Bovenop m’n schutting landt een pimpelmeesje. Met z’n gele buik en blauwe petje is hij een kleurige verschijning tegen de grijze winterwolken. Heel even gaat het kopje van het koolmeesje heen en weer. In een ogenblik scant hij de tuin: is er wat te eten, is er gevaar? Hij ziet dat er niets te halen valt en een moment later duikt hij alweer verder, naar een volgende tuin. Ik ben onder de indruk van het kleine beestje. Hij heeft niet veel tijd nodig om te zien wat hij nodig heeft. Hij weet precies waar hij naar zoekt: eten. In een ogenblik ziet hij of onze tuin dat kan bieden.
Dan moet ik denken aan bedrijven en online media. Konden ondernemers maar net zo snel als het pimpelmeesje zien of er iets te halen valt. Kon je ook maar in een ogenblik vaststellen of die bedrijvenpagina op Facebook je echt wat oplevert. Of kun je beter doorvliegen naar Twitter? Moet je gaan bloggen, of kan LinkedIn je helpen? En moet je nog wel naar die netwerkborrels waar nooit iets uitkomt? Wat moet je doen?
Soms lijkt het wel of de kleine pimpelmees een grote voorsprong heeft op ondernemers. Hij weet precies wat hij zoekt. Hij kan ik een ogenblik vaststellen of onze tuin dat te bieden heeft. Een evolutie van miljoenen jaren heeft het beestje deze vaardigheden geleerd. Die hij nu toepast, gewoon in mijn achtertuin.
Hoe kom je aan klanten als budgetten dalen?
Helaas is ondernemen een stuk lastiger. Ook wij hebben een evolutie van miljoenen jaren achter de rug. Maar onze wereld verandert razendsnel: een financiële crisis, een instortende huizenmarkt, budgetten die steeds kleiner worden bij opdrachtgevers, ontslagen, vele worstelende bedrijven. Hoe kom je dan nog aan klanten? Daar bovenop verandert ons medialandschap razendsnel: YouTube, Twitter, Facebook, email of blogs. Het zijn allemaal zaken die nog maar 15 jaar geleden niet of amper werden gebruikt. Hoe ga je daar mee om in je bedrijf?
Vind je echt klanten met die bedrijfspagina in Facebook?
Het antwoord voor veel ondernemers is: we weten het niet. En dus doen we maar wat: vragen we een ontwerper om te helpen bij een mooie website. Waarmee we vervolgens amper bezoekers trekken. Of we gaan enthousiast aan de slag met een bedrijfspagina op Facebook. Om na een half jaar te merken dat we er al wekenlang niets meer mee hebben gedaan. Ondernemen en online media lijkt soms op een ondoordringbare jungle: waar moet je beginnen? Hoe kun je overleven?
Hoe overleef je in de jungle van sociale media?
Toch hoeft het niet zo te blijven. Want online media lijken soms op een wilde jungle, ook hier zijn inmiddels volop paadjes. Weggetjes die naar succes leiden. Maar ook brede doodlopende paden waarop grote groepen ondernemers geen resultaten boeken. Online media is echter geen totaal onbekende jungle meer. We zijn volop aan het ontdekken wat werkt en wat geen resultaat heeft.
Ontdek welke sociale media echt werken. In jouw bedrijf
Wil je daar meer van weten? Blijf dan niet zelf worstelen, maar ga leren wat werkt. Ga praten met ondernemers die wel succes hebben. Ga leren, ga een training volgen. Zodat jij straks ook weet wat de grote doodlopende routes zijn en welke paadjes jouw bedrijf wel verder brengen. Ontdek welke sociale media echt werken. In jouw bedrijf. Zodat jij straks ook, net als het pimpelmees, met een snelle blik kunt scannen en precies weet waar je moet zijn. Ga jij ervoor zorgen dat jouw bedrijf overleeft, in de jungle van online media?
Geef een reactie