Ik vind het fascinerend dat onze voorouders in de steentijd in groepen van niet meer dan zo’n 20-30 mensen leefden. Zo’n groep trok rond en leefde van jagen en verzamelen, wat het land te bieden had. Omdat het voedsel beperkt was, kon de groep niet veel groter worden dan zo’n dertig mensen. Todat…
De situatie veranderde door de revolutie van de landbouw. Rondtrekken was niet langer nodig, mensen gingen op een vaste plek hun eigen voedsel verbouwen. Dat was slim. En het leverde veel meer op! Er was eten voor veel meer mensen. Er begonnen dorpjes te ontstaan. Er was tijd over voor cultuur, voor het ontwikkelen van slimme materialen. De mensheid begon aan z’n eerste grote revolutie en er zouden er nog vele volgen.
Ik denk dat grote en kleine bedrijven aan de vooravond van zo’n zelfde revolutie staan. Een revolutie die bovendien voor veel meer winst gaat zorgen. Wat gaat er gebeuren?
Altijd op jacht naar een nieuwe klant
Veel bedrijven zijn nog steeds eenvoudige jagers, als het gaat om de relatie met hun klant. Ze stropen rond, op zoek naar een nieuwe prooi. Zodra een klant eenmaal is binnengehaald, wordt hij verorbert. En gaat het bedrijf weer op jacht, op zoek naar de volgende klant. Veel bedrijven jagen, van klant naar klant. Het levert genoeg op om van te leven. Maar het kan veel beter. Hoe anders wordt het, als een bedrijf een akker gaat ontginnen.
Op weg naar goede winst
Je hoeft niet langer op jacht naar nieuwe klanten, maar je gaat je huidige klanten koesteren. Je gaat nadenken hoe je hun rendement kunt verhogen. Hoe je je klant nog meer kunt bieden. Je stop met valse beloftes, slechte winsten. Je gaat bouwen aan een winstgevende relatie die jarenlang duurt. Waarbij je als bedrijf steeds meer biedt, steeds meer waarde, voor jezelf en je klant. Dat is slim. En het levert je veel meer op! Je winst bestaat niet meer uit snelle succesjes van de jacht, maar uit duurzame waarde. Dat is echte winst, dat is goede winst. Je klanten worden je fans en dragen vanzelf nieuwe klanten aan. Zonder dat jij daar hard voor hoeft te jagen.
Sociale media en internet helpen je
Interessant is dat je internet en nieuwe media hierbij uitstekend kunt inzetten. Je kunt met slimme online tools precies weten wat je klant wil. Je leert wat z’n behoeftes zijn en hoe jij nieuwe diensten aanbiedt. Je weet waarom jouw superpromoters enthousiast zijn. Dankzij nieuwe media heb je maar 1.000 fans nodig voor een gezond bedrijf.
Het begin van jouw revolutie
Het is een theorie die veel mensen aanspreekt. Toch zijn er vrijwel geen bedrijven die het consequent doen. Stel jezelf eens de vraag: als je vanaf nu geen nieuwe klanten meer zou krijgen, hoe zou je dan extra waarde genereren voor je bestaande klanten? Welke extra producten ga je dan ontwikkelen? Hoe ga je alle energie die je nu nog stopt in het jagen op nieuwe klanten gebruiken om een vruchtbare akker te ontginnen? Een akker die je uiteindelijk veel meer oplevert. Zo’n akker wordt het begin van een revolutie voor jouw bedrijf. Een revolutie van meer winst. En veel meer waarde, voor jou en je klant.
Geef een reactie