Nu onze jongste zoon wat groter wordt, is het tijd dat hij leert fietsen. Gelukkig gaat gaat op korte termijn lukken. Als gezin hebben we ons er optimaal op voorbereid. M’n man en ik gaan samen met onze jongste in een stuurgroep elke maand evalueren hoe alles verloopt. Het gaat immers om een groot veranderingstraject en er moet heel wat gebeuren.
Een extern bureau zorgt voor een uitgekiende strategie
Om er voor te zorgen dat de reguliere processen (groeien, eten, slapen) niet worden verstoord door alle vernieuwing, hebben we een adviesbureau aangetrokken. Die gaat zorgen voor een ‘fiets-strategie-plan’, waarbij er een uitgekiende strategie wordt opgesteld. Zodat we de goede manier aan de slag gaan. Naast het strategie-plan, hebben we een stagiair aangesteld. Die gaat de primaire fietstaken in het eerste kwartaal voor hem uitvoeren. Denk dan aan dingen als: van de fiets vallen, kneuzingen oplopen en met een geschaafde knie thuiskomen. Na deze eerste maanden zal hij de taken via een overdrachtsprotocol opleveren aan onze kleuter. Zo zijn we optimaal voorbereid op deze nieuwe fase in het leven van onze jongste. Wat kan ons nog gebeuren?
Een stuurgroep en extern bureau? Welnee, gewoon zelf aan de slag!
In het geval van een kleuter is deze aanpak natuurlijk hilarisch. Er is geen stuurgroep, strategie-plan, of stagiair die de nieuwe taken uitvoert. Onze dreumes moet gewoon zelf aan de slag. Zo leert hij het snelst, zo wordt hij vanzelf wegwijs in de grote nieuwe wereld. Toch zijn er veel organisaties die wel op deze manier werken als ze een nieuwe fase ingaan. Bijvoorbeeld wanneer ze de nieuwe wereld van de sociale media willen betreden.
Zo’n nieuwe wereld is lastig, eng. Waar moet je beginnen? Niets is dan makkelijker dan andere partijen in te schakelen, een stagiair of een extern bureau. Zij worden verantwoordelijk voor een strategie-plan. Of in een meer praktisch gerichte organisatie begint het bureau een pilot en gaat de eerste maanden “aan de slag met sociale media”.
Je hebt wel veel volgers, maar het echte werk moet nog beginnen
Toch is het niet handig om zo te starten met sociale media. Het voorbeeld van onze kleuter laat feilloos zien waarom zo’n aanpak faalt. Je leert immers niet zelf, maar legt het werk bij een ander. Na een paar maanden heb je dan wellicht een aantal mooie accounts op sociale media en een flinke groep volgers, maar eigenlijk moet je nog beginnen. Erger nog: je hebt als organisatie nog helemaal niets geleerd. Terwijl het daar juist om draait.
Om sociale media succsevol te gebruiken moet je zelf leren
Sociale media bieden veel kansen, maar zijn ook totaal anders dan veel grote en kleine organisaties gewend zijn. Het gaan niet langer om het zenden van een boodschap waarover je zelf de regie hebt. Het gaat om delen, deelnemen aan gesprekken. Het gaat om luisteren, reageren, een band opbouwen. Allemaal zaken die anders zijn. Dat vraagt om leren, om uitproberen. Het vraagt om fouten maken en daar je strategie op aanpassen. Het vraagt ook om klein beginnen en uitbouwen op je successen. Zo’n werkwijze is heel goed mogelijk, maar niet als je externe partijen het werk voor je wilt laten doen.
Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden, maar moet wel zelf leren fietsen
Natuurlijk kun je je wel door experts laten adviseren. Je hoeft zelf het wiel niet opnieuw uit te vinden. Maar leren fietsen met dat nieuwe wiel? Dat zul je toch echt met vallen en opstaan zelf moeten leren.
Om onze zoon te leren fietsen hebben we een mooi fietshesje gekregen. Het is een stevig ding dat hij aantrekt over z’n kleren. Op z’n rug zit een handgreep, waarmee we hem kunnen vasthouden. Zo kan hij dapper op z’n fiets over straat rijden, terwijl wij met hem meelopen en direct ingrijpen wanneer het mis gaat. Hij rijdt zelf en leert zonder vallen of kneuzingen hoe hij moet fietsen.
Zo start jouw organisatie zonder kleerscheuren
Het goede nieuws is: ook voor jouw organisatie is er zo’n oefenhesje. Met mijn programma’s help ik professionals in grote en kleine organisaties die zelf aan de slag willen met sociale media. Met de praktische aanpak leer je eenvoudig hoe jij je organisatie laat groeien. Slim omgaan met sociale media in je organisatie moet je immers, net als fietsen, zelf leren. Met het oefenhesje gaat je dat lukken. Zonder zware kneuzingen of kleerscheuren.
Han Tuttel zegt
Prachtige vergelijking! Mis alleen de zijwieltjes… Daarmee kan de kleuter wel degelijk kennis en ervaring opdoen, zonder botbreuken. Dat is namelijk wel/ook van toepassing op het inzetten van Sociale Media, wanneer er iemand over de schouder meekijkt (letterlijk en figuurlijk) om de beginner blunders te laten voorkomen terwijl ze wel de ervaring opdoen.
Ellen de Lange-Ros zegt
@Han: Helemaal met je eens, de zijwieltjes zijn ook een uitstekend hulpmiddel om ervaring op te doen zonder botbreuken. In mijn vergelijking zijn de zijwieltjes vergelijkbaar met ons oefenhesje. Het creeert een veilige omgeving waarin je zelf aan de slag gaat, maar er veel minder kans is op grote blunders. Kortom: je hoeft niet alles zelf uit te vinden, maar moet het wel zelf gaan doen!
Dirk-Jan Koeman zegt
Leest lekker weg! Ook hier bekruipt mij weer het gevoel echter van: doel vs middel. Net als bij de urge om maar een ‘app’ te hebben. Wat wil je (bereiken) en wat is daarvoor de beste methode. Misschien wil je zoon wel helemaal niet fietsen maar gewoon lekker overal naar toe gebracht worden (of met de bus)… 🙂
Ellen de Lange-Ros zegt
@Dirk-Jan: Je hebt helemaal gelijk, sociale media (of apps) moeten een middel zijn binnen je organisatie en nooit een doel op zich. Maar… het leren fietsen van m’n zoontje is niet alleen zijn doel, maar ook het mijne. Ik wil niet m’n leven lang z’n chauffeur blijven! 🙂
Ben het wel helemaal met je eens dat organisaties zich heel goed moeten afvragen hoe ze het middel sociale media willen inzetten en welk doel ze daarmee willen bereiken. Begin je aan zo’n traject, dan moet je veel leren. Dat kun je niet allemaal bij een externe partij neerleggen, maar daar moet je echt zelf ook mee aan de slag. Al doende leert men. Dat geldt zowel voor fietsen als het werken met sociale media.
@MarcelvanDriel zegt
Mooi grappig. RT @maaikegulden: Waarom veel organisaties nooit succesvol worden met sociale media http://t.co/2YMhpeZW via @EllenFaxion