• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • ZZP Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Bedrijf groeien / De bezem van de buurvrouw

De bezem van de buurvrouw

Bedrijf groeien, Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf, Ondernemen

door Ellen de Lange-Ros

bezemMet een bezem is ze druk in de weer op haar stoepje. De altijd-drukke-buurvrouw. Ze veegt onzichtbare stofjes weg, sopt de ramen, wast de gordijnen, plukt onkruid tussen de tegels vandaan. Druk-druk-druk. Met schoonmaken, poetsen. In controle blijven. Druk zijn.

Ondertussen zit buurman op een krukje in de voortuin. Biertje in de hand, knipogend naar die jonge vrouw van de overkant. Buurvrouw ziet het niet. Ze is aan het soppen en vegen. Zag ze het maar wel. Kijk ze maar eens op van die kleine corveetjes, om te zien wat er écht aan de hand is in haar leven. Had ze maar oog gehad voor de grote dingen. Een paar maanden later is het te laat. Dan verlaat buurman haar huis. Definitief. Ze gaan scheiden.

Bij ondernemers gaat het soms net zoals bij mijn altijd-drukke-buurvrouw. Je kent ze vast wel. Van die altijd-drukke-ondernemers. Van die 1.000-dingen-doekjes, die alles zelf doen. Niet alleen de gesprekken met klanten, maar ook het uittypen van de offerte, het versturen van de factuur. Het bijhouden van de boekhouding en het doen van de belastingaangifte. Alles doen ze zelf. Altijd druk. Druk-druk-druk.

Zulke ondernemers zijn zo druk met de kleine dingen in hun bedrijf, dat ze de grote dingen niet meer zien. Niet meer zien dat ze structureel te lage prijzen vragen. Dat ze wel druk zijn maar nog steeds te weinig verdienen. Dat ze teveel worstel-klanten hebben met zeur-trajecten. Ze zijn zo druk met kleine dingen, dat ze de grote dingen vergeten. Zoals die echt leuke klant zoeken waar ze het verschil kunnen maken. Tijd maken voor training en zichzelf ontwikkelen? Echt goede marketing doen? Het komt er niet van. Te druk. Altijd.

Wil je serieus werk maken van je bedrijf? Dan is het belangrijk om niet harder te werken, maar slimmer. Niet steeds bezig te zijn met kleine klusjes, maar te focussen op waar het echt om gaat. Om elke week en elke dag te weten wat dat ene grote project is waar je aandacht naar toe gaat. Om elke dag weer te beginnen met dat allerbelangrijkste. Om er tijd voor vrij te maken. Zodat je niet in de avond zuchtend op de bank ploft, om na een dag van druk-druk-druk te merken dat je weer niet aan de grote dingen bent toegekomen.

Wil je serieus werk maken van je bedrijf? Dan moet je niet harder gaan werken. Dan moet je zacht werken. Met focus. Met aandacht. Met tijd. Dan krijg je alle ruimte om te groeien. Ga met de bezem door al je corveetjes en focus op wat er echt toe doet. Hoe hard kan jouw bedrijf dan groeien?



ARTIKELEN – LEZEN – LUISTEREN

  • Business coach voor hoogbegaafde zzp-ersWat kost een business coach?
  • Wat doet een business coach?
  • Zo krijg je gratis business coaching
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • Zo werkt de bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs
  • Hoogbegaafdheid bij zzp-ers en ondernemers: zo wordt het je superpower
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Gratis eerste hoofdstukken van mijn boeken
  • Beluister de podcast ‘Een zaak van energie’

 

BUSINESS COACHING VOOR ZZP-ERS

  • Zo werkt mijn business coaching
  • Onbeperkte 1-op-1 business coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde zzp-ers

 

ZELF AAN DE SLAG – ONLINE PROGRAMMA’S

  • Coole klussen krijgen in grote organisaties
  • Online Money Masterclass
  • Online programma Zacht Werken
  • De bullet journal voor professionals

Lees Interacties

Reacties

  1. @tekstpaleis zegt

    24 mei 2013 om 08:59

    Voor mij een goede spiegel. Misschien ook voor jou inspirerend? http://t.co/QzHIJG8o7N. Je richten op de kern. #tip #zzp

    Beantwoorden
  2. @Nu_ik zegt

    26 mei 2013 om 20:42

    Zeker #delen@MindPep: “Druk, druk, druk, altijd poetsen en kleine corveetaakjes doen”. Mooi artikel van @ellenfaxion http://t.co/f0QKcWuT7O“

    Beantwoorden
  3. @Dagnespresso zegt

    30 mei 2013 om 09:34

    ‘Niet altijd maar drukdruk met die kleine klusjes maar focussen waar het echt omgaat’ – http://t.co/3A1HTkz7hI

    Beantwoorden
  4. Edwin Rosenquist zegt

    30 mei 2013 om 10:43

    Je hebt precies de WAARHEID vertelt. Werk NIET IN je bedrijf maar VOOR je bedrijf, Dat betekent dat je alle werkzaamheden uitbesteed aan goedkope arbeid krachten. Behalve KLANTEN ZOEKEN, klanten bedienen. Dus 100 % klanten , en nog eens klanten vinden. Dan doe je het BELANGRIJKSTE WERK zelf. Als je GEEN of weinig klanten hebt. Heb je GEEN OMZET. En daar gaat het om. JE FOCUS op klanten VINDEN en BEHOUDEN.

    Beantwoorden
  5. @SOSassistent zegt

    30 mei 2013 om 12:16

    De bezem van de buurvrouw http://t.co/F2NIwYosPI via @@EllenFaxion

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan @Dagnespresso Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.