Er zijn diverse tools die je helpen om hetzelfde berichtje op verschillende plaatsen te posten. Handig toch? Nou nee, niet echt. Want je berichtje kan technisch wel op allerlei plekken worden geplaatst, maar dat betekent niet dat dat handig is.
De Oude Slurper
Een sociaal netwerk is net een kroeg. Elke kroeg heeft zijn eigen stamgasten, zijn eigen mores. In ons dorp zat aan de Vliet bij de sluisjes een prachtig eetcafé waar ik graag met zakelijke klanten lunch: De Oude Melkhandel. Eten is er een culinair hoogstandje, net zoals hun wijnen. Twee pandjes verderop zit een bruine kroeg, in ouderwetse letters staat er op de gevel ‘De Oude Sluys’. Toen mijn zoontje nog maar net kon lezen, ontcijferde hij de romeinse letters als ‘oude slurper’. En hij had gelijk! De mensen die er zaten pasten namelijk precies bij die omschrijving; het waren oude slurpers die er ’s avonds voor hun biertje en borrel kwamen.
De ene kroeg is de andere niet
Ga je een avondje met vrienden stappen? Dan kies je een kroeg die bij je past. De Oude Melkhandel is totaal anders dan De Oude Slurper. Plaats je iets op sociale media, kies dan ook een plek die bij je past. Facebook is de bar waar je met je vrienden naar toe gaat, maar waar ook je tante Jannie kan opduiken. LinkedIn lijkt meer op de koffieautomaat, waar je die collega van 10 jaren terug weer ontmoet. Instagram draait om beeld, daar vertel je geen lange verhalen maar laat je in één plaatje zien waar je mee bezig bent. Dat plaatje ziet er mooi uit, geen wonder dat illustratoren zich daar massaal laten zien. Twitter lijkt meer op een nieuwskanaal, daar delen mensen korte links, feitjes, of hun mening.
Hou rekening met je publiek
Als je naar een kroeg gaat, hou je rekening met het publiek. Bij De Oude Melkhandel vertel je iets anders dan bij De Oude Slurper. Dat doe je op sociale media ook.
Mag je nooit meer hetzelfde berichtje op meerdere plekken delen? Natuurlijk wel. Maar ga verwacht geen culinaire hoogstandjes in De Oude Slurper. Verwacht ook geen lange gesprekken op Twitter, maar hou het kort. Terwijl je op Facebook best meer emoties kunt laten zien, vertel je op LinkedIn juist de zakelijke variant van je boodschap.
Berichtjes via een tooltje op alle kanalen tegelijk delen? Dat is als één wijn, die je alle eetgelegenheden wilt serveren. Daar wordt niemand blij van. Niet bij De Oude Melkhandel en niet bij De Oude Slurper.
Check voor jezelf: hoe vaak heb je de afgelopen tijd hetzelfde berichtje op meerdere sociale media gedeeld? Als je rekening houdt met ‘je kroeg’, hoe pas je een berichtje dan aan? Hoe past het beter?
Geef een reactie