Zo’n 200 jaar geleden duurde de bezorging van een eenvoudige boodschap weken. Zo’n 50 jaar geleden kon je voor het eerst bellen, om een boodschap over te brengen. Nu gaat alles veel sneller. In je achtertuin heb je contact met mensen aan de andere kant van de wereld. Kijk je filmpjes, reageer je op grappen of check je email. De wereld wordt steeds kleiner door internet en sociale media. We weten veel van elkaar. Alles is slechts een klik bij je verwijderd. Ook je klanten.
Je klanten zijn maar 1 muisklik bij je vandaan
Maar… hoe komt dan dat jouw klanten je nog niet weten te vinden? Je bedrijf is online aanwezig. Je hebt een website. Misschien ook een profiel op Twitter of Facebook, misschien een blog. Je bent wel aanwezig. Maar één muisklik bij je klanten vandaan. Je online winkel staat in een straat met miljoenen voorbijgangers. Maar daarmee is ook alles gezegd: het blijven voorbijgangers.
Hoeveel voorbijgangers weten je winkel echt te vinden?
Want wees eens eerlijk: hoeveel van die voorbijgangers weten je online echt te vinden? Hoeveel klanten trek je ermee? Veel ondernemers worstelen hiermee. Ze zijn wel online aanwezig, maar trekken er weinig klanten mee. Ze werken vooral voor bestaande klanten en hun klantenkring groeit maar mondjesmaat. Of ze groeien wel, maar weten dat het eigenlijk veel sneller zou moeten kunnen. Maar hoe pak je dat aan?
Alleen een profiel openen is niet voldoende
Over online klanten trekken is veel te vertellen (en daar raak ik niet over uitgepraat in m’n groei-programma’s). Een tip kan ik je hier alvast geven: online klanten trekken is wat heel anders dan online aanwezig zijn, of een profiel regelen met 1.000 volgers. Het is niet voldoende om een profiel te openen met wat leuke plaatjes en hier en daar wat informatie te delen. Ook is een grote schare volgers geen garantie voor veel verkopen. Dat hebben al veel ondernemers met een mager inkomen ervaren.
Helaas zijn er nog veel ondernemers die denken dat online aanwezigheid hetzelfde is als online succes. Dat is jammer, want daarmee ga je geen klanten trekken. Ook al zijn die klanten maar één klik bij je vandaan.
Wil je weten hoe je Facebook wél succesvol inzet in je bedrijf? Download dan hier gratis de checklist met 11 essentiële tips voor bedrijven op Facebook.
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Sociale media brengt de wereld dichtbij. Maar waar blijven jouw klanten dan? http://t.co/FJgrnkRk #uithetarchief