Als het om sociale media gaat, zijn er volop meningen. De één vindt het geweldig. Een ander ziet het nut niet. Maar een opinie die me verbaast is “dat er teveel goeroes zijn”. Of teveel trainingen. Blijkbaar is sociale media hip. Maar iemand die er over vertelt, die is niet hip. Ik vind dat vreemd.
Elke stad in Nederland heeft tientallen scholen waar kinderen de basis leren. Schrijven, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis. Het is niet nieuw, het is niet modern. Maar wel broodnodig. Er zijn duizenden juffen die elk jaar niets anders doen dan kinderen eenvoudige woordjes leren: maan, roos, vis. Een basis die keihard nodig is.
Met sociale media is het niet anders. Dat kun je zelf proberen uit te vinden. Dan kost het je veel tijd. En maak je een aantal pijnlijke beginnersfouten. Je kunt ook kiezen voor een opleiding. Een ervaren persoon die je op weg helpt. Waardoor je sneller leert, niet alles zelf hoeft uit te vinden. Dat lukt alleen met een goede leermeester. Een goeroe. Zelf maak ik graag gebruik van goeroes. Ze vertellen me hoe ik niet verzuip in m’n e-mail, hoe ik nieuwe diensten lanceer, of hoe ik goede blogposts schrijf. De goeroes hebben me de afgelopen jaren veel geleerd. Het heeft m’n bedrijf en m’n klanten veel moois gebracht.
Die weerstand tegen social media goeroes, ik begrijp het niet. Ik vind het belangrijk dat mensen leren. En dat ze goede hulp krijgen bij hun start. Bedenk dat ook Harry Mulisch heeft zitten worstelen met z’n eerste leeslessen. Dat Pieter van den Hoogenband op zwemles heeft gezeten. Dat Robert Geesink met zijwieltjes heeft leren fietsen. Dankzij dat allereerste begin hebben ze hun talent ontdekt. Zijn ze groot geworden. Alle toppers hadden een leraar. Juist toppers begrijpen hoe belangrijk een goeroe is die je verder brengt.
Willen we in Nederland innovatief blijven? Willen we een echte kennis-economie? Dan is kennis de brandstof van onze motor. Kennis over internet, de nieuwe economie en sociale media hoort daar bij. Hoe meer organisaties sociale media echt begrijpen, hoe beter het is. Helaas is het nog lang niet zo ver. Veel organisaties worstelen nog. Ze willen wel leren zwemmen, maar blijven aarzelend bij de rand van het zwembad staan. Ze springen nog niet, omdat ze nog niet blijven drijven. Ik hoop op heel veel social media trainers, die al die bedrijven leren overleven in het diepe. Social media goeroes? Daarvan hebben we er nog lang niet genoeg!
Polle de Maagt zegt
Ellen, even zo, want een tweet is wat kort.
Ik ben het volledig eens dat het belangrijk is altijd te leren.
Ik ben het volledig eens dat het heel goed zou zijn als bedrijven meer snappen over technologie en hun klanten.
Maar de oplossing is zelden een social media training.
Social media trainingen gaan te vaak in op hoe je moet twitteren of facebooken. Of over cases van merken die relevant zijn voor het publiek.
Ik zou het heel goed vinden als er meer aandacht werd besteed aan klanten goed begrijpen. Aan technologie nuttig inzetten. Aan organisaties veranderen. Aan resultaten meten. Aan mensen terug het lef geven om fouten te maken.
Maar dat is bijna per definitie geen social media training.
En daarom zijn er teveel social media training en te weinig trainingen die bedrijven ECHT helpen.
Ellen de Lange-Ros zegt
Helemaal met je eens. Het is belangrijk om bedrijven te leren om klanten goed te begrijpen, technologie nuttig in te zetten, resultaten te meten en het lef hebben om fouten te maken (en daarvan te leren). Kortom: er is een schreeuwende behoefte aan echt goede sociale media trainingen waarin bedrijven leren hoe ze zelf sociale media goed kunnen toepassen. We hebben niet teveel goeroes. We hebben nog te weinig goede goeroes!
Martin Pronk @martinpronk zegt
Ik onderschrijf je mening volkomen. Ik denk dat de afkeer zich meer richt op de ‘zelfbenoemde’ social media goeroes. De ‘experts’ die met flinterdunne adviezen grote bedrijven en instellingen op weg willen helpen in hun zoektocht naar de heilige graal. Omdat genoemde bedrijven en instellingen niet de kennis hebben om de juiste partijen te selecteren, kiezen ze voor degenen die het hardst roepen dat ze het allemaal wel weten. In het land der blinden is éénoog nog steeds koning. Het is een kwestie van tijd eer bedrijven en instellingen allemaal éénoog zijn en ze weer verder kunnen kijken dan hun neus lang is. De goeroes vallen dan vanzelf door de mand waarna alleen de goede leraren die daadwerkelijk waarde toevoegen, overblijven.
Ellen de Lange-Ros zegt
Eens! Het kan een probleem zijn dat experts met flinterdunne adviezen zijn. Aan de andere kant: als bedrijf kun je natuurlijk ook even goed orienteren. Kijk naar een track record van een expert, kijk wat hij al gepresteerd heeft, wat hij publiceert. Daaraan zie je snel genoeg of iemand echt wat te melden heeft.
Dan vallen de nep-goeroes inderdaad vanzelf door de mand en kunnen de goede leraren lekker waarde toevoegen aan bedrijven die echt willen leren.
Roosmarijn @Roos_vanharten zegt
Ellen, helemaal eens met je denkrichting! Mensen/bedrijven wegwijs maken is van grote waarde. Bedrijven die op een andere manier geholpen willen worden, moeten wellicht eerst nog hun vraag aanscherpen. Prima, laat daar dan ook een goede vraag-articulatie op los en zoek daar passende leermiddelen bij. Neemt niet weg dat ‘goeroes’ (lees: goede leraren, en dus niet de hardste schreeuwers) hard nodig zijn in deze tijd!
Ellen de Lange-Ros zegt
Dat is inderdaad de essentie: mensen/bedrijven wegwijs maken in de nieuwe wereld. Daarvoor hebben we hard goede leraren nodig.
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
@mariekehoogwout @KittyKilian Ach ja, ik ben nu eenmaal dol op goeroes: http://t.co/bFPFfctJ