Vrijwel iedere professional kent het belang van een to-do lijst (gebruik je dat nog niet, lees dan eens de uitstekende website en nieuwsbrief van Meer Effect of het boek van David Allen). Met een to-do-lijst malen acties niet langer rond in je hoofd. Je krijgt overzicht en rust. In minder tijd kun je meer doen.
Ook binnen bedrijven is het structureren van acties belangrijk. Denk aan projectplannen, marketingkalenders of andere planningen. Maar kijk eens naar onderstaand filmpje van Tom Peters. Hij vertelt dat het niet altijd gaat om wat je doet. Minstens zo belangrijk is wat je niet doet. Het helpt je om te focussen op wat er toe doet. Zo kun je echt verschil maken, persoonlijk, in je werk en voor je klant. Vraag je eens af wat er op de to-don’t lijst van jouw organisatie moet komen om een toporganisatie te worden. Wat dacht je van:
- Nooit meer klanten misleiden met je reclames
- Nooit meer ‘de perceptie van je klant managen‘, terwijl je productkwaliteit matig is
- Nooit meer een nieuwe dienst lanceren die nog niet helemaal perfect is
- Nooit meer een product in de handel laten waarvan je weet dat het kwaliteitsgebreken heeft
- Nooit meer producten tolereren met een slechte winst
- Nooit meer onderbezetting op je helpdesk, waardoor de wachttijden voor klanten te lang worden
Wat wil jouw bedrijf echt voor je klant betekenen? En wat komt er vanaf nu op jullie to-don’t list?
Geef een reactie