“Ja, ik heb al een flinke tijd een account. Maar eerlijk gezegd doe ik er maar weinig mee”. Hij zegt het beetje schaapachtig, alsof hij zich schaamt. De dame naast hem knikt echter begrijpend: “Ja, zo’n account aanmaken dat is zo gedaan. Maar waar moet ik het dan over hebben op die sociale media?” De vrouw naast haar knikt ook: “Eerst vond ik het nog wel leuk, maar er komt zo weinig reactie. Ik doe er nu ook weinig meer mee, met dat account van mij. Ik volg vooral de verhalen van mijn nichtjes, dat is het wel zo’n beetje”.
Dat levenloze account gaat voelen als een juk
Het zijn opmerkingen die ik vaak hoor. Veel ondernemers vinden sociale media lastig. Niet eens vanwege de techniek. Een account aanmaken, dat is zo gedaan. Een fotootje uploaden lukt ook nog wel. Maar dan? Hoe krijg je echt klanten met sociale media? Welke berichten zijn geschikt? Wat ga je online delen? En wat kun je beter voor jezelf houden?
Veel ondernemers worstelen met sociale media. Ze openen enthousiast een account, om na een maand, een week of een dag al te merken dat ze er niets meer mee doen. Dat is niet alleen jammer van je tijd, maar het maakt ook geen goede indruk op je klanten. Bovendien gaat zo’n levenloos online account voelen als een juk. Je neemt je steeds weer voor om nu écht vaker te gaan posten. Om aan het eind van de week te constateren dat je weer niets hebt gedaan. Frustrerend. En niet professioneel. Dat is jammer, want het kan zoveel leuker.
Elke ondernemer kan actief zijn op sociale media. En er klanten mee krijgen.
Hoe zorg je voor een levendig account met volop volgers?
Maar hoe moet dat dan? Hoe zorg je voor een levendig account op sociale media. Een account met volop volgers en interactie, waarmee je bovendien ook echt nieuwe klanten krijgt. Dat is heel eenvoudig. Als je weet hoe het werkt. Zo pak je dat aan.
1. Richt je op je klant. Teveel ondernemers gebruiken sociale media om zichzelf in de spotlights te zetten: “Neem eens een kijkje op onze vernieuwde website”, “heb je ons nieuwe logo al gezien”, “ik ben vandaag op event xyz”. Het zijn berichtjes die je overal om de oren vliegen, maar die vaak weinig relevant zijn. Zeker niet voor je klanten. Les 1 is daarom: denk bij elk bericht dat je plaatst aan je klanten. Is het bericht relevant voor je klant? Gaan potentiële je klanten je dankzij deze berichten actief volgen?
2. Wees persoonlijk. Natuurlijk mag je over jezelf praten. Klanten vinden het leuk om te het gezicht achter het bedrijf te zien. Praat niet alleen over je producten of aanbiedingen, maar vertel ook eens wat je in het weekeinde doet, waar jij je druk over maakt, of waarvan je blij wordt. Het maakt je account menselijk. En mensen werken nu eenmaal nog steeds het liefst met mensen. Echte mensen met menselijke emoties.
3. Snap de slapeloze nachten. Wil je echt succesvol worden op sociale media? Dan moet je begrijpen waar jouw klant wakker van ligt. Waar maakt hij zich zorgen over? Voor welke problemen wil ze graag betalen, zodat ze er nooit meer last van heeft? Dat is dus wat jij met jouw bedrijf oplost. Daarover wil jouw klanten lezen op sociale media. Vertel dus niet ‘onze visie op de wereld’, maar laat zien dat jij die slapeloze nachten oplost. Laat zien dat je er bent, laat zien waarvoor jij er bent.
4. Praat terug. Mensen doen graag zaken met mensen. Maar alleen met mensen waarbij ze zich begrepen voelen. Ga dus niet alleen zenden (en zeker niet van die anonieme geautomatiseerde berichtjes). Ga ook luisteren. Stel vragen, of geef antwoord op vragen van anderen. Zo leg je contact en maak je snel online vrienden. Mensen die je kennen en vertrouwen. Die graag met je praten. Die daarna graag met je willen gaan werken.
5. Deel goede informatie. Sociale media gaat niet alleen over jou, maar ook over de informatie die jij te delen hebt. Wijs je klanten op relevante boeken, goede artikelen of mooie verhalen. Vertel niet alleen over jezelf, maar wees voor je klanten een filter dat hen wijst op alles wat de moeite waard is. Weet te focussen en deel vooral informatie die voor het probleem van jouw klanten relevant is. Wees gul met informatie: kennis kun je nooit kwijtraken door haar te delen, maar ze zal zich juist vermenigvuldigen.
6. Citeer geen goeroe. Sociale media staan vol van de oneliners. Of ze nu van Einstein zijn, van een spirituele goeroe, of van jezelf: ze zijn meestal nietszeggend. Je laat er niet mee zien dat je wijs bent, je laat zien dat je niets te zeggen hebt. Zeker als je timeline er halfvol mee staat. Maar hoe moet het dan wel? Eenvoudig: “niets is zo praktisch als een goede theorie” zei Kurt Lewin al in 1969. Kom dus met goede tips waar je klant in de praktijk wat aan heeft. Om zijn problemen op te lossen. Om zijn slapeloze nachten te verhelpen. Zulke praktische tips zijn altijd welkom. Maar goeroes citeren? Niet doen (behalve natuurlijk als het gaat om Kurt Lewin).
Een levendig account? Dat kun jij ook
Zakelijk actief zijn op sociale media? Dat kan best. Het is nergens voor nodig om je account te laten verstoffen. Met de goede aanpak kan elke ondernemer een levendig account op sociale media hebben. Dat kun jij ook. Zodat je niet meer alleen je nichtje volgt, maar je nichtje straks vol ontzag naar jouw account kijkt: “Respect, wat heb jij veel volgers!”
@EsterDelissen zegt
“Een levendig account op sociale media? Zo pak je dat aan” http://t.co/L56BsnfOoW
@JolandaBenninga zegt
Hoe zorg je voor een levendig account met volop volgers? via @EllenFaxion
http://t.co/09tUOPH38j
Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt
“Deel goede informatie en citeer geen goeroe…” – http://t.co/QqUVwb9vv7 van @EllenFaxion