Dit artikel is een voorbeeld van de dagelijkse salesactie. Wil je weten wat de dagelijkse salesactie is? Lees dan dit artikel.
Op dinsdag 28 mei plofte ik ’s avond op bank. Toen schrok ik op “Oei, ik heb vandaag nog geen dagelijkse salesactie gedaan!” Maar wat kon ik doen? Peinzend keek ik voor me uit. Er waren geen voor de hand liggende acties die ik direct kon uitvoeren. Bellen kon niet meer in de avond, ik moest iets anders verzinnen. Maar wat?
Plots schoot me iets te binnen. Ik had een week of twee daarvoor een leuk gesprek gehad met Ellis en haar een aanbod gedaan voor persoonlijke begeleiding. Als ze daar gebruik van wilde maken, zou ze het uiterlijk binnen 3 dagen laten horen. Ze had niets van zich laten horen, dus zou ze wel geen begeleiding willen. Maar ik had daarover nog geen contact met haar opgenomen. Eerlijk gezegd keek ik daar ook niet naar uit: zou het niet te drammerig zijn om nog weer op dat gesprek terug te komen?
Toch voelde het goed: even contact opnemen. Ik kon eenvoudig een mailtje schrijven en had dan in elk geval m’n dagelijkse salesactie gedaan. Ik overwon m’n schroom en stuurde een kort berichtje:
“Aangezien ik geen reactie van je heb gekregen, ga ik er vanuit dat je er voor hebt gekozen om nu niet verder te gaan in een traject. Dat vind ik prima, het is jouw keus en je moet alleen een traject ingaan wanneer je daar helemaal achter staat. Toch ben ik benieuwd naar je keus.” Ik drukte op ‘verzenden’ en plofte weer op de bank. Die dagelijkse salesactie was weer gedaan.
Binnen een dag kreeg ik reactie van Ellis. Ze wilde op dit moment geen persoonlijke begeleiding, maar was wel zeer geïnteresseerd in de manier waarop ik m’n boek ‘Een zaak van fans‘ had uitgegeven. Ze vroeg of ik daarover een module kon maken, waarin ik al mijn tips met haar deelde. Ik veerde overeind: dat was een prima idee. Ik liep al een paar maanden met het idee om mijn ervaringen over het uitbrengen van m’n eigen boek te delen met andere ondernemers. Dit was de perfecte aanleiding om daar werk van te maken. We belden een paar dagen later om concrete afspraken te maken en kwamen tot een akkoord, het was inmiddels donderdag 6 juni.
Toen bedacht ik om die module breed te lanceren en aan m’n eigen klanten en maillijst aan te bieden. Binnen drie dagen had ik de content op hoofdlijnen uitgedacht, het werd een nieuw product BoekSucces dat ik nog voor de zomer wilde lanceren. De zomer is immers de uitgelezen periode om een boek te schrijven en zo zou ik nog deze zomer mensen kunnen helpen die werken aan hun boek. Op dat moment kwam alles in een stroomversnelling. Uitgever Wiebe de Jager zegde direct zijn enthousiaste medewerking toe en ik ging rap een verkooppagina opstellen.
Op maandag 10 juni (binnen 2 weken na de bewuste email voor de salesactie!) lanceerde ik BoekSucces, dat twee weken later van start ging. Het bleek een grote hit te zijn. Nog voor de start van het programma waren er meer dan 30 aanmelders. Niet gek voor een product dat vier weken daarvoor nog niet bestond. Het leverde me meer dan €10.000 omzet op, een mooie samenwerking met twee affiliate-partners én een maand heerlijk praten over boeken, bedrijf en marketing met een groep slimme, enthousiaste ondernemers. Een aantal van die ondernemers is inmiddels hard aan de slag met hun eigen boek, met de tips uit BoekSucces. De verwachting is dat dit najaar al de eerste van deze boeken in de winkel zal liggen.
Het is ongelofelijk wat die ene mail op dinsdagavond 28 mei in gang heeft gezet. Natuurlijk is BoekSucces niet zomaar ontstaan. Er waren nog veel zweetdruppeltjes en inspiratie voor nodig. Maar had ik die bewuste dinsdagavond die ene email niet verstuurd? Dan was BoekSucces er niet geweest, daar ben ik zeker van.
Wil jij ook aan de slag met BoekSucces? Dat kan. BoekSucces is nu als online product te koop, klik hier een lees hoe je ook van jouw boek en bedrijf een hit maakt.
Ellen de Dreu (@ellendedreu) zegt
Case: Hoe ik meer dan 35 nieuwe klanten kreeg dankzij 1 mailtje http://t.co/5hyAWNYvjU via @@EllenFaxion