Wist je dat je het aan Super Mario (ja, die van de computerspelletjes) te danken hebt, dat je dit leest? Waarom? Dat zal ik je uitleggen.
Techniek met een schok
Als kind speelde ik al graag met technisch Lego en ook later bleef techniek me boeien. Niet dat ik nou zo handig was. Toen ik als tiener eens m’n radio uit elkaar sleutelde, vergat ik dat het verstandig is om dan ook het snoer uit het stopcontact te halen. Met een harde schok leerde ik een wijze les: techniek is leuk, maar je moet wel weten wat je doet.
Een eigen bedrijf door de gamers-mindset
Wat heeft dat met Super Mario te maken? Na m’n studie Technische Bedrijfskunde en m’n proefschrift over Kwaliteitsmanagement ging ik werken bij KPN. Eerst bij KPN Research, later bij de corporate kwaliteitsafdeling. Ik had soms leuk werk, met veel uitdaging waarbij ik mooie klussen deed. Op andere momenten was het werk minder uitdagend.
Nu heb ik veel energie en kan ik slecht stilzitten. Dus in zo’n rustig jaar zocht ik uitdaging. Die vond ik in de vorm van de PlayStation Portable (een draagbare spelcomputer) die toen werd gelanceerd. Ik kocht het apparaat met een paar spelletjes en was direct verslingerd.
Door het apparaat leerde ik niet alleen gamen, maar ook nieuwe werelden ontdekken en actie ondernemen. Een mindset die me heeft aangezet om m’n eigen bedrijf te starten in 2006. Vaarwel baan. Welkom ondernemerschap. Ik begon als zelfstandig marktonderzoeker aan een nieuw level in m’n zakelijke leven.
Online media ontdekken met puberjongens
Na de PlayStation Portable schafte ik een Nintendo DS aan en ontdekte ik de mooie wereld van Super Mario. Ik was verslaafd. Zo verslaafd dat ik al het moois van de games met de hele wereld ging delen. Ik ging games reviewen en werd hobby-game-journalist.
Het was een geweldig excuus om eindeloos te gamen en mooie events te bezoeken. Waarover ik trouw schreef met een redactie van mede game-fanaten. Meestal jongens tussen de 15 en 25. Via hen kwam ik al vroeg in aanraking met sociale media. We communiceerden via een forum, via e-mail of Twitter. Ik merkte dat de online media niet alleen leuk waren, maar ook handig!
Online media werkt ook zakelijk
M’n ervaring als gameblogger ging ik gebruiken in mijn eigen bedrijf, waar ik als zelfstandig marktonderzoeker werkte voor onderzoeksbureau’s en grote merken als KPN, TNT Post, Fujitsu Siemens. Ik begon met m’n blog De Glazenwasser, schreef columns over marktonderzoek en ging verslag doen van zakelijke events. Dat werkte: ik bouwde naam op. M’n artikelen werden gelezen. Ik werd in m’n vakgebied herkend. Klanten wisten me steeds vaker te vinden. M’n bedrijf liep prima, ondanks de crisistijd en teruglopende omzetten in het marktonderzoek.
Van marktonderzoeker naar business coach
Tegelijkertijd zag ik veel zelfstandigen en ondernemers fouten maken op online media. Ik zag dat het handiger kan. Steeds vaker kreeg ik vragen van mensen over online marketing: “Jij doet dat zo leuk met die blog, kun jij die vriend van mij niet even helpen?”
Daarom besloot in in 2012 om daar m’n vak van te maken. Het was tijd voor weer een nieuw level in m’n zakelijke leven. Ik zocht een business partner voor het marktonderzoekswerk en ging zelf met m’n groeiprogramma’s ondernemers en zelfstandigen helpen om online media slim in te zetten. Daar was veel vraag naar, waardoor ik besloot om me daar volledig op te focussen. In 2013 verkocht ik het marktonderzoeks-deel van mijn bedrijf aan mijn business partner; zelf ging ik fulltime als business coach verder.
Van sociale media naar zacht werken en hart-werken
Als business coach begon ik met advies over sociale media. Leerde ondernemers alles over Twitter, Facebook en bloggen. In 2013 bracht ik hierover een boek uit: de businessroman ‘Een zaak van fans’ (2013), waarin ik precies uitlegde hoe je meer fans krijgt voor je zaak en online media goed inzet.
Toch waren mijn klanten lang niet altijd blij. Ze kregen met die sociale media soms meer fans. Maar dan waren ze te druk! Daarover schreef ik volgende businessroman ‘Een zaak van zacht werken’ (2014), waarin ik uitlegde waarom hard werken een verslaving is om lastige emoties niet te voelen. En hoe pak je het dan anders aan?
Daarop ontdekte ik een volgende uitdaging: je kunt dan wel fans hebben en zacht werken, maar als je onhandig denkt over geld, komt je bedrijf nog niet van de grond. Dus kwam er opnieuw een businessroman ‘Een zaak van geld’ (2015). Daarin legde ik uit hoe je geld op een fijne manier laat stromen door je bedrijf en leven.
Was het daarmee klaar? Nog niet. Het allerleukste moest namelijk nog komen: je werk doen vanuit je hart. Dat is verrassend lastig en vraagt veel moed. Waarom? Daarover schreef ik het laatste deel in de serie ondernemersromans ‘Een zaak van hart-werken’ (2016).
Alle boeken behaalden de top-100 van bestverkochte boeken bij managementboek.nl en ze kregen volop aandacht in de pers, van het Financieel Dagblad tot Flow en Psychologie Magazine. Ook ontstond er rond elk boek weer een apart ééndaags event, dat volop deelnemers trok.
Gestage groei
Inmiddels coachte ik mijn klanten allang niet meer alleen over sociale media. Alle aspecten kwamen aan de orde in mijn programma’s en coaching: fans en online marketing, waardevolle producten ontwikkelen, zacht werken, je hard-werken-verslaving overwinnen, lastige emoties overwinnen, dromen realiseren, de energie van schaarte of overvloed in je bedrijf, vastzittende energie-patronen doorbreken, geldstromen in je bedrijf en leven, geld-archtyeps die op de achtergrond je gedrag bepalen, de overtuigingen over geld die je van je ouders hebt meegekregen (je geld-erfenis), en de moed die het vraagt om hart-werken echt te leren.
Ik ontwikkelde een scala aan online programma’s, runde een succesvol jaarprogramma, en ondertussen groeie zacht werken gestaag. Er ontstand een zacht-werken-coachopleiding met aparte aandacht op een aparte site over zacht werken, waarmee ik naast ondernemers ook leidinggevenden en mensen in loondienst help. In 2017 verscheen het boek ‘Aan de slag met zacht werken’ (een geheim boek dat niet in de boekhandels te koop is, maar alleen beschikbaar is voor deelnemers aan het Online Programma Zacht Werken).
In 2018 verscheen er opnieuw een boek: ‘Zin in je werk – negen sprookjes voor volwassenen’. Dit is een bundeling van sprookjes met illustraties van mijn eigen hand, die eerder verschenen op mijn blog. Het boek gaat niet over meer verdienen, maar over persoonlijke groei. Wat is de zin van je werk? Hoe vind je die zin, ook als die ver weg lijkt op een lastige werkdag? Uiteindelijk is dat wat we allemaal willen, ook met ons werk: er toe doen. Bijdragen. Zin. Waardoor je je werkdagen met zin begint én eindigt. Welk verhaal maak jij van je werk en leven, zodat het zin krijgt? Daar help ik je graag bij.
Mijn werk gaat allang niet meer alleen over de harde kant van de zaak. Juist de mindset over schaarste en overvloed, en het werken met energie sprak mijn klanten aan. Op mijn events combineerde ik adviezen over adverteren op Facebook naadloos met taoistische inzichten of energie-oefeningen voor meer intuïtie.
Een Porsche met hartjes
In de hectiek van boeken, pers, klanten en programma’s bleef ik in mijn hart de techneut en gamer die ook de spirituele wereld ontdekt. Het leven moet leuk blijven, werken kan ook spelen zijn, en er is zoveel meer tussen hemel en aarde te ontdekken.
Daarbij wil ik aan iedereen laten zien: hart-werken is cool! Het is niet vaag of zweverig, maar je kunt er keiharde resultaten mee behalen. Dat laat ik zien met de auto waar ik in rijd: een Porsche 911 uit 1999 met roze hartjes en een eigen url: www.eenzaakvanvaart.nl.
Wil jij ook meer zin in je werk? Wil je harder groeien en zachter werken? Dan help ik je graag.