Wil je weten hoe je Facebook wél succesvol inzet in je bedrijf? Wil jij de voordelen van Facebook voor jouw bedrijf echt benutten? Download dan hier gratis de checklist met 11 essentiële tips voor bedrijven op Facebook.
Video: De nadelen van Facebook voor jouw bedrijf
Wil je weten hoe je Facebook wél succesvol inzet in je bedrijf en alle voordelen benut? Download dan hier gratis de checklist met 11 essentiële tips voor bedrijven op Facebook.
Een account aanmaken op Facebook voor je bedrijf is eenvoudig. Maar dan…
Er was eens… een online netwerk dat Facebook heette.
Facebook groeit razendsnel, en het biedt volop kansen, voor grote en kleine bedrijven of zelfstandigen. Facebook gebruiken voor je bedrijf kan een voordeel geven. Maar toch zijn er veel bedrijven die het verkeerd aanpakken. Die niet handig met Facebook omgaan. Bedrijven die een account aanmaken, inloggen op Facebook, of een like-knop op hun website installeren, maar die daarna tegen grote problemen aanlopen. Het zijn bedrijven die een woeste wolf in huis hebben gehaald, zonder dat ze het zelf zien. Een wolf die voor grote problemen zorgt, die de komende jaren pas zichtbaar worden. Maar dan is het te laat…
Wat is er aan de hand?
Lopen jouw klanten via Facebook weg naar je concurrent?
Facebook lijkt ideaal: je kunt immers tegen een minimaal budget fans trekken die daarna bij jouw bedrijf klant worden. Dat wil iedereen wel, toch? Of je nu werkt bij een groot bedrijf, een klein bedrijf, of een nieuw bedrijf begint: Facebook lijkt ideaal. Maar wat veel ondernemers niet weten, is dat Facebook grote nadelen heeft. Nadelen waardoor jij je klanten niet meer kunt bereiken. Of nog erger: jouw klanten die via Facebook weglopen naar je concurrent. Hoe kan dat? En wat kun je daar tegen doen?
Facebook is een wolf in schaapskleren
Gelukkig kan het ook anders. Als je weet wat de nadelen van Facebook zijn, kun je er slim mee omgaan. Dan zorgt Facebook ook voor kansen om je bedrijf te laten groeien en wel meer klanten te trekken. Maar wees gewaarschuwd: Facebook kan een wolf in schaapskleren zijn voor bedrijven. Weet je niet hoe het werkt? Dan ben je als een mak schaapje en loop je kans om verslonden te worden.
Met de volgende tips voorkom je dat dit jouw bedrijf overkomt:
Facebook toont niet alle berichten aan je fans
1. Besef dat niet al je berichten door Facebook aan je fans worden getoond. Facebook werkt met een zogenaamde edgerank. Dat is een formule die bepaalt welke van je berichten aan je volgers worden getoond. Het betekent dat lang niet al jouw berichten worden getoond. Heb je 1.000 fans, dan kan het best zijn dat je bericht slechts aan 200 van je fans wordt getoond.
Facebook laat je betalen voor toegang tot fans van je bedrijf
2. Je bent afhankelijk van het beleid van Facebook voor toegang tot jouw fans. Besef dat dat beleid regelmatig wijzigt, zeker als het gaat om bedrijven. Zo heeft Facebook in het voorjaar van 2012 haar beleid in het tonen van berichten aangepast. Het werd mogelijk om te betalen voor het vaker laten zien van berichten, terwijl tegelijkertijd je berichten minder vaak spontaan werden getoond. Sommige professionele bloggers met grote aantallen volgers zagen plots nog maar 20% van het verkeer van Facebook terug en ze moesten gaan betalen voor het bereik dat ze tot dan toe gratis hadden. Dat betekende dat ze meer dan $600.000 moesten gaan betalen om fans te bereiken die tot dat moment gratis hun berichten zagen (zie het artikel ‘Facebook, I want my fans back‘).
Je hebt via Facebook nooit direct toegang tot fans van jouw bedrijf
3. Je hebt via Facebook nooit directe toegang tot je fans. Ook al geven mensen je een ‘like’, dan nog verloopt alle communicatie met die fans via een derde partij, namelijk Facebook. Dat is niet toevallig en Facebook beseft dat heel goed. Nu Facebook een beursgenoteerd bedrijf is, is de druk steeds groter om hoge omzetten en groeicijfers te laten zien. Ik verwacht daarom in de toekomst alleen maar meer veranderingen op dit gebied. Ben je bedrijf op Facebook? Dan ben je voor hen een interessante melkkoe en wil Facebook graag aan je verdienen. Bijvoorbeeld door je steeds meer te laten betalen voor de toegang tot jouw fans. Is dat wat jij wilt?
Facebook maakt reclame voor je concurrenten
4. Facebook promoot je concurrenten onder jouw fans. Je kunt op Facebook volop adverteren of berichten promoten. Besef je dat anderen dat ook doen en dat Facebook anderen de kans geeft om bij jouw berichten te adverteren, op basis van jouw content. Ben je bijvoorbeeld beroepsfotograaf, bakker of aannemer en bouw je een mooie groep fans op? Weet dat Facebook ook ziet dat jouw fans in je onderwerp geïnteresseerd zijn. Facebook zal jouw fans dus vaker advertenties laten zien van andere fotografen, bakkers of aannemers. Kortom: doordat je fans jouw volgen, krijgen ze via Facebook meer advertenties van je concurrenten te zien.
Verkopen via Facebook? Pas op!
5. Verkopen via Facebook? Dat mag zomaar niet! Facebook heeft strikte regels over commerciële aanbiedingen of acties. Zulke dingen moet je momenteel doen op een zakelijke fanpage of via aparte apps. Het plaatsen van een sympathiek bericht om een product te promoten onder je fans? Dat is lang niet altijd toegestaan. Er zijn volop regels voor, die bovendien regelmatig veranderen. Wil je Facebook commercieel inzetten, dan moet je die regels goed volgen. Nu en in de toekomst.
Met een account aanmaken en inloggen op Facebook begint het pas…
Samenvattend: Facebook lijkt ideaal voor bedrijven om snel fans te trekken. Een account aanmaken is eenvoudig en inloggen is zo gedaan. Maar dan begint het pas. Het is belangrijk om te beseffen dat er grote nadelen kleven aan Facebook. Natuurlijk kun je gratis promotie maken voor je bedrijf en eenvoudig fans trekken. Maar besef je dat je via Facebook de toegang tot je fans weggeeft aan een derde partij die je daar voor gaat laten betalen. Besef je ook dat je een derde partij de kans geeft om onder jouw fans te adverteren voor een concurrent.
Moet je dan niets op Facebook doen? Zo erg is het nu ook weer niet. Je kunt Facebook prima inzetten naast andere online media waarmee je wel zelf direct toegang tot je fans hebt, zoals contact via email. Via zo’n eigen kanaal heb je altijd direct contact, bepaal jij hoe vaak je berichten zichtbaar zijn en heb je zelf de volledige regie over de commerciële acties die je doet. Zaken die via Facebook niet mogelijk zijn.
Vertrouw jij met je bedrijf teveel op de like-knop van Facebook?
Pak je het op deze manier aan? Dan wordt Facebook een lekker tussendoortje naast de hoofdmaaltijd waarover jij de volledige regie hebt. Zo heb je het beste uit twee werelden. Zo ga je met je bedrijf meer klanten trekken, gaat je omzet stijgen en ga je echt sneller groeien.
Heb je geen eigen contact tot je fans en vertrouw je alleen op de ‘like’-knop van Facebook? Dan ben je als een schaapje, die zijn nachtrust toevertrouwt aan de wolf. Dat is een doemscenario en geen recept voor een lang en gelukkig leven.
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
De grote nadelen van Facebook, die veel bedrijven, ondernemers en zelfstandigen niet kennen: http://t.co/116go5Vs
@josveldwijk zegt
Mooi artikel Ellen > RT @EllenFaxion: De grote nadelen van Facebook: http://t.co/4TdfFExS
@WelmoetB zegt
Facebook is een wolf in schaapskleren. Goed artikel van RT @EllenFaxion De grote nadelen van Facebook,http://t.co/T87pD5g3
@socialmedia070 zegt
De grote nadelen van Facebook, die veel bedrijven niet kennen http://t.co/22BrLsme via @@EllenFaxion
@RianneBerndsen zegt
Boeiend om eens ‘de andere kant van de medaille’ te lezen: “De grote nadelen van Facebook http://t.co/jFT38xIh via @@EllenFaxion”
Petra Iuliano zegt
Goed dat je dit onderwerp op tafel legt. Heel veel ondernemers weten niets van de Edgerank terwijl Facebook net als Google ook met bots werkt, oftewel algoritme. Met Facebook ga je zeker niet snel fans trekken. Facebook is wel interessant als relatie/engagement/interactietool.
Coach wim zegt
Een eigen mailinglijst lijkt me nog altijd een must!
martin sebregts zegt
Leuk dat je dit deelt, wij zijn namelijk net voornemens om voor onze sauna ook een facebook pagina aan te maken. Uit mijn laatste survey is namelijk gebleken dat 15% van onze klanten graag via facebook op de hoogte gehouden wordt over acties. Begrijp ik goed uit jouw artikel dat dit wellicht toch niet het beste communicatiemedium is omdat facebook niet alle berichten doorzet?
Ellen de Lange-Ros zegt
@Petra: Ben het helemaal met je eens. Met Facebook ga je niet direct meer fans trekken, maar het is wel geschikt voor engagement, vooral je bijvoorbeeld een groot merk geeft dat nu veel (ongerichte) massacampagnes doet. Maar het woord Facebook-fans is eigenlijk tegenstrijdig!
@Wim: helemaal eens, een eigen mailinglijst is en blijft ongelofelijk belangrijk. Zo heb je wel direct contact met je fans, waarover jij de regie helemaal zelf hebt.
@Martin: Het klopt dat Facebook (lang) niet al je berichten aan je volgers/fans laat zien. Als je fans echt goed wilt informeren, werkt een maillijst (via een goed autoresponder-systeem) veel beter. Voor wat gezellige sfeerplaatjes en verhalen over je sauna is het prima, maar reken er op dat je bericht op Facebook op veel prikborden van je fans niet wordt getoond.
Marielle Tromp (@MarielleTromp) zegt
De grote nadelen van Facebook, die veel bedrijven niet kennen http://t.co/cyY3DNU4 via @@EllenFaxion
Marietta Boland zegt
Hallo Ellen,
Dank je wel voor je artikel. Dat is wel een eyeopener over Facebook. Ik zal er zeker mijn voordeel uit halen, want als beginnend ondernemer, maak ik nog niet zo lang gebruik van Facebook. Ik had ook al, door o.a. een eerder artikel van jou , begrepen dat het vooral heel belangrijk is om aan je mailingslijst te werken.
Tja, ondernemen is zo simpel nog niet…
Ellen de Lange-Ros zegt
Hi Marietta,
Online media inzetten om echt klanten te trekken is niet zo heel ingewikkeld. Je hoeft geen echte specialist te worden, maar je moet wel op hoofdlijnen weten wat wel en niet werkt. Gelukkig is het zo dat je vaak maar 20% hoeft te weten, voor 80 of 90% van het resultaat te halen. Met een beetje inzicht en moeite doe je het al snel veel beter dan veel anderen. Wat je dan precies moet doen? Daar geef ik je graag tips over.
En inderdaad: een mailinglijst is en blijft gewoon heel belangrijk. Vrijwel alle grote goeroes die online veel klanten trekken werken daar nog steeds mee. En da’s niet voor niets: maillijsten werken nog steeds heel goed. Mits je het natuurlijk netjes doen: goede inhoudelijke artikelen bieden, mensen niet spammen en langzaam (of snel) een groep van echte fans opbouwen.
Veel succes!
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Gisteren bij The Social Conference #tsc13 volop waarschuwingen voor Facebook. Dat mag nooit je thuishonk vervangen: http://t.co/Qi6qxGeM
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
@KittyKilian @LisetteGeel @Viekstra @OffenbergNicole Lang niet alle doelgroepen zitten op FB. En het heeft nadelen: http://t.co/cjRGTIROmQ