Let op: dit is een blogpost uit het archief, dit event is inmiddels voorbij. Hier kun je alles over het event New Games New Rules lezen.
Het is een warme maandagmiddag in maart. Na de lunch zit ik met een kop koffie in de zon. Ik mijmer wat over een event over sociale media dat ik met een netwerkclub zou organiseren, maar waar maar geen vaart in wil komen. Uit ballorigheid verstuur ik een twitterberichtje tussen twee slokken koffie door: “Ik heb zin om dit voorjaar een event te organiseren: ‘Social media in marktonderzoek’. Wie helpt er mee?” Ik kon toen nog niet vermoeden wat ik met die ene tweet over me af ging roepen…
Nog dezelfde middag stromen de reacties binnen. Mensen die me volgen op Twitter, maar sommigen heb ik nog nooit in levende lijve ontmoet. De reacties zijn niet van de eerste de beste. Het zijn mensen met mooie ervaring én een eigen visie. Van een slimme eigenaar van een game-studio tot een heuse hoogleraar. Van een marktonderzoeker bij een gerenommeerd bureau tot ondernemende éénpitters. De reacties overtreffen al m’n verwachtingen.
Wat kun je nu al met sociale media?
We besluiten elkaar te ontmoeten bij een kick off twee weken later. Op een terras bespreken we de plannen. Ik kan zelf wat vertellen over hoe ik sociale media gebruik. Maar ik heb ook veel vragen en er zijn volop onderwerpen waar ik graag meer over zou willen weten. Dat blijkt voor ons allemaal te gelden. Wat kun je nu al praktisch in marktonderzoek met Facebook? Daar blijkt Menno van R2 Research al veel mee te werken. Kristoff van Insites Consulting heeft een prachtige case van Unilever over online conversaties. Dylan van Wild Card is eigenaar van een game studio geweest en weet hoe sociale media en data worden gebruikt om games te verbeteren. Onderzoeksbureau Blauw weet precies wat je kunt met het evalueren van events via sociale media en hoe dat verschilt van traditionele surveys. De ideeën vliegen over tafel.
Iedereen heeft een stukje van de puzzel
Het blijkt dat we geen van allen precies weten wat er allemaal al mogelijk is met sociale media. Wel hebben we allemaal een paar mooie ervaringen te delen, cases waar de anderen veel van leren. Kennis die nog niet breed voorhanden is, maar die wel enorm de moeite waard is. Dat kiezen we dan ook als insteek voor het event. We verzamelen een aantal best-practices en cases van dit moment om te presenteren. Daarnaast organiseren we interactie met de zaal, zodat ook het publiek ideeën kan delen en inbrengen. Binnen een uur hebben we de opzet voor het event rond.
Wat volgt zijn een aantal weken met een kort telefonisch overleg. Wie maakt een mooie site voor het event, welke cateraar kiezen we, hoe regelen we de PR, welke sprekers willen meedoen? Stapje voor stapje krijgt het event vorm en krijgen we er steeds meer zin in. Wat is begonnen met een simpele tweet, brengt van alles op gang. Het begint te zoemen, te groeien. Er gaat een tof event komen waarin we de beste voorbeelden van het gebruik van sociale media in marktonderzoek gaan delen. Met elkaar en ons publiek.
Jij kunt erbij zijn!
En nu? Is het bijna zover! En het goede nieuws is: ook jij kunt er bij zijn! Op dinsdagmiddag 21 juni 2010 organiseren we ‘New Games, new rules‘ oftewel #ngnr2011. Het event waarin we je vertellen hoe sociale media het traditionele marktonderzoek gaat veranderen.
Je hoort mooie cases van bedrijven als Unilever en VANMOOF fietsen, waarbij je leert hoe je sociale media nu al kunt gebruiken. Ook leer je welke heilige-onderzoeksregels uit de oude wereld achterhaald raken en hoe grote vakorganisaties als ESOMAR dat nog niet lijken te begrijpen. Met vijf slimme en nieuwsgierige partijen delen we onze eigen best-practices en kennis. We vertellen je hoe het marktonderzoek in de komende jaren gaat veranderen en wat je nu al zelf kunt toepassen. Wij zijn enthousiast over de toekomst en zien volop kansen. Dat willen we met jou delen!
[…] Een vakantie die we allemaal nooit meer zullen vergeten. Een grote gebeurtenis die begon met een achteloos zinnetje. Eigenlijk gaat het in het leven heel vaak zo. Veel grote events in m’n leven zijn klein begonnen. Een eerste zoen in een oude auto op zondagavond leidde tot een huwelijk met twee kinderen. Een wild plan op een hotelkamer terwijl ik in een saaie baan zat leidde tot een eigen bedrijf. Een twitter-berichtje in de achtertuin leidde tot een event met vijf gerenommeerde onderzoeksbureau&…! […]