Sociale media en nieuwe online netwerken schieten als paddestoelen uit de grond. Zo blijkt uit onderzoek van InSites Consulting dat maar liefst 1 miljard mensen wereldwijd gebruikt maakt van sociale media.
Als ondernemer of professional valt het echter niet mee om bij te blijven. Je hebt net Twitter onder de knie, of er gelden alweer andere regels voor je bedrijfspagina op Facebook. Steeds vaker ontvang je een uitnodiging voor Google+ en dat nieuwe Pinterest wil je ook niet missen. Hoe zorg je ervoor dat je niets mist?
Huur geen stagair of communicatiebureau in
Hoe blijf je bij de tijd? En hoe zorg je dat je bedrijf niet achter gaat lopen? Moet je wellicht eens een stagair aantrekken, of een communicatiebureau inhuren? Welnee! Effectief gebruik maken van sociale media kan op een veel slimmere manier. En het goede nieuws is: jij kunt het ook!
Met deze vijf tips zorg je ervoor dat jouw organisatie optimaal gebruik maakt van sociale media:
1. Kijk niet naar de nieuwste sociale media, maar kijk naar jouw klanten
Sociale media zijn interessant. Voordat je het weet ben je een hele avond kwijt met het aanpassen van je profiel, of het breinloos rondstruinen door de commentaren van anderen. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Focus bij sociale media nooit op het medium. Maar focus op iets veel belangrijkers: jouw ouwe trouwe klanten. Waar willen zij graag met je over praten? Welke informatie zoeken ze? Succes op sociale media? Dat begint met helder zicht op je klant.
2. Koop geen vis. Huur geen vissers in. Maar leer zelf vissen
Voor veel grote en kleine organisaties zijn sociale media nog een grote doolhof. Waar moet je beginnen? De neiging is groot om een externe specialist in te huren, een stagair of professioneel communicatiebureau. Toch is dit een grote valkuil. Want zo leer je het zelf nooit. Een bekende wijsheid leert ons: “Geef een man een vis en hij heeft één dag te eten. Maar leer hem vissen en hij heeft altijd te eten”. Die wijsheid geldt ook als het om sociale media gaat: Huur geen visser in, maar leer zelf vissen. Het gaat bij sociale media niet om techniek of een hype. Het gaat om het belangrijkste bezit van je bedrijf: de relatie met jouw klanten. Die wil je nooit aan een ander overlaten. Daarin moet je zelf expert zijn.
3. Vis waar jouw vissen zijn
Ga niet mee met alle hypes, je hoeft niet alle nieuwe sociale media te gebruiken. Focus op de plekken die voor jou belangrijk zijn. Weet wie je klanten zijn en wat ze willen. En ga daarna de sociale media gebruiken waar je het goede gesprek met jouw klanten kunt voeren. Koop geen vis, en huur geen visser in, maar word zelf visser. En vis alleen waar jouw vissen zijn.
4. Doe niet alles, maar doe een ding steengoed
Als je kiest voor jouw klanten, kun je focussen op enkele netwerken waar je klanten massaal aanwezig zijn. Je hoeft niet meer alles te doen, maar kunt je energie richten. Dat geeft tijd en ruimte om de dingen die je doet heel goed te doen. Maak mooiere dingen dan je concurrent. Doe het sneller en beter. Dan val je op, juist op sociale media.
5. Have fun!
Sociale media draait niet om aantallen volgers of ‘likes’. Het draait ook niet om ingewikkelde techniek of grote budgetten. Het draait allemaal om jouw contact met je favoriete klanten. Sociale media gaan om mensen, om emoties, om plezier delen. Zorg er daarom voor dat sociale media vooral leuk zijn. Sociale media zijn geen hype en ook geen corvee. Het draait om enthousiasme, van jou en van je klanten.
Ga slim kiezen
Effectief gebruik maken van sociale media begint met kiezen. Wie zijn je klanten, welke media passen bij jouw bedrijf en jouw klanten? Maak je die keuze slim, dan zijn sociale media niet meer ingewikkeld. Je ziet waar jouw vissen zitten, wat het ideale stekje is om je hengel uit te werpen. Je huurt geen vissers meer in, maar bent zelf expert.
Investeer in jezelf
Investeer in jezelf en je organisatie, zorg dat je sociale media begrijpt. Want een succesvolle klantrelatie opbouwen via sociale media? Dat is te belangrijk om aan een externe partij over te laten. Dat moet je zelf doen. En voor de meeste organisaties is er goed nieuws: om dat goed te doen, heb jij op nieuwe netwerken als Pinterest of Google+ helemaal niets te zoeken, want jouw klanten zul je er nog niet vinden.
Waar je wel in moet investeren? In jezelf! Zorg dat je sociale media gaat begrijpen, zodat je de goede keuzes kunt maken. Voor jezelf, voor een mooie relatie met je favoriete klanten. En voor een gezonde toekomst van je organisatie.
Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt
Dank je, Ellen. Jouw leuze ‘sneller door helder inzicht’ is hier eens te meer op z’n plaats. Deze info is perfect getimed 🙂 Het zet me op een bevrijdende manier aan het denken. Het gaat er inderdaad om me niet laten mee te slepen in hypes of wat ‘iedereen’ doet met de sociale media. Belangrijk is gewoonweg ook hier mezelf te blijven, de voor mij juiste keuzes te maken en daar voor te gaan. Bevrijdend.
Ellen de Lange-Ros zegt
Precies! Je hoeft niet alles te doen, maar kiest voor die paar dingen waar jij en je klanten lol in hebben. En die dingen ga je gewoon heel goed doen. Geeft een boel rust en dan worden de dingen die je doet weer leuk en waardevol. Succes!