Dit artikel is geschreven door Anne Raaymakers, zij is Social Media Marketing Coach, over Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, bloggen en social marketing.
Een vraag die ik vaak krijg is: “Hoe krijg ik meer vind-ik-leuks?” Dat mensen dat vragen snap ik, maar ik vind het opmerkelijk hoe belangrijk ze het vinden. Facebook werkt zelfs mee aan het in stand houden van het misverstand dat veel vind-ik-leuks belangrijk zijn.
Het misverstand van de vind-ik-leuk
Die vind-ik-leuks zijn eigenlijk alleen belangrijk in het begin van het bestaan van je Facebook pagina. Dan heb je een bepaald aantal vind-ik-leuks nodig voor bepaalde functionaliteiten. Zo kan het bekijken van je statistieken (Facebook Insights) bijvoorbeeld pas vanaf 30 vind-ik-leuks.
Het misverstand van getoonde berichten
Ook een misverstand is, dat mensen die jouw pagina leuk vinden zich abonneren op jouw berichten op je Facebookpagina. Helaas is dat niet zo. Als er tussen de fan en jou, je pagina, na de vind-ik-leuk geen interactie meer plaats vindt, zullen jouw updates niet verschijnen in hun nieuwsoverzicht. Facebook leest het belang van jouw bericht voor die fan af aan de interactie tussen jullie. Als die interactie, behalve 1 vind-ik-leuk, niet plaats vindt, neemt Facebook aan, dat jouw berichten niet relevant zijn voor je fan en zullen jouw berichten niet getoond worden in het nieuwsoverzicht van je fan. Maar hoe moet het dan wel?
Zo krijg je wel meer interactie op Facebook
Een vind-ik-leuk is dus niet genoeg relevantie. Dat is ook de reden dat het vergaren van vind-ik-leuks met irrelevante aanbiedingen, geen nut hebben. Delen bijvoorbeeld, en reacties op een bericht, zijn veel relevanter en verhogen ook de ranking van een bericht. Maar om terug te komen op de vraag ’Hoe krijg ik meer vind-ik-leuks’ of eigenlijk, nog belangrijker, meer interactie en dus een hogere ranking door Facebook, is mijn antwoord simpel: ‘door leuk te zijn’.
Hoe leuk ben je echt?
Wat ik bedoel is dit: De meeste mensen zitten op Facebook voor de lol. Voor de gezelligheid. Zoals ze naar de kroeg gaan of naar een feestje. Leuk mensen ontmoeten, kletsen met oude bekenden, geinen met vrienden en een beetje aandacht krijgen.
Je zou Facebook dus kunnen vergelijken met een feestje. En de leukste mensen krijgen de meeste aandacht op een feestje. Bovendien ben je niet op een feestje om te verkopen. Stel je voor dat je de kroeg binnen stapt en roept: ‘Dit zijn de actiekortingen van deze week!’ en vervolgens folders gaat rond delen. Ik denk dat je buiten wordt gezet.
Of je raakt in gesprek met een meisje op een feestje die je complimenteert met je mooie wimpers. Jij hebt toevallig een make-up webwinkel, maar je trekt op zo’n moment toch ook niet 2 mascara’s uit je tas en zegt: “Toevallig zijn de mascara’s deze week in de aanbieding!”
Precies! En dat doe je op Facebook ook niet.
Facebook is geen plek om te verkopen. Facebook is de plek om relaties te leggen, om mensen te verleiden naar je website, je webwinkel, je restaurant, je workshop te komen door goede content te bieden, en leuk te zijn.
Waarom zou ik anders op ‘vind-ik-leuk klikken’?
Anne Raaymakers is Facebookexpert. Ze kent alle ins en outs en… daar vertelt ze jou graag meer over. Speciaal voor lezers van De Glazenwasser organiseert ze een gratis webinar Facebook Marketing Geheimen. In het webinar vertelt Anne je persoonlijk wat je kunt doen om van jouw zakelijke Facebook pagina een succes te maken. Met meer likes, meer interactie en meer bezoekers op je website. Meer weten? Klik hier en meld je gratis aan voor het webinar. Het webinar is op dinsdag 3 december om 10 uur. Maar komt dat tijdstip je niet uit? Geen probleem. Meld je toch aan en dan ontvang je achteraf de MP3 met opname. Het webinar volg je kostenloos, gewoon vanaf je computer thuis of op kantoor.
@ElsBreuker zegt
Hoe krijg ik meer vind-ik-leuks? http://t.co/GByU4wo3wD via @@EllenFaxion
@carinvanoekel zegt
Hoe krijg ik meer vind-ik-leuks? http://t.co/Fznm75BwXS via @@EllenFaxion
@bedrijfstrainer zegt
‘Hoe krijg je meer vind-ik-leuks’ op Facebook door Anne Raaymakers. http://t.co/XaARbBVDnb