• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • ZZP Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf / Moet ik kiezen voor creatief of voor effectief?

Moet ik kiezen voor creatief of voor effectief?

Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf, Ondernemen, Positief

door Ellen de Lange-Ros

Over sommige dingen denk je niet na, ze overkomen je. Vaak omdat ze te leuk zijn om niet te doen. Bloggen bijvoorbeeld. Ruim een jaar geleden ben ik ermee begonnen. Honderden columns en drie eboeks later heeft het me veel gebracht. Mooie gesprekken, inspirerende ontmoetingen, uitnodigingen voor toffe events.

Wat moet ik kiezen?

Langzaam ontwikkel ik me. Leer scherpere columns schrijven, scherper zien, gedachten beter onder woorden brengen. Ook leer ik steeds meer over effectief schrijven voor klanten. Daarbij loop ik tegen een groot dilemma aan. Effectief en zakelijk schrijven voor klanten is anders dan creatief bloggen. Wat nu? Moet ik kiezen voor de fun, het creatief bloggen? Of zal ik effectiever gaan werken? Meer focus, met minder inspanning meer rendement? Een dag heeft immers maar 24 uren, daar moet je als professional handig mee omgaan. Toch?

Veel professionals worstelen met een dilemma

Ik herken een dilemma dat ik bij veel professionals om me heen zie. Kies je voor effectief of voor creatief? Kies je voor het geld of voor plezier? Welke afslag neem je in je leven? Creatief zijn is leuk, maar hoe leuk blijft het als je keihard moet buffelen en veel uren moet maken voor een schamele beloning? Aan de andere kant: met alleen maar effectief werken wordt het leven wel erg schraal, kaal en inspiratieloos.

Ik wil alles!

Voor mij wordt de keus snel helder: ik wil natuurlijk beide. Ik wil kop en munt! Effectief schrijven op m’n website en nieuwsbrief. Efficiënt voor klanten werken, slimme dingen doen. Maar daarnaast wil ik een speeltuintje. Een plek voor wilde gedachten, nieuwe plannen, bijzondere observaties. Een creatief blog. Met efficiënt werken koop ik de ruimte voor m’n speeltuin. Voor vrijheid en creatie. Vanuit de vrijheid komen plannen en inspiratie, die leiden tot mooie projecten met klanten, tot effectief werken, tot nieuw resultaat.

Uiteindelijk blijkt er helemaal geen sprake van of-of, maar is het en-en. Niet kiezen voor kop of munt, maar kijken naar het totaal. Creatief én effectief. Dan zie je plots dat elk geldstuk bestaat uit een kop en een munt. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille, onlosmakelijk met elkaar verbonden. De combinatie van beide levert je pas echt rendement op!



ARTIKELEN – LEZEN – LUISTEREN

  • Business coach voor hoogbegaafde zzp-ersWat kost een business coach?
  • Wat doet een business coach?
  • Zo krijg je gratis business coaching
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • Zo werkt de bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs
  • Hoogbegaafdheid bij zzp-ers en ondernemers: zo wordt het je superpower
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Gratis eerste hoofdstukken van mijn boeken
  • Beluister de podcast ‘Een zaak van energie’

 

BUSINESS COACHING VOOR ZZP-ERS

  • Zo werkt mijn business coaching
  • Onbeperkte 1-op-1 business coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde zzp-ers

 

ZELF AAN DE SLAG – ONLINE PROGRAMMA’S

  • Coole klussen krijgen in grote organisaties
  • Online Money Masterclass
  • Online programma Zacht Werken
  • De bullet journal voor professionals

Lees Interacties

Reacties

  1. Stan Lenssen zegt

    12 april 2011 om 11:56

    En-en, creatief-en-effectief. Het is de juiste keuze Ellen. Zo werkt het ook voor jouw klanten. Die waarderen dat. Zij verwachten ook van jou dat vleugje creativiteit, dat stukje plezier, de glimlach om hun mond als zij jouw stukjes lezen. Dat maakt jouw boodschap voor hun toegankelijk. Jouw verhalen en jouw creativiteit zijn het vehikel waarop de les bij hun binnenkomt.
    Ik wens je – nog meer – succes met je mooie schrijfsels.
    Vrije groet,
    Stan

    Beantwoorden
  2. Ellen de Lange-Ros zegt

    12 april 2011 om 17:18

    @Stan: Bedankt voor je mooie reactie. Ik merk dat m’n klanten juist de combinatie van effectief en creatief waarderen. Zij zien ook de lol van de vrije speeltuin en juist dat is soms wat ze aantrekt. Wat is het lekker om gewoon voor en-en te kiezen!

    Beantwoorden
  3. Hannah Overdijk zegt

    13 april 2011 om 09:38

    Yes! Herkenbare zoektocht, herkenbare uitkomst. Ik rolde als schrijver het communicatievak in, vulde mijn dagen met zakelijke teksten en verloor de lol in schrijven. Bloggen helpt me terug te komen bij waar werkelijk om gaat: plezier en creativiteit. En het mooie is: je klanten varen er wel bij! Overigens: haak eens aan bij de Vrije Werkkringen van Stan. Dat levert je nog meer plezier in schrijven.

    Beantwoorden
  4. Ellen de Lange-Ros zegt

    13 april 2011 om 22:54

    @Hannah: Herkenbaar, bloggen helpt mij ook steeds weer om terug te komen bij waar het echt om gaat. De Vrije Werkkringen volg ik met interesse. Maar ze zijn vaak niet echt dicht in de buurt (woon in regio Den Haag). Bovendien heb ik vaak veel inspiratie en schrijf ik snel, dus heb ik het idee dat ik het zonder ‘ook wel red’. Maar voor de inspiratie en het ontmoeten van gelijkgestemden zijn ze wel interessant. Wie weet, ik blijf ze volgen… 🙂

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Ellen de Lange-Ros Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.