“A waker is someone who is very good at waking other people up from their metaphorical slumber. … Being around around them or their work just makes you feel more alive, more inspired, more motivated, more awake.” Uit ‘Evil plans’, Hugh MacLeod.
Iedereen kan een waker zijn: De collega die je scherp houdt, de manager die het beste in je boven haalt. De goeroe met een inspirerend boek of een mooie blog. Of de buurman met z’n wilde plannen. Die moeder op het schoolplein die je helpt om je projecten echt af te maken. Wakers zijn lang niet altijd aardig. Maar ze zijn wel belangrijk. Ze zorgen ervoor dat je scherp blijft, dat je meer levend wordt.
Wakers zijn niet alleen de mensen om je heen. Juist voor organisaties ligt er een belangrijke taak. Een goede organisatie is namelijk een waker voor z’n klanten. Zo’n organisatie biedt veel meer dan een produkt. Het biedt meerwaarde die voor klanten buitengewoon de moeite waard is. Meerwaarde in de vorm van een beter leven, meer geluk, een betere toekomst. Hoe werkt dat? Je kunt als organisatie jarenlang studeren op je visie, missie, of efficiënte processen. Maar waar het uiteindelijk om draait is één vraag: ben jij een waker voor je klanten? Zorgt jouw organisatie er voor dat je klanten ontwaken, dat ze zich meer levend voelen? Juist dan zullen je klanten trouw zijn en graag zaken met je blijven doen.
Waker zijn voor je klanten kan op veel zaken betrekking hebben. Je kunt produkten leveren met een geweldig ontwerp of een gebruiksvriendelijkheid, waardoor je klanten eenvoudig ingewikkelde technologie kunnen gebruiken (Apple). Je kunt zorgen voor bijzonder lekkere koffie in een opgewekte sfeer (Starbucks). Of je hebt een goed gesprek met je klanten met een kritisch advies, waardoor je je klant op ideeën brengt die hij eerder niet had. Elke organisatie kan z’n klanten wakker schudden en een waker worden.
Zakendoen met zo’n bedrijf is veel meer dan zakendoen. Het wordt een bijzondere relatie van wederzijdse meerwaarde. Een synergie die niet meer lijkt op het oude onderhandelen op de markt, maar die werkt als een levend ecosysteem. Een systeem waarin elke partij de ander nodig heeft. Waarin het geheel alleen succesvol is als alle onderdelen goed met elkaar samenwerken, elkaar meerwaarde leveren. Elkaar wakker houden.
Vraag je af hoe jouw organisatie haar produkten, diensten en meerwaarde zo kan aanpassen, dat je echte meerwaarde voor je klanten levert. Dat je klanten zich dankzij jouw organisatie meer levend voelen, meer wakker. Bereik je dat, dan heb je een duurzaam concurrentievoordeel waarmee je je echt onderscheidt. Hoe wordt jij de waker van je klanten?
Lees alle artikelen over wakers op De Glazenwasser.
Geef een reactie