Leids Dagblad (en andere regionale bladen) – juni 2024
In een groot aantal regionale dagbladen verscheen op 1 juni 2024 een uitgebreid artikel over bijzonder begaafden. Het levensverhaal van darmkanker-onderzoeker Lucinda Bertels wordt verteld, die als uitzonderlijk hoogbegaafde haar onderzoeksbaan opgaf om upcycle kunstenaar te zijn. De worstelingen van Bertels worden gekoppeld aan inzichten uit mijn boek ‘Ontdek je begaafdheid’.
“In de praktijk zie ik dat veel van die hoogbegaafden in de loop van hun leven toch vastlopen. Dan beginnen ze met jobhoppen. Snel nieuwe dingen leren en de ene na de andere klus aanpakken. Om uiteindelijk opnieuw verveeld te raken. Een eigen onderneming kan een oplossing bieden, maar dan moet je niet een traditionele zzp’er worden. Zo van: ik heb een vak waarin ik goed ben, dat wordt mijn bedrijf en zo kom ik de komende twintig jaar wel door. Begaafde mensen blijven uitdaging nodig hebben.”
“Herkenbaar”, aldus business coach Ellen de Lange-Ros die meerdere boeken op haar naam heeft staan. Onlangs verscheen ’Ontdek je begaafdheid’, waarin je kunt lezen dat lang niet elk begaafd mens zich van zijn unieke talenten bewust is. “Dan kun je in een vaste baan vastlopen. Als zzp’er ben je dan doorgaans stukken gelukkiger en kun je wel floreren.”
LoopbaanPro – mei 2024
Op LoopbaanPro verscheen in mei 2024 een artikel over de uitdagingen waar bijzonder begaafden in hun loopbaan tegenaan lopen.
‘Begaafden worden op kantoor vaak ervaren als ‘te’: ze zijn te beweeglijk, te druk en te intens. Dat is zonde, vindt Dr. Ir. Ellen de Lange-Ros, die als business coach dagelijks met de doelgroep werkt. Niet alleen voor haar klanten zelf, die door hun reputatie maar weinig plezier uit hun werk halen, maar ook voor de maatschappij. Immers: kan een begaafde eenmaal aan zijn potentie voldoen, dan maakt hij ontzettend veel impact. Over hoe hij daarvoor de ruimte creëert, schreef De Lange-Ros recent het boek ‘Ontdek je begaafdheid’.’
‘Dat de auteur weet waar ze het over heeft, moge tot slot duidelijk zijn. Zoals genoemd werkt De Lange-Ros als business coach met begaafden – dat doet ze inmiddels al ruim tien jaar. Misschien nog wel belangrijker: daarvoor was ze ervaringsdeskundige. Zelf liep ze ooit in haar werk vast bij een grote telecomorganisatie. Pas toen ze in 2006 het roer omgooide en voor haarzelf aan de slag ging, wist ze het verschil te maken voor bedrijven als KPN en TNT Post.’
Klik hier voor het volledige artikel.
MT Sprout – november 2021
Op MT Sprout verscheen in november 2021 een artikel over hard werken en zacht werken. Er is niks mis met hard werken, zolang het niet de enige manier van werken is die je inzet. Voor het artikel werd ik uitgebreid geïnterviewd en er verscheen een mooi artikel over de kracht van zacht werken, schaarste en overvloed en wat je kunt leren van een politicus als Jan Terlouw voor je carriere.
‘De Lange-Ros legt uit dat je veel ideeën en inspiratie mist als je alsmaar heel hard aan het werk bent. ‘Je parkeert daarmee de slimheid in leven. Hard werken vernauwt je blik.’ In een kantooromgeving zijn mensen vaak aan het rennen van deadline naar deadline. Dit leidt tot een torenhoog adrenalineniveau. Het lichaam staat daardoor continu in overlevingsstand: de vechten, vluchten of bevriezen modus. Door De Lange-Ros ook wel de modus van schaarste genoemd, omdat alles wat je doet nooit genoeg lijkt te zijn.
Dit in tegenstelling tot de modus van overvloed. In deze modus ben je ontspannen, waardoor het brein weer toekomt aan creativiteit en inventiviteit. ‘In die modus ben je nog steeds productief, maar kom je ook toe aan mooie dingen. Mensen zien dit vaak als een luxe maar zij zitten daarbij gevangen in de modus van hard werken.
Dat geldt overigens ook voor de organisatie als geheel.’ De organisatie heeft in deze modus geen oog voor de gevoelens van de medewerkers, stelt De Lange-Ros. Je zet hun mentale vermogens daarmee voortdurend buitenspel.’
Klik hier voor het volledige artikel.
GezondNU – september 2020
“Met zachter werken kun je meer bereiken in je werk én ben je liever voor je lijf”. (…) “Het gaat vooral om slimmer en met meer voldoening werken. Van werken voor nog meer bezit naar werken voor meer welzijn. En het grappige is: juist dan bereik je meer.”
Dit zijn enkele de quotes in het artikel in GezondNU, waarin ik werd geïnterviewd voor de rubriek ‘Boegbeeld’. In het artikel vertel ik hoe het werk van mijn ouders me inspireerde tot zacht werken:
Bij mijn ouders had ik de leuke kant van werk gezien: plezier hebben, samen iets moois neerzetten, bijdragen aan de wereld. Maar ik zag ook hoe hard werken je onderuit kan halen. Mijn vader kreeg ernstige hartproblemen, mijn moeder had jarenlang een burnout. Toen heb ik onbewust besloten dat het ook anders moest kunnen. Hoe kun je wél fijn werken, leuk verdienen en toch goed voor je energie zorgen?
In het artikel lees je waarom kenniswerkers in de 21ste eeuw nooit klaar zijn met hun werk, waarom je op een to-dolijstje niet alles af hoeft te vinken, en wat mijn kantoor-tuin oftewel mijn tuinie-office te maken heeft met zacht werken. Klik hier voor het hele artikel.
Nationale zacht-werken-monitor
In november 2019 lanceerde ik de ‘Nationale Werdruk & Zacht Werken-monitor’, een representatief onderzoek onder de Nederlandse beroepsbevolking, dat in kaart brengt hoe het in Nederland gaat met hard werken, zacht werken en werkdruk. Naar aanleiding van het onderzoek verschenen er volop artikelen in de pers, zoals in AD.nl, De Ondernemer, de website van PW.NL, en in Nouveau.nl.
Artikelen naar aanleiding van het persbericht over de resultaten van de ‘Nationale Werkdruk & Zacht Werken monitor 2019’ zijn onder meer gepubliceerd op: InZaken.eu, DuurzaamNieuws, LEF, HR-praktijk, Welingelichte Kringen, WO magazine, Duurzaam Nieuws, LimburgVac en PersoneelsNet.
Algemeen Dagblad, februari 2018
Het boek The 4-Hour Workweek is een ware bestseller met 2 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. Een werkweek van 4 uur, dat willen we allemaal wel. De redactie van het Algemeen Dagblad is nieuwsgierig: wie is het gelukt? Hoe doe je het?
In de speurtocht kwam het Algemeen Dagblad een blog van mij tegen, en zo werd ik gebeld door de krant. Of ik zelf ook volgens de principes van de vierurige werkweek werk (“Nee, ik doe aan zacht werken en dat is nog véél leuker!”). Dat maakte de redactie nieuwsgierig en in een uitgebreid interview wilden ze alles weten: hoe ziet mijn agenda er in een werkweek uit? Slaap ik echt uit tot tien uur op werkdagen? Vergader ik inderdaad nooit meer?
Nieuws.nl, februari 2018
“We zijn rijker dan ooit, maar we zijn ook oververmoeid, opgejaagd en krijgen snel een burn-out. Dat is een maatschappelijk probleem, wat alleen maar groter wordt.”
Dit is één van de quotes in het video-interview dat verscheen op Nieuws.nl in februari 2018. Voor deze grote nieuwssite werd ik geïnterviewd over zacht werken, en er verscheen een prachtige korte video waarin ik vertel waarom zacht werken voor mij persoonlijk zo belangrijk is geworden. Wil je er meer over weten? Hier lees je het interview en zie je de video
Nog een quote uit het artikel op Nieuws.nl:
“Zacht werken is het werken van de toekomst en een van de antwoorden op een burn-out,” aldus Ellen. “Ook als je van hard werken houdt, is zacht werken dé manier om je leven lang mooie dingen te kunnen blijven doen, zonder uitgeput te raken. Het is een fysieke vaardigheid, waarbij je je lichaam voelt als je werkt. De scheiding tussen werk en privé verdwijnt met zacht werken, omdat je jezelf met al je talenten overal naartoe brengt.”
Klik hier voor het hele artikel en de video
TBM Magazine, september 2017
TBM Magazine is een vakblad voor de ICT-sector. In september 2017 verscheen een artikel met acquisitie-tips voor ICT- en Telecom-ondernemers. Voor dit artikel werd ik als expert geïnterviewd. In het artikel verschenen een aantal praktische tips die gebaseerd zijn op mijn boek ‘Een zaak van fans’ en mijn online-marketing-trainingen:
“Wie zijn je fans? Bedrijven die al tot de klantenkring behoren herbergen een schat aan informatie die uiteindelijk van pas kan komen bij het aanboren van nieuwe klandizie. Via gesprekken en interviews kun je goed in kaart krijgen waar het hen aan ontbreekt in jouw business.”
“Waar zitten de fans online? Een ondernemer hoeft zich niet altijd en overal op social media te begeven. Inkopers die verantwoordelijk zijn voor de telecomoplossingen van bedrijven met een grootte van 100 tot 500 medewerkers wenden zich hiervoor hoogstwaarschijnlijk niet zo snel tot Facebook. Wel kan een focus op en het leveren van relevante content in inkopersnetwerken en groepen op LinkedIn zijn vruchten afwerpen.”
Flow International, februari 2017
In februari 2017 stond in Flow International een groot artikel van redacteur Peggy van der Lee, die zacht werken gaat toepassen in haar werk:
“Fear often gives you the feeling that it’s now or never, as if you have to act now” says De Lange-Ros. “It makes you feel hurried and insecure. Intuition never makes you feel hurried. The feeling it goes with is one of quiet certitude and space”.
De Nederlandse versie van dit artikel verscheen in Flow nummer 3 van 2015. Zowel de Nederlandse als Engelse Flow zijn via de site van Flow Magazine als losse nummers na te bestellen.
Psychologie magazine, januari 2017
Peggy van der Lee, journaliste van Psychologie Magazine is enthousiast over zacht werken:
“Ik moet toegeven dat dat juiste tempo wel een stuk makkelijker te vinden is aan de ZZP-keukentafel dan in de draaikolk van de werkvloer. Toch gaan we nu ook op de Psychologie Magazine-redactie gewoon midden in een lange vergadering naar buiten. Want wie op tijd pauze neemt en dingen in het juiste tempo doet, maakt minder fouten en is veel gezonder, gelukkiger, creatiever en productiever.
Een mooi voornemen voor 2017: zacht werken in plaats van hard. Geen betere manier om knallend het nieuwe jaar in te gaan.”
NRC Handelsblad, 11 juni 2016
In NRC Handelsblad van 11 juni 2016 verscheen het artikel ‘Vrienden en zakenpartners’, waarin besproken werd of het wel of niet handig is om als vrienden samen een bedrijf op te richten en waar je dan op moet letten. Ik werd als expert in werken in teams (het onderwerp van mijn proefschrift uit 1999) gevraagd naar mijn visie hierop:
“Je hoeft elkaar niet aan te vullen, denkt bedrijfskundige Ellen de Lange die ondernemers begeleidt. (…) ‘Een beetje overlap is fijn, om te zorgen dat de neuzen dezelfde kant op staan.’ De Lange ziet geregeld bedrijven waar het fout gaat, waarbij de verschillen te groot zijn: ‘Sommige ondernemers zetten met een vriend een bedrijf op omdat ze hopen dat de ander hun gebreken compenseert, bijvoorbeeld omdat ze acquisitie zelf eng vinden. Ze verstoppen zich achter de ander. Zoiets kan destructief zijn, voor de vriendschap en het bedrijf”.
Intermediair, 28 april 2016
In Intermediair van 28 april 2016 stond een artikel over nieuwe vaardigheden en functienamen van de toekomst, bij het toenemend belang van online media. In het artikel werd ik geïnterviewd als social media-expert, naast e-marketingspecialist Cor Molenaar en professor Ed Peelen, bijzonder hoogleraar Content Marketing aan de UvA.
“Ellen de Lange is businesscoach en schrijver van onder andere Een zaak van fans, over online marketing. Zij geeft de corporates die op zoek gaan naar de beste marketeers geen schijn van kans. ‘De echte creatieven werken voor zichzelf of bij kleinere bureaus, en niet bij een saaie, traag opererende corporate waar er nauwelijks wordt geïnnoveerd.’ De Lange noemt het selecteren van het juiste bureau om mee samen te werken een van de belangrijkste marketingtaken bij een corporate. Volgens haar slaan de jonge marketeers van nu zelfs helemaal niet meer aan op functietitels. ‘In de nieuwe wereld en voor de nieuwe generatie marketeers maakt het niet uit of je jezelf “copywriter” of “online marketinggoeroe” noemt, het gaat erom dat je een fantastisch rendement kunt halen uit de kanalen waarin je bent gespecialiseerd.’”
Het financieel dagblad, 2 mei 2015
In het FD verscheen op 2 mei 2015 een uitgebreid artikel over mijn boek ‘Een zaak van zacht werken’ door Lien van der Leij met als titel ‘Managementroman leert ondernemers hoe zij hun geldlekken kunnen dichten.
Een citaat:
“ZZP-ers worden vaak belemmerd in hun groei door onbewuste opvattingen over geld. Coach Ellen de Lange leert hen kijken naar geld, als was het water.”
Flow, april 2015
In het maandblad Flow schrijft journaliste Peggy van der Lee, na het lezen van het boek ‘Een zaak van zacht werken’ over haar eigen ervaringen met zacht werken. Flow zegt hierover:
“We zijn gek op keihard werken, en als we er niet gek op zijn, vinden we dat het zo hoort. Terwijl het niet gezond is en vaak ook niet effectief. Journalist Peggy van der Lee trapt op de rem en leert op een ontspannen manier haar talent in te zetten. Een pleidooi voor zacht werken, in plaats van hard.”
“Het gaat erom dat je alles in het juiste tempo doet. Zo goed mogelijk, in plaats van zo snel mogelijk.”
Het Financieel Dagblad, 19 april 2014
In het FD verscheen op 19 april 2014 een paginagroot artikel over zacht werken door Lien van der Leij. Een citaat:
“Een laatste, belangrijke boodschap voor betekenisvol werken is volgens De Lange om te denken vanuit overvloed, in plaats van schaarste. ‘Wie vanuit schaarste denkt, ervaart alles als een bedreiging. Het is vechten voor een stukje van de taart. Dat maakt bang en verblindt. Je moet durven om het om te draaien: denken vanuit overvloed.’ Lastig, in deze tijden van crisis. De Lange vindt van niet. ‘Denken vanuit overvloed is een andere “mindset”: het betekent open staan voor alle nieuwe kansen die de voortschrijdende technologie biedt. Economie gaat dan niet meer om rationeel denkende mensen die schaarse goederen verdelen, maar om intuïtieve mensen die creatieve overvloed scheppen. Zo bezien is Een zaak van zacht werken niet zozeer een management boek als een levensbeschouwing. ‘Maar wel eentje die je bedrijf vooruit helpt’.”
Reformatorisch Dagblad, 27 maart 2014
Op 27 maart verscheen er een paginagroot artikel in het Reformatorisch Dagblad over ‘Een zaak van zacht werken’. Een citaat:
“De Lange: „Ik denk dat we in een van de rijkste momenten in de geschiedenis leven, wat welvaart betreft, en intussen hebben we het ontzettend druk. Dat is heel jammer. Mensen zijn óf druk, óf doen niets en zijn passief aan het consumeren – die twee uitersten zie ik. Zacht werken zit daartussenin.”
“Ik zou wel naar een andere definitie van economie willen. Nu draait die om een rationele verdeling van schaarse middelen in een samenleving. Van mij mag dat worden: het creatief maken van de overvloed met je talenten. Daar kunnen wij met z’n allen voor zorgen, via kleine stappen. Je hoeft niet in een ver buitenland op een boerderij te gaan wonen om dit waar te maken; het kan ook in de file in de Randstad.”
Klik hier om het hele artikel te lezen.
The optimist, voorjaar 2014
In maart-april 2014 is er een interview met mij over ‘Een zaak van zacht werken’ verschenen in The Optimist (voorheen Ode). Enkele citaten:
“In de roman Een zaak van zacht werken introduceert de Lange-Ros het begrip ‘zacht werken’, waarbij ze de lezer na elk hoofdstuk tips geeft om zelf toe te passen. Want, zo legt de ze uit, ‘met zacht werken bereik je veel meer’.”
“Zacht werken is op een ontspannen manier je talent inzetten om je werk te doen en zo waarde te leveren voor de mensen om je heen (en de wereld). Zacht werken is niet altijd makkelijk, want het betekent soms ook dat je spannende dingen moet doen: op iemand afstappen, uit je comfortzone komen, jezelf uitdagen. Maar uiteindelijk is zacht werken enorm bevredigend, omdat je je eigen talenten inzet en laat groeien. En omdat je heel veel betekent voor de mensen om je heen. “
Klik hier voor het complete artikel.
Over sociale media
Trouw, januari 2013
Op 18 januari stond er een lang artikel in Trouw over blunders en goede actie van grote A-merken op sociale media. Als ‘mediaexpert’ kom ik ook aan het woord. Klik hier om de PDF van het artikel te lezen of lees het op de site van Trouw.
Financieel dagblad, december 2012
Op 7 december 2012 stond er in de bijlage Outlook over innovatie van het Financieel Dagblad een interview met mij.
Je leest hoe ik sociale media gebruik in m’n bedrijf en waarom het voor mij onmisbaar is (klik op de tekst en zoom in voor groter beeld).
Interviews over mijn promotie-onderzoek
- Van Dijk, P., 1999, Goed, beter, best: promotie-onderzoek naar continu verbeteren in teams, Specifiek, KDI Rotterdam, Juni, Pp. 8-9.
- Vlaming, H., 1999, Succes verbeterteams stoelt op eenvoud, Management: trends, tools, visies, Samson, September, Pp. 1-2.