Samen met een vriend zit je in een bar. Drankje erbij. Lekker praten. Dan voel je plots een pijnscheut in je mond. Ai, dat doet pijn! Je weet direct wat het is: die vervelende kies. Steeds vaker doet hij pijn. Voorzichtig wrijf je met je tong door je mond. Auw! Dit kan zo niet langer. Dan vraag je je vriend om hulp. “Wil jij eens even naar mijn kies kijken? Hij doet steeds zo’n pijn.” Je vriend knikt behulpzaam. Die heeft zelf immers ook regelmatig last van een pijnlijke kies. En weet er dus alles van. Je vriend kijkt naar je kies en geeft je een paar snelle tips.
Is je kiespijn nou weg? Is je probleem nou over? Ben je hiermee geholpen? Welnee! Je doet er beter aan om een professional naar die kies te laten kijken. Om een tandarts te bezoeken. Die kan je snel en eenvoudig voorgoed van je kiespijn afhelpen.
Toch is dit precies wat veel ondernemers of zelfstandigen doen, als het gaat om sociale media of hun website. Geef eens toe: hoe vaak zit je niet met een paar collega zzp-ers te praten over sociale media voor je bedrijf? De adviezen vliegen over tafel. Iedereen heeft er een mening over: “Je moet gewoon volop adverteren op Facebook, dan krijg je vanzelf veel likes”. “Facebook, daar moet je helemaal niets mee doen want jongeren trekken daar weg, Pinterest gaat het helemaal worden.” “Pinterest, welnee, ik zit juist volop op Instagram. Ik krijg er nog niet zoveel klanten mee, maar dat gaat vast snel komen.”
Of je laat bevriende ondernemers eens naar je website kijken: een ontwerper, iemand die alles van presenteren weet, die aardige coach. Te vaak zijn dat echter mensen die zelf ook niets via hun website verkopen. Dat is als advies vragen aan een vriend over je tandpijn, in plaats van een professionele tandarts te bezoeken.
Klanten krijgen met sociale media? Dat is een vak waar je veel over kunt leren. Net zoals een tandarts alles over kiezen heeft geleerd. Je kunt dagenlang met onwetende vrienden over online media bomen. Maar wil je echt stappen zetten? Dan kun je beter een professional inschakelen. Iemand die weet hoe het werkt. Die zelf ervaring heeft met online klanten krijgen. Iemand die je van je online kiespijn afhelpt met adviezen die wél werken. Die weet hoe je online media slim inzet in jouw bedrijf. Die je vertelt hoe je wel meer klanten krijgt.
Hoe lang blijf jij nog rondlopen met online kiespijn? En hoe lang blijf jij nog advies vragen aan je onwetende vrienden?
Geef een reactie