Aan de hand van haar moeder stapt het meisje dapper door het gras. Dan blijft ze plots stokstijf staan. Haar moeder trekt haar ongeduldig aan haar hand: “Kom nou!” Maar het kind verzet geen stap meer. Angstig staart ze naar het einde van het grasveld. Dan ziet de moeder wat er aan de hand is: “Oh, zie je die grote hond? Nou dat geeft niets hoor. Kom maar, dan lopen we er samen naar toe”. Voorzichtig zet het meisje een paar stapjes. Dan blijft ze weer staan. Ze wil niet mee. Omdat de hond te eng is.
Moeder kijkt vertederd
De hond, met eigenaar, is inmiddels vlakbij. Hij is indrukwekkend groot voor het kleine kind. De baas van de hond de angst van het meisje en blijft staan. Hij laat het dier zitten en een pootje geven. Dat verrast het meisje. Ze kijkt stomverbaasd toe en begint dan hard te lachen. Ze pakt het pootje van de hond, begint hem te aaien. Ze is niet meer weg te slaan bij hem. Moeder kijkt vertederd. Dan trekt ze aan haar hand. “Kom nou, we moeten verder!” Maar nu wil het meisje wéér niet mee. Omdat de hond te leuk is.
Met ondernemers gaat het net zo
Kinderen en honden. Het is is een boeiend fenomeen. Het ene moment zijn honden nog doodeng, even later zijn ze de grootste vriend. Het grappige is dat het met ondernemers net zo kan gaan. Want: verrassend veel ondernemers zijn zoals het kleine meisje: doodsbang. Niet voor honden, maar voor geld. Zodra er in de verte maar geld aan lijkt te komen, bijvoorbeeld een grote klant, blijven ze stokstijf staan. Ze verstarren mentaal en verzetten geen stap meer in hun bedrijf.
Ik help nu eenmaal graag mensen…
Klinkt het je onbekend in de oren? Geloof je niet dat jij verstijft als het om geld gaat? Denk dan eens aan alle keren dat je iemand die geïnteresseerd was in je dienstverlening geen concreet aanbod durfde te doen (“Ik moet niet te opdringerig overkomen”). Of denk nog eens aan die grote offerte die niet doorging, waarbij je nooit echt hebt uitgevraagd wat ze écht wilden, maar je snel verstopte achter een muur van berekeningen over je prijs. Of denk aan die ontelbare malen dat je je produkt goedkoop maakte. Of het gewoon weggaf “aan die leuke vriendin die ik nou éénmaal graag help”. Je ziet het: verrassend veel ondernemers zijn als het kleine meisje. Ze verstijven zodra ze in de verte geld zien aankomen. Het is alsof ze een grote boze geld-wolf op zich af zien komen en geen stap meer verzetten. Waardoor hun bedrijf niet vooruit komt.
Tem de geldwolf in je eigen hoofd
Toch kan het ook anders. Als je namelijk echt kennismaakt met die geldwolf, blijkt het plots een uiterst sympathieke hond. Eentje die je kunstjes kunt leren. Eentje waarmee je volop plezier kunt hebben. Maar: je moet hem natuurlijk wel weten te temmen, die geldwolf. Anders wordt het nooit jouw schoothondje. Hoe doe je dat? Dat is verrassend: de geldwolf bestaat namelijk niet echt. Hij zit alleen maar in jouw hoofd.
Wil je hem temmen? Dan moet je je eigen gedachten over geld temmen. Gaan kijken naar je onderliggende emoties. Waarom geef je je product zo graag gratis of goedkoop weg? Wat maakt het zo lastig om hogere prijzen te vragen? Welke emoties hangen voor jou samen met geld? Wat vertelden je ouders je vroeger over geld? En hoe kun jij daar nu eenvoudig en snel anders over gaan denken, zodat het jou en je bedrijf niet meer remt?
Groeien met je bedrijf? Dat is een zaak van geld
Het zijn allemaal zaken die je helpen. Om van die grote boze geldwolf in je hoofd een aardig schoothondje of een trouwe makker te maken. Want succesvol worden met je bedrijf? Dat is een zaak van geld. Meer lezen over geld en je mindset? Klik dan hier om het boek ‘Een zaak van geld’ te bestellen en ontdek hoe jij de grote boze geldwolf in je hoofd verandert in een trouwe makker die je helpt om sneller te groeien met je bedrijf.
@Welkomst zegt
Ik ben wél bang voor de grote boze geldwolf!… ben benieuwd hoe Ellen me gaat helpen. 🙂 http://t.co/rxYvmLRCvm
@integratiecoach zegt
Ik ga morgen lezen wat jij daarover schrijft Ellen #zinin RT @EllenFaxion: Ben jij bang voor de grote boze geldwolf? https://t.co/hTXSY3PTkR