Inhoudsopgave
Zijn business coaches voor de sukkeltjes?
Wat doet een business coach? De afgelopen jaren zijn er steeds meer business coaches gekomen. Hoe komt dat? En waar kan zo’n coach je mee helpen?
Een business coach is een adviseur die je helpt bij de groei van je bedrijf. Toen ik tien jaren geleden begon, was een coach voor je bedrijf nog vreemd. Mensen vroegen me regelmatig verbaasd waarom ondernemers in hemelsnaam een coach nodig hebben. Ondernemers werden gezien als extraverte jongens met briljante ideeën, waarmee ze de wereld gingen veroveren en succes bereikten. Waarom zou zo iemand een coach nodig hebben? Een ‘echte’ ondernemer kan zichzelf toch redden? Zou een ondernemerscoach voor de sukkeltjes zijn, de mensen die wel willen ondernemen maar dat eigenlijk niet kunnen?
Zou een ondernemerscoach voor de sukkeltjes zijn, de mensen die wel willen ondernemen maar dat eigenlijk niet kunnen?
In de sport twijfelt niemand aan het nut van een coach
Het gekke is: in de sport twijfelde destijds niemand aan het nut van een coach. Sterker nog: hoe beter een sporter is, hoe beter en duurder de coach van de betreffende sporter. Maar laten we eerlijk zijn: waar gaat sport nou helemaal om? Zo hard mogelijk op je schaatsen een rondje rijden? Razend knap, hoor. Maar echt ingewikkeld is dat niet.
Een bedrijf runnen is complexer. Als zzp-er klanten vinden, jezelf verkopen, diensten ontwikkelen, online marketing doen, je boekhouding regelen en voor voldoende inkomen zorgen? Dat is vele malen ingewikkelder dan tegen een balletje schoppen, hard over een atletiekbaar rennen, of op een fiets een berg op rijden.
Kortom: tien jaren geleden hadden we als maatschappij een vreemd beeld over coaches. In de sport was de coach voor helden, buiten de sport voor sukkels.
De verandering begon bij de beste ondernemers
De afgelopen tien jaren heb ik het beeld over business coaches gestaag zien veranderen. Het begon, interessant genoeg, bij de beste zzp-ers die ik om me heen zag. Zij waren nieuwsgierig, eager om nieuwe dingen te implementeren in hun bedrijf. Al snel vroegen die toppers niet aan mij óf ik een business coach had. Hun vraag werd: ‘bij wie zit jij dit jaar?’ Oftewel: natuurlijk heb je als goede ondernemer een business coach, dat staat niet ter discussie.
De goede ondernemers vroegen niet óf ik een business coach had. Hun vraag was: ‘bij wie zit jij dit jaar?’
Waarom goede ondernemers wel business coaches hadden
De goede ondernemers twijfelden niet aan het nut van een coach, omdat ze de waarde van de coaching direct terug zagen in hun cijfers: een hogere omzet, meer winst, of minder uren werken met meer effect. Een coach verdiende zich vlot terug en het werd verslavend interessant om keer op keer te investeren in een nog betere coach, op weer een nieuw vakgebied, om je bedrijf en jezelf naar nog betere prestaties te stuwen.
Langzamerhand veranderde de waardering van business coaches. Je was niet langer een sukkel als je een coach nodig had. Nee, een coach kon je interessante, belangrijke of coole dingen leren.
Het interessante verschil tussen de matige en steengoede ondernemers
Tijdens mijn business events voor volle zalen zag ik een interessant verschil tussen de mindere goden en de toppers. De matige mensen klaagden dat ze niet genoeg nieuws hadden gehoord, ‘dat ze het allemaal wel wisten’. Terwijl bij hetzelfde event een zeer ervaren ondernemer enthousiast naar me toe kwam, over dat ene detail dat ik in het kwartier na de koffiepauze vertelde: ‘dat had ik nog niet geïmplementeerd, maar dat heb ik vanochtend direct aangepast op mijn website. En die andere aanpassingen ga ik ook doen. Dat gaat me duizenden euro’s opleveren.’
Kortom: juist de goede ondernemers begrepen al snel de waarde van coaching. Ze informeerden bij elkaar over de beste coaches. En ze zijn eager om overal te leren én te implementeren. Met die mindset kan business coaching je veel opleveren.
De onzichtbare omwenteling op de arbeidsmarkt
In de afgelopen tien jaren was er nog een interessante ontwikkeling. Door de toegenomen digitalisering werd online werken steeds eenvoudiger. Voor kantoorwerk was niet langer een kantoor nodig. Met een laptop, een smartphone en een internetverbinding kun je tegenwoordig overal werken. Een groep die in dat kader vaak wordt genoemd, zijn de digital nomads. Een kleine groep mensen die rondreist, overal ter wereld hun werk kan doen, en opvallend aanwezig is met laptop-in-een-hangmat-foto’s van over heel de wereld.
Niet alleen mannen in witte busjes
Naast de opvallende digital nomads, is er een veel grotere verschuiving op de arbeidsmarkt gaande. Dat is de enorme groei van het aantal zelfstandige professionals, de zzp-ers. Een zelfstandige is allang niet meer alleen die handige bouwvakker. Naast de mannen in de witte busjes is er een grote groep nieuwe ondernemers gekomen: de hoogopgeleiden die de grote organisaties de rug toekeren en voor zichzelf beginnen als freelancer, interim professional, zelfstandige of zzp-er.
Er is een enorme groep nieuwe zelfstandigen gekomen: de hoogopgeleiden die de grote organisaties de rug toekeren en voor zichzelf beginnen.
Op de fiets naar kantoor of thuis achter de laptop
Het interessante is dat deze kantoor-zzp-er in onze media en economie amper opvalt. Het zijn mannen en vrouwen die ‘s ochtends gewoon op de fiets stappen om naar het kantoor van hun opdrachtgever te gaan. Of thuis uitslapen, met de hond een rondje wandelen en daarna achter de laptop schuiven. Ze hebben geen witte busjes, posten geen foto’s van een wit strand in Bali. Maar ze zijn wél ondernemer.
“Ik voel me geen echte ondernemer”
Vaak voelen deze mensen zich overigens niet ‘echt’ ondernemer. Ook deze professionals denken bij ‘ondernemer’ vaak nog aan de directeur van een MKB-bedrijf op een industrieterrein. Of de snelle IT-jongens in de start-up-scene.
De hoogopgeleiden voelen zich geen ondernemer. Zij voelen zich vooral professional: accountant, IT-er, copywriter, online marketeer, interim directeur, HR-professional, loopbaan-adviseur, website-bouwer, coach of trainer.
Maar je bent wél ondernemer. Wat nu?
Interessant is dat deze groep met slimme en hoogopgeleide zzp-ers zich misschien geen ondernemer voélt, maar dat wel is. Ze krijgen niet vanzelf een salaris, maar moeten actief klanten werven. Ze moeten zelf voor hun inkomen zorgen, verkoopgesprekken voeren, offertes uitbrengen, een administratie opzetten, zichtbaar zijn op online media, een website laten bouwen, en nog veel meer.
Maar hoe doe je dat, een eigen bedrijf beginnen?
Veel van deze professionals zijn niet als ondernemer geboren. Ze hebben er ook nooit voor gestudeerd. Toch hebben ze nu een eigen bedrijf. Maar hoe run je een eigen bedrijf? Dat weten de professionals eigenlijk niet zo goed.
Hoe run je een eigen bedrijf? Dat weten de professionals eigenlijk niet zo goed.
Wat deed je als professional in je leven, als je iets wilde leren? Dan ging je daar een opleiding in volgen. Zo ben je immers goed geworden in je vak.
Dus wat doet de hoogopgeleide professional als ze begint als ondernemer? Dan gaat ze daar een opleiding voor volgen. Ze gaat het leren. Van een business coach.
Dan blijkt dat ondernemen geen talent is. Ondernemen is net zwemmen: bijna niemand kan het vanzelf. En bijna iedereen kan het leren. Moet je dan wereldkampioen worden, de allersnelste tijd neerzetten? Welnee! Een goede business coach is net als een goede zwemjuf: ze leert je veilig de overkant te halen, zonder kopje onder te gaan of te verdrinken.
Wat doet een business coach?
Daarmee voorzien de business coaches in een enorme behoefte: die van de hoogopgeleide professionals die ondernemer zijn geworden, maar eigenlijk nog niet weten hoe dat moet: klanten werven, een succesvol eigen bedrijf neerzetten.
Tel daarbij op dat een goede business coach interessant is. Leer jij als professional hoe je een goed bedrijf neerzet? Dan verdient je business coach zichzelf al snel terug. Doordat jij als professional flink meer klanten krijgt, meer omzet maakt, en zelf meer verdient.
Een goede business coach verdient zichzelf terug
Investeren in een business coach is daardoor interessanter dan investeren in weer een andere vakopleiding. Ben je een goede fotograaf, maar heb je nog weinig klanten? Dan kun je een training in video’s maken gaan volgen. Maar dan ben je straks én fotograaf, en video-maker. Met nog steeds geen klanten. Kies je ervoor om als fotograaf bij een business coach in de leer te gaan? Dan krijg je meer klanten, waardoor je meer foto’s kunt maken, meer geld verdient. En bovendien word je door je extra werkervaring met die extra klanten ook een betere fotograaf.
Dat besef is de afgelopen jaren massaal doorgedrongen bij de zzp-ers, interim professionals en freelancers. Niet gek dus, dat een business coach tegenwoordig niet meer gek is.
Niet gek dus, dat een business coach tegenwoordig niet meer gek is.
Hoe vind je een goede business coach?
Met de groei van het aantal zelfstandigen explodeerde het aanbod in business coaching. Het leuke én lastige van het vakgebied is dat het niet beschermd is. Je hebt er geen opleiding of ervaring voor nodig, iedereen mag zich business coach noemen. En dat gebeurt ook. Heb je een zwemdiploma en een dansdiploma? Dan kun je jezelf volkomen geloofwaardig uitgeven voor business coach.
Heb je een zwemdiploma en een dansdiploma? Dan kun je jezelf volkomen geloofwaardig uitgeven voor business coach.
Dat betekent natuurlijk niet dat alle business coaches van slechte kwaliteit zijn. Net zoals bij elk vak, zijn er toppers en mindere goden. Hoe herken je een goede business coach:
1. Maak onderscheid tussen verkopen en coaching
Er is een flinke groep business coaches die vooral heel goed zijn in één ding: zichzelf verkopen. Vanaf een podium voor een volle zaal, met inspirerende YouTube-filmpjes, via Insta-posts met vlotte oneliners, of in wervende nieuwsbrieven. Maar is dat ook wat jij wilt leren? Kijk goed waar een business coach nou echt goed in is: is dat wat jij wilt leren?
2. Kijk naar de werkervaring en achtergrond van de business coach
Wil je jezelf graag online profileren? Dan heb je minder baat bij een coach die hamert op spreken in het openbaar, of je lid wil maken van haar ondernemersnetwerk. Hou je helemaal niet van computers of internet? Pas dan op met een coach die je wil leren passief inkomen te genereren met online programma’s. Kies een coach die qua werkervaring en achtergrond past bij de stappen die jij wilt zetten.
3. Kijk naar de persoonlijkheid van de business coach
Ben je een alleenstaande moeder, of introvert? Dan heb je waarschijnlijk minder baat bij een jong ventje als business coach, dat je leert ‘knallen’ en zelf met veel discipline lange werkdagen maakt. Ben je een avondmens, dan zit je niet te wachten op een coach die je voorhoudt dat je werkdag om 6.00 uur zou moeten beginnen, of je lid wil maken van een netwerk-ontbijt.
4. Besef dat jij het werk moet doen
Een coach kan je tips geven, inspireren, skills leren en je mindset verbreden. Maar uiteindelijk ben jij de ondernemer: moet jij het doen. Wat zie jij jezelf doen? Waar heb je veel plezier in? Zoek een coach die je helpt om van jouw talenten de peilers van je bedrijf te maken.
5. Wees niet naïef
Pas op met coaches die prachtige verhalen vertellen ‘van schulden naar miljoenenbedrijf’ en je voorhouden dat ze dat jou ook wel eventjes leren. Sprookjes bestaan niet. Ook niet in ondernemersland. Wees realistisch. Klinkt iets te mooi om waar te zijn? Hoor je weinig inhoud, maar moet je vooral ‘aan je mindset werken’ met ‘de goede intenties’. Dan is het een prima mindset om met een flink boogje om zo’n coach heen te wandelen.
6. Gun jezelf de tijd om te beslissen
Business coaches weten alles van marketing en verkopen. Ze weten dat ze je enthousiast kunnen maken, en laten je dan graag snel beslissen, bijvoorbeeld met schaarste-tactieken. Die technieken kunnen helpen om je op een constructieve manier een besluit te laten nemen en een knoop door te hakken. Maar laat je nooit overhaasten, nooit pushen. Krijg je een nu-of-nooit-aanbod? Kies dan gerust voor ‘nu niet’ en neem een besluit wanneer het voor jou goed voelt. Slaap altijd minimaal één nachtje over de keus om wel of niet met iemand in zee te gaan.
Ondernemen? Dat kan een business coach je leren
Nogmaals: ondernemen is net zwemmen. Dat hoef je niet te kunnen. Dat kun je gewoon leren. Maar zwemmen leerde je ook niet vanzelf. Gun jezelf een goede business-zwemjuf, die je leert het hoofd boven water te houden en veilig naar de overkant te zwemmen.
Je bent al goed in je vak. Gun jezelf de luxe om net zo goed te worden als ondernemer. Zo krijg je meer klanten, heb je meer impact, en word je uiteindelijk een nog betere professional. Het mooie is dat je daarmee, door je bedrijf, de wereld een beetje mooier maakt. Via jouw talenten, jouw vak, jouw klanten. Juist daar kan een goede business coach je bij helpen.
Ben je benieuwd of mijn business coaching bij je past? Meld je hier aan voor een kostenloze telefonische GroeiScan. In dat gesprek van 30-45 minuten kijken we samen welke stappen jij kunt zetten en of ik je daarbij kan helpen. En natuurlijk mag je daarna rustig een nachtje (of langer) over slapen, voordat je beslist of we samenwerken.
Geef een reactie