Samen met m’n zoontje zit ik op z’n slaapkamer over een voorleesboek gebogen. Het verhaal over het kleine rupsje Nooitgenoeg hebben we al wel honderd keer gelezen. Maar vanavond heeft het verhaal plots een verrassing voor me in petto. Terwijl we door de plaatjes bladeren van de hongerige rups die steeds meer eet, zie ik een vergelijking met de echte wereld. Ik besef plots: dit is helemaal geen verhaal voor kinderen. Het is een boek voor professionals en managers! Wat kun je leren van dit verhaal?
Deze crisis is nog lang niet voorbij
De kleine rups die steeds meer eet, kun je vergelijken met onze organisaties. We willen groeien. Meer omzet, meer klanten, meer bonus, meer marge. Jarenlang ging dat goed en kon het allemaal niet op. Maar nu is plots alles anders. We zitten in een grote recessie. Denk niet dat het grootste deel daarvan voorbij is, het allerergste moet nog komen. Politici overleggen eindeloos over steunfondsen of verlagen tijdelijk de overdrachtsbelasting, maar waarvan willen ze zulke maatregelen betalen? Binnen enkele jaren zullen de inkomsten uit belastingen dramatisch teruglopen omdat veel organisaties geen winst meer maken. Er is dan domweg geen budget meer om een noodfonds te vullen.
Het wordt nooit meer als vroeger
We staan nu aan het begin van grote veranderingen. Net zoals het hongerige rupsje Nooitgenoeg. Nadat hij z’n buikje vol heeft gegeten gaat hij een nieuwe fase in. Hij maakt een cocon, waarin hij zich terugtrekt en verpopt. Wekenlang lijkt er niets te gebeuren. Totdat het kleine rupsje plots is veranderd in een prachtige vlinder. De huidige crisis is te vergelijken met het verpoppen van de rups: het is een overgangsfase. De oude goede tijden zijn definitief voorbij, nieuwe tijden staan voor de deur. Hoe de nieuwe tijd precies gaat worden weten we nog niet. Wel weten we dat het nooit meer zal worden zoals vroeger. Zoals de vlinder nooit meer een rups zal zijn.
Je klant weet alles van je
De nieuwe tijd zal voor de meeste organisaties totaal anders zijn. Geen geheime deals meer met tussenpersonen, want via sociale media zijn zulke praktijken in korte tijd bij je klanten bekend. Een ondeugdelijk product lanceren? Gebruik maken van kinderarbeid? Niet duurzame plantages beheren? Je klant weet het via een paar clicks en vertelt het in een avond aan al z’n vrienden. Nog nooit eerder wist je klant zoveel van jou, kon je zo weinig voor hem verborgen houden. Het nieuwe zakendoen wordt anders en dat vraagt om een transformatie. Van organisaties en van de professionals en managers die er werken.
Zakendoen in het zonlicht
De eisen aan de kampioenen van morgen zijn eenvoudig. Zakendoen wordt gebaseerd op transparantie, op eerlijkheid, op echte waarde. Je kunt je niet langer verstoppen. Voor sommigen zal dit geen enkel probleem zijn. Zij gedijen bij zonlicht, bij openheid, bij eerlijkheid. Zij zijn al klaar voor de nieuwe tijd. Zij kunnen als een vlinder hun vleugels spreiden, het zonlicht tegemoet.
Ben jij al voorbereid op de nieuwe tijd?
Voor anderen wordt het straks schrikken. Zij zitten in hun cocon en bekijken de crisis als een tijdelijk fenomeen. Ze gaan ervan uit dat ze straks verder kunnen gaan als vanouds. Ze willen doorgaan met hun gerieflijke oude leventje als rupsje Nooitgenoeg. Een leven dat voorgoed voorbij is.
Zeg eens eerlijk: ben jij voorbereid op de nieuwe tijd? Weet jij hoe je omgaat met je alwetende klant die in twee clicks alles van je weet? Kun jij nog waarde toevoegen in de nieuwe transparante wereld?
Stan Lenssen zegt
Zo Ellen, recht in mijn hart heb je me geraakt met dit artikel.
Wij zitten middenin een tijdsgewricht, zoiets als rond het einde van de gouden eeuw. Er gebeurt iets heftigs met onze status quo, net als dat toen gebeurde. Daarom noemen we het crisis. Het is een crisis die we slecht kunnen bevatten, want hij is van een andere orde dan we van de normale conjunctuurbewegingen gewend zijn. Onze eerste reflex is ons verzetten. We proberen het oude te behouden. Foute boel, want het proces is onomkeerbaar. Tegelijkertijd stuurt die crisis ons naar prachtige, nieuwe mogelijkheden. We kunnen ze nu nog niet overzien, maar ik ben ervan overtuigd dat het prima uitpakt als we maar meebewegen.
Ellen de Lange-Ros zegt
@Stan: Helemaal met je eens, de huidige crisis is wat heel anders dan een conjunctuurbeweging. Het is een fundamentele overgang die wordt aangejaagd door wat internet mogelijk maakt.
Je kunt internet vergelijken met de eerste drukpersen (die vooral werden gebruikt om handgeschreven bijbels te vervangen). Pas vele decennia na het uitvinden van de drukpers ontstonden de andere vormen van drukken, boeken en lezen. Zo zullen we in de komende decennia pas echt gaan ontdekken voor welke grote veranderingen internet gaan zorgen. Snellere informatieuitwisseling via blogs en webshops zijn pas een begin. Sociale media zijn de tweede stap.
Het ontstaan van compleet nieuwe werkvormen is ook een gevolg van deze ontwikkelingen, zoals het massaal ontstaan van de vrije werkers. Maar daar hoef ik jou dan weer niets over te vertellen, daar weet je zelf alles van! 🙂