In een glimmende auto komt Robert de parkeerplaats oprijden. “Ik moet er natuurlijk wel representatief uitzien als ondernemer”, legt hij uit als ik zijn auto bewonder. “Ik bedoel, mijn klanten zien ook in welke auto ik rijd. Als ondernemer kan ik het niet maken om in een oud wagentje aan te komen.” Zijn uitleg klinkt logisch. Maar dat is het allerminst.
Wat Robert op dat moment niet beseft, is dat hij voor veel klanten toch in een oud wagentje rijd. Dat z’n klanten hoofdschuddend kijken als het over Robert en z’n bedrijf gaat. Hij denkt dat hij met de grote glimmende auto goed voor de dag komt. Maar is dat wel zo?
De auto van Robert is leuk wanneer hij klanten op de parkeerplaats ontmoet. Maar zeg eens eerlijk: hoe vaak komt dat voor? Hoeveel klanten zouden er dagelijkse de auto van Robert zien? Die zijn waarschijnlijk op de vingers van een hand te tellen. Maar… Robert ontmoet zijn klanten ook op een andere plek: de digitale snelweg!
Online zijn er dagelijks tientallen tot duizenden potentieel klanten die Robert zien. Mensen die z’n website vinden na een Google zoekopdracht. Studiegenoten die via LinkedIn eens doorsurfen naar z’n bedrijfssite. Mogelijke klanten die op zoek zijn naar een nieuwe leverancier en zijn site eens beoordelen. Organisatoren van een event die op zoek zijn naar een spreker. Grote bedrijven die op zoek zijn naar een goede partner. Allemaal zien ze z’n website lang voordat ze met Robert in z’n mooie auto kennismaken.
Maar hoe komt Robert online voor de dag? Dat is niet best! Z’n website is ronduit ouderwets. Met een klassiek menu en wat informatiepagina’s is het niet veel meer dan een online folder. Er is geen koppeling met sociale netwerken. Sociale media gebruikt hij niet. Hij heeft geen testimonials van klanten op z’n website. Geen eigen artikelen, geen blog. Geen voorbeelden van klantencases of concrete verhalen wat hij voor een klant kan doen. Zo is zijn online aanwezigheid niet meer van deze tijd. Online rijdt hij in een oud brik langs z’n klanten.
In het dagelijks leven moet Robert er niet aan denken om in zo’n oud wagentje voor de dag te komen. Online kan het hem blijkbaar weinig schelen. Zijn verouderde website is geen visitekaartje voor z’n bedrijf. Voor een bedrag waarvoor je geen tweedehands Lada kunt kopen kan hij een prima website laten maken en komt hij voortaan ook op de digitale snelweg representatief voor de dag. De digitale Lada van Robert? Die is echt niet meer van deze tijd!
Aleid Overbeek zegt
Goed artikel Ellen, mooi vergelijk van auto en website.
@MarielleTromp zegt
Waarom veel ondernemers in een oude auto rijden zonder dat ze het zelf zien http://t.co/DZbktTK9 via @@EllenFaxion
@linkedfreelance zegt
Waarom veel ondernemers in een oude auto rijden zonder dat ze het zelf zien http://t.co/QevUIdIm via @@EllenFaxion
Annemieke Kooijman (@akkenieke) zegt
Waarom veel ondernemers in een oude auto rijden zonder dat ze het zelf zien http://t.co/81uehm26
@IERresistible zegt
🙂 leuk artikel ! RT @EllenFaxion Waarom veel ondernemers in een oude auto rijden zonder dat ze het zelf zien http://t.co/SSsPm75A