.

Het fascinerende is, dat dit succes geen toeval is. Het is gebaseerd op de wetten van de nieuwe economie, waarbij nieuwe media een aanjager zijn. Het is welbewust georganiseerd. Het is geen talent, het is een kunde. Het berust op kennis die jij ook in jouw organisatie kunt toepassen.

Ook jouw organisatie kan groeien dankzij je fans

Het goede nieuws? Dat kun jij dus ook! Of je nu éénpitter bent, werkt in het MKB of bij een grote organisatie: ook jij kunt bewust een fanclub opbouwen. Ook jij kunt je fans direct benaderen en zo een gezond bedrijf opbouwen. Ook in recessietijd. Of misschien wel juist in recessietijd.



ARTIKELEN – LEZEN – LUISTEREN

  • Business coach voor hoogbegaafde zzp-ersWat kost een business coach?
  • Wat doet een business coach?
  • Zo krijg je gratis business coaching
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • Zo werkt de bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs
  • Hoogbegaafdheid bij zzp-ers en ondernemers: zo wordt het je superpower
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Gratis eerste hoofdstukken van mijn boeken
  • Beluister de podcast ‘Een zaak van energie’

 

BUSINESS COACHING VOOR ZZP-ERS

  • Zo werkt mijn business coaching
  • Onbeperkte 1-op-1 business coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde zzp-ers

 

ZELF AAN DE SLAG – ONLINE PROGRAMMA’S

  • Coole klussen krijgen in grote organisaties
  • Online Money Masterclass
  • Online programma Zacht Werken
  • De bullet journal voor professionals

Lees Interacties

Reacties

  1. Eva zegt

    17 oktober 2015 om 11:11

    Wat een mooie invalshoek voor marketing ! Een prachtig voorbeeld van een win-win-win situatie. Lage kosten voor de verkoper; een hoge tevredenheid bij de afnemer en rust voor de ongeintereseerden. Geweldig!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Eva Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.