Op de middelbare school kreeg ik economie-les van meneer Simons. Terwijl de regen tegen de beslagen schoolramen kletterde, leerde hij ons: ‘Economie gaat over de rationele verdeling van schaarse goederen’. Later op de universiteit studeerde ik Technische Bedrijfskunde. Daar leerde ik hetzelfde. Jaren daarna, toen ik me in mijn eigen bedrijf verdiepte in zacht werken en spiritualiteit, ontdekte ik dat het destijds fout had geleerd.
Ik had het destijds verkeerd geleerd.
Economie gaat niet over ‘schaarste’ en ‘rationele verdeling’. Tenminste: zo kun je er wel naar kijken, maar dan kijk je op een armoedige manier. Je kijkt dan met de bril van schaarste, van ‘tekort’, bezuinigingen, krappe budgetten. Terwijl er een leukere manier is om naar de economie te kijken. Dat is de manier van start-ups, van innovatieve bedrijven, van vrolijke groei, van eigenwijze innovatoren zoals Steve Jobs. Wat is die andere manier van economie? Dat is de economie die draait om creatief scheppen van overvloed.
De onbegrensde economie van overvloed
Het mooie is: schaarse goederen zijn begrensd, er is niet meer, het houdt een keer op. Overvloed is onbegrensd, net zoals creativiteit. Is er bijvoorbeeld een grens aan het aantal verhalen dat we kunnen verzinnen? Het aantal muziekstukken dat we kunnen componeren? Kijk naar de onbegrensde stroom aan uploads op YouTube en je snapt: dat is de economie van overvloed.
Overvloed is onbegrensd.
In welke energie zit jij als ondernemer?
Waarom is dat voor je bedrijf belangrijk? Schaarste en overvloed zijn twee verschillende energieën, ze zijn als twee verschillende kanten van dezelfde medaille. Ze zijn er allebei, maar je kunt er altijd maar eentje zien.
Zit jij als ondernemer in de energie van schaarste? Dan ervaar je tekort, is je bedrijf een strijd om voort te blijven bestaan. Je moet hard werken om te overleven en iedereen is je concurrent of een bedreiging. Kun je switchen naar de energie van overvloed? Dan zie je oneindig veel kansen voor een eindeloze stroom klanten. Je voelt je heel en verbonden met alles om je heen. Je weet dat we samen verbonden zijn, het samen doen. Met zijn allen.
De energie van schaarste en overvloed bepaalt hoe je denkt over groeien in je bedrijf. Kijk je vanuit de bril van schaarste? Dan ervaar je de wereld buiten jezelf en reactief. Alles over komt je. Je moet rennen naar een finish, ploeteren naar een deadline of target. Groei betekent hard werken, bedreigingen overwinnen, zwoegen om te overleven, concurrenten te slim af zijn. Groeien in schaarste betekent bedreigingen buiten jezelf overwinnen, om jezelf iets toe te eigenen uit de buitenwereld.
Kijk je vanuit de bril van overvloed? Dan is groei een eindeloze stroom aan kansen, waar je er eentje uit kunt kiezen. Groei is dan niet een strijd tegen de buitenwereld, maar een overvloed vanuit je binnenwereld. Je groeit als een zaadje, dat uitpuilt. Of als een kuiken, dan van binnenuit het ei openbreekt omdat het te groot is geworden. Je voelt je verbonden, andere mensen helpen en steunen je, we versterken elkaar en groeien samen.
Groeien in overvloed is groei van binnenuit
Groeien in overvloed, is groei van binnenuit, waarbij je bijdraagt aan de buitenwereld. Het is een resultaat van iets anders. Van een lente met warmte, zonlicht en volop voeding in de grond. Van een ondernemer die barst van de inspiratie en er plezier in heeft dat met de rest van de wereld te delen. Overvloed is een natuurlijke staat van zijn. De natuur stelt zichzelf geen doelen, hoeft zichzelf niet te overtreffen, werkt niet hard. Natuurlijk groeien gaat vanuit een drang van binnenuit en is geen doel van buitenaf. Groeien is geen doel, maar een gevolg.
Waar stroom jij over?
Kijk vanuit perspectief van overvloed naar jezelf en je bedrijf. Waar barst jij van de plannen, inspiratie en energie? Waar stroom jij van over? Hoe kun jij met die overvloed andere mensen helpen, ze waardevolle dingen geven waar ze graag voor betalen? Hoe kun je die overvloed inzetten voor de groei van je bedrijf?
Barsten van de energie
Ik denk terug aan het benauwde lokaal van meneer Simons op de middelbare school. Een economie van overvloed, barsten van de energie. Het is iets waar ik toen niet van kon dromen, maar wat in mijn bedrijf inmiddels dagelijkse praktijk is. Net zoals we destijds niet kon dromen van een eindeloze stroom filmpjes die we gratis zouden kunnen bekijken op onze mobiele telefoon.
Economie gaat juist daarover: innovatie, je creativiteit inzetten om overvloed te maken. Morgen dingen maken, die vandaag nog niet voor te stellen zijn. Dat is een economie die meneer Simons zich niet kon voorstellen, maar die voor ons nu dagelijkse realiteit is. De economie van overvloed. Doe jij ook mee?
Geef een reactie