Terwijl ik m’n wisselgeld krijg, draai ik onwillekeurig met de munt in m’n handen. Aan de ene kant staat de ‘kop’, een afbeelding van een staatshoofd, een persoon. Aan de andere kant staat een abstractie, een hard getal.
Dan bedenk ik me dat geld eigenlijk altijd deze twee kanten heeft. De abstractie van het harde getal versus het menselijke gezicht. Geld is daarmee niet waarden-loos. En het speelt een belangrijke rol bij je groei als ondernemer. Hoe werkt dat? Wat zijn de twee kanten van geld?
1. De harde munt
Geld roept soms de emotie van hebberigheid op. Een gulzigheid zonder einde. Het is nooit genoeg, we willen altijd meer. We zien de schaduwkant van het kille altijd-meer. Het koude cijferdenken, de bonusschandalen. Dat is de ene kant van de munt: het abstracte en koude getal. Zonder menselijke waarde.
Dat willen we niet. Dus worden we kopschuw voor veel geld. En daarmee ook voor rijkdom. We zeggen: “Ik hoef niet rijk te zijn, als ik maar gelukkig ben”. We bedoelen: ik wil mijn ziel niet verkopen voor geld.
Wat we niet beseffen, is dat we onszelf daarmee klein houden. Te klein. Waardoor we de wereld niet laten zien wat we in onze mars hebben. Wat we echt te bieden hebben.
2. Het menselijk gezicht
Geld heeft namelijk ook een andere kant: geen abstract getal, maar een menselijk gezicht. In die wereld is je omzet of salaris een maatstaf voor de waarde die je de maatschappij biedt. Meer geld betekent meer waarde bieden aan een ander en daardoor hogere prijzen vragen. Meer geld verdienen hangt er niet samen met inhaligheid, maar met meer geven.
Groeien in omzet betekent dan: groeien, als ondernemer en als mens. Nieuwe vaardigheden leren. Buiten je comfortzone treden. Doen wat je nog niet eerder deed. Om je waarde voor anderen te vergroten.
Meer verdienen door meer te geven
Jezelf uitdagen als ondernemer kan beginnen met een geld-target stellen: meer verdienen dan je ooit hebt gedaan. Zo word je gedwongen om te groeien, je comfortzone te verlaten. Veel geld verdienen staat dan niet langer symbool voor inhaligheid, maar voor veel waarde bieden, voor veel geven. Dat is de menselijke kant van geld.
Meer verdienen? Je bent het waard!
Ik laat de munt nog eenmaal door m’n handen laat gaan en kijk naar het menselijke gezicht. Geld is veel meer dan een kil getal. Geld staat ook voor geven, voor waarde bieden. Voor de wereld alles geven wat jij te bieden hebt. Het is een prachtige waarde die elke munt die je in je handen krijgt vanaf nu vertelt.
@PetraIuliano zegt
Love this one!! RT @EllenFaxion Kop of munt. Of waarom veel geld verdienen goed is: http://t.co/pulK1fKV
Kitty Kilian zegt
Ha Ellen,
Het blijft een boeiende discussie. Heb je stuk net gelezen.
Volgens mij zit hier een logisch kronkeltje:
Meer geld betekent meer waarde bieden aan een ander en daardoor hogere prijzen vragen. Meer geld verdienen hangt er niet samen met inhaligheid, maar met meer geven.
Iemand die goed is en een ander uitstekend helpt, en dus veel meerwaarde geeft aan diens leven, krijgt niet altijd meer geld. Een werkster niet. Een au pair niet. Een vrijwillige trainer van het jeugdelftal niet. En van een wijkverpleegster kun je toch ook niet beweren dat ze meer krijgt naarmate ze meer waarde toevoegt. Toch geven zulke mensen vaak veel. Veel meer dan ze in geld terugkrijgen.
1. Niet iedereen krijgt naar waarde betaald. Logischerwijze is goed betaald krijgen dan ook geen een-op-een maatstaf voor hoe goed het werk is dat je verricht. En zal dat nooit zijn, en kan dat nooit zijn. Dat is een sprookje dat goed verdienende mensen zichzelf graag vertellen.
2. Meer verdienen gelijk stellen met meer geven… dat is wat wij in Nederland een omkering van oorzaak en gevolg noemen – maar de Engelsen noemen het, helderder, de drogreden van ‘false cause’. Je veronderstelt dat er een relatie is tussen beter werk en meer verdienen en dat het één de oorzaak is van het ander.
3. Als je zegt dat geld ook een menselijk gezicht heeft, gebruik je de positieve gevoelswaarde van de term ‘menselijk’ om impliciet als goed aan te merken dat ‘ons salaris een maatstaf is voor dat wat je de maatschappij biedt.’ Zie mijn bezwaar onder punt 1. En kijk maar naar de financiële wereld om te zien dat het een onhoudbare stelling is.
Toch vind ik dat iemand best genoeg of veel mag verdienen als hij goed werk levert.
Ik kan er alleen geen ethische onderbouwing voor vinden.
Dus tot hoe ver je gaat met veel verdienen hangt van je eigen geweten af.
Ellen de Lange-Ros zegt
@Kitty: Mooi gezegd. Je geeft precies de kern van de discussie weer. Het is een punt waar ik veel over heb gedacht: is dit nou een sprookje dat ik mezelf wijsmaak? Of zit er toch een kern van wijsheid in die ik met anderen moet delen?
Na veel peinzen denk ik dat het laatste waar is. En wel om het volgende:
Je schrijft: “Iemand die goed is en een ander uitstekend helpt, en dus veel meerwaarde geeft aan diens leven, krijgt niet altijd meer geld. Een werkster niet. Een au pair niet. Een vrijwillige trainer van het jeugdelftal niet. En van een wijkverpleegster kun je toch ook niet beweren dat ze meer krijgt naarmate ze meer waarde toevoegt. Toch geven zulke mensen vaak veel. Veel meer dan ze in geld terugkrijgen.”
Je hebt gelijk: dit soort mensen leveren enorm veel waarde. Ze doen prima werk waar ze trots op moeten zijn. Maar… Iemand die goed werk levert aan 1 persoon (zoals die werkster, voetbaltrainer of au pair) is begrenst in z’n inkomen. Dat betekent niet dat die persoon geen goed werk levert. Maar het is wel beperkt tot dienstverlening aan 1 ander mens (of 1 groepje, zoals bij de trainer). Interessant wordt het als je gaat nadenken hoe je zo’n dienstverlening kunt verbreden, zodat je meer mensen kunt helpen.
Zo zou de voetbaltrainer misschien filmpjes kunnen maken met zijn bijzondere tips, waardoor er niet 1 team, maar wel 100 teams beter gaan voetballen of er meer lol in hebben. Je zult dan niet ontkennen dat zijn waarde dan plots een stuk hoger ligt.
Het interessante is dat enorm veel werk op deze manier schaalbaar is. Ook werk waarvan je dat niet zou denken. Dankzij internet is dit steeds vaker mogelijk. Natuurlijk blijft er altijd 1-op-1 dienstverlening, maar dat kun je vaak ook aanvullen met schaalbaar werk. Vooral in het geval van kenniswerk is dit heel goed mogelijk. Zelfs in sectoren als de zorg. Want heel veel zorg gaat niet alleen om verzorging en aandacht, maar ook om kennis en expertise-uitwisseling: hoe pak je iets aan, welke behandeling is nodig, etc.
Ik zie nog heel veel experts en kenniswerkers die nu uurtje-factuurtje werken voor 1 opdrachtgever. Als zij zouden nadenken over het schaalbaar maken van hun kennis, dan kunnen ze veel meer mensen/bedrijven helpen en veel meer gaan verdienen.
Dat soort oplossingen verzin je niet als je er vanuit gaat dat het nu eenmaal niet anders kan, een manier van denken die nog teveel mensen hebben. Onze wereld verandert razendsnel en ook de manieren waarop we geld kunnen verdienen veranderen. Het is goed om daar ook voor je eigen vak bij stil te staan. Hoe kun jij 10x of 100x zoveel mensen helpen? En kun jij dan daarmee ook je inkomen verveelvoudigen?
Zoals Laura al zegt: de maatschappij wordt spannend en leuk als je er zo tegenaan kijkt.
Laura Babeliowsky zegt
hoi Ellen,
Goed artikel heb je geschreven, Ellen. Ben het er helemaal mee eens.
Kitty schrijft een interessante reactie. Met haar ben ik niet eens. Kitty schrijft:
“Iemand die goed is en een ander uitstekend helpt, en dus veel meerwaarde geeft aan diens leven, krijgt niet altijd meer geld. Een werkster niet. Een au pair niet. Een vrijwillige trainer van het jeugdelftal niet. En van een wijkverpleegster kun je toch ook niet beweren dat ze meer krijgt naarmate ze meer waarde toevoegt”.
Dat is niet per definitie waar. Ik ken werksters die uitstekend verdienen, omdat ze zo’n goed werk leveren (mijn eigen werkster bijvoorbeeld). Werkverpleegsters die zelfstandig worden, en het slim aanpakken, kunnen veel meer gaan verdienen. Daar zijn ook vele voorbeelden van.
Het hangt helemaal van hun creativiteit en ondernemerschap af. En ook van hun eigenwaarde. Het hangt af van wat er volgens Ellen nodig is: “groeien, als ondernemer en als mens. Nieuwe vaardigheden leren. Buiten je comfortzone treden. Doen wat je nog niet eerder deed. Om je waarde voor anderen te vergroten”.
Er is dus wel degelijk een relatie tussen meer geld verdienen en meer geven.
En de maatschappij wordt heel erg spannend en leuk als we er zo naar gaan kijken.
Laura
Ellen de Lange-Ros zegt
Amen!
Anoniem zegt
Het doet me erg denken aan een dilemma dat ik al langer ken.
Twee uitersten die beiden een zuivere waarheid bevatten
ik schreef daar een duo-blogpost over.
(en ja Kitty, die hadden een stuk strakker gekund, zie ik bij het nalezen)
http://jacobjanvoerman.nl/toegepaste-echtheid-1/
http://jacobjanvoerman.nl/toegepaste-echtheid-2-tevens-wot-4-stroom/
Ook in deze discussie zie ik twee waarheden, die naast elkaar moeten blijven bestaan.
Want ik snap Ellen en Laura helemaal, maar Kitty ook.
Ik denk dan aan de huiskamerhulp die voor 5 demente bejaarden (waaronder mijn schoonmoeder) zorgt. Betere zorg geeft dan de verpleging. Helemaal op haar plek zit met de zorg voor deze mensen, en die geen kenniswerker is. Niet de vaardigheid of behoefte heeft om dit te delen voor honderden mensen maar dit er voor haar bewoners is. Daar gaat die schaalvergroting niet op. Die zit op haar plek.
….en toch,
als iemand haar verhaal zou vertellen, zou dat een boer-zoekt-vrouw achtig feeldgood programma kunnen zijn.
…en toch,
hoe ver kun je schaalvergroting doorvoeren. na dat verhaal van die ene huiskamermedewerker, is het voor de volgende niet meer mogelijk zo’n ‘verdienmodel’ toe te passen. het nieuwtje is er dan af.
..ent toch
als ik durf, kom ik met een verdienmodel dat aan beide kanten werkt.
ik ben bezig mezelf uit de comfortzone te wrikken op dit moment
dat geeft nog al wat barenspijnen, en heb meelij want ik ben een man.
Ellen de Lange-Ros zegt
@Jacob Jan: Je geeft het mooi weer, het gaat om twee uitersten die beiden een zuivere waarheid bevatten. Ik denk dat dat ook precies is waar je als ondernemer altijd naar moet streven: maximale waarde voor je klant en een goede boterham voor jezelf.
Ik merk ook: het vragen van een hogere prijs dwingt mezelf om extra waarde te leveren. Het dwingt me om dingen anders te doen. Om uit m’n comfortzone te komen. Precies wat jij ook beschrijft.
Juist door hogere prijzen te vragen moet ik mezelf uitdagen, moet ik groeien, moet ik betere dingen aan m’n klanten bieden. Kan ik mezelf niet lekker veilig ‘klein houden’. Dan wordt hoge prijzen vragen plots heel interesaant, ook voor je eigen groei.
Kitty Kilian zegt
@Laura,
ik schreef: meer geld verdienen is niet per se meer waarde geven. “Iemand die goed is en een ander uitstekend helpt, en dus veel meerwaarde geeft aan diens leven, krijgt niet altijd meer geld. Een werkster niet. Een au pair niet. Een wijkverpleegster…’
Ik gebruikte die voorbeelden om duidelijk te maken dat Ellens uitgangspunt niet klopt (meer verdienen=meer waarde). Theoretisch gezien is er geen direct verband tussen kwaliteit en verdiensten.
Jij schrijft:
‘Dat is niet per definitie waar. Ik ken werksters die uitstekend verdienen, omdat ze zo’n goed werk leveren (mijn eigen werkster bijvoorbeeld). Het hangt helemaal van hun creativiteit en ondernemerschap af. En ook van hun eigenwaarde.’
Maar dat jij enkele uitzonderingen kent wil nog niet zeggen dat de regel niet klopt. Als 1 schaap 5 poten heeft, hebben niet alle schapen 5 poten. En ook niet de meeste.
Bovendien hebben we het hier over verhoudingen. Hoeveel verdien jij (dankzij schaalbaar kenniswerk, dankzij internet inderdaad mogelijk) en hoeveel verdient jouw werkster?
Hoe creatief en ondernemend en assertief ze ook is, haar soort werk blijft handwerk. Niet via internet te verkopen.
@Ellen, nee, laten voetbaltrainers alsjeblieft die kinderen blijven trainen en een filmpjes gaan maken! iemand moet toch tijd maken voor echt contact!
@Jacob Jan, nou zeg, als jij het verlossende woord weet: voor de draad ermee!
Kitty Kilian zegt
Ps. We hebben een filosoof en een econoom nodig hier! Maar de crux zit hem volgens mij hier – je kunt iets maken van Grote Waarde. Zoals een schrijver die een goed boek schrijft, of een regisseur die een goede film maakt. Dat dat boek of die film vervolgens miljoenen keren in kopie verspreid worden, maakt hun intrinsieke waarde niet groter.
Maar de maker wordt wel rijk. Is mogelijk dankzij de drukpers en de filmtechniek.
Internet biedt weer andere mogelijkheden.
Maar als je waarde puur in geld vertaalt, laat je een boel dingen buiten beschouwing.
Was Van Goghs werk tijdens zijn leven waardeloos? Werd het pas wat waard toen het duur werd? Zijn de schilderijen mooier aan het worden naarmate ze duurder worden?
jacob jan zegt
@Kitty geduld. ben bezig. ik heb niet de hele oplossing ,maar wel een stap in de richting, denk ik. En elke dag meer drive om ook echt de stap de zetten. Eerste stappen in de vorm van netwerken/gesprekken/adviezen, zijn al gezet. dus er zit ook beweging in. Is niet alleen maar zolderkamerwerk.
heeft hier mee te maken: http://jacobjanvoerman.nl/er-is-meer-tussen-wal-en-schip/
ik schrik me alleen te pletter van de omvang van mijn idee. Dat was 3 jaar geleden de reden om het de prullebak in te gooien. Nu niet.
(sorry Ellen, beetje offtopic)
jacob jan zegt
en nu weer ontopic:
mijn voorlopige conlusie
1.
geld=waarde (dat is denk de boodschap, en die is nodig want in Nederland is gel vaak vies. En die notie helpt ons niet. dus het is goed om daar op te wijzen. en de mythe geld=vies te ontkrachten. jezelf klein houden dient geen doel, ook goede boodschap)
2.
niet alle waarde = geld
ik denk dat dat ook klopt. er is waarde die niet omgezet wordt in geld. of dat zou moeten en kunnen is een andere vraag. en dan wordt het wel heel groot en maatschappelijk. daar heb ik geen antwoord op.
wel veel vragen
hoe kunnen we ‘natuur en milieu’ in waarde omzetten? hoe kunnen we de echte maatschappelijke kosten van zaken doorberekenen? veels te grote vragen voor hier. ook niet nodig om daar antwoord op te geven.
Ik vind die boodschap van ellen dus prima. Ik zie dat niet als DE enige waarheid, maar als een mooi tegengeluid tegen het al te calvinistische Nederland.
Anneke Krakers zegt
Welzijnswerkers, mijn klanten, kennen ook deze worsteling: enorme waarde leveren maar die niet kunnen aantonen en dus niet kapitaliseren waardoor ze in het verdomhoekje blijven. Inmiddels heeft het welzijnswerk methoden ontwikkeld om hieraan te ontsnappen. Een bekende methode is de SROI: social return on investment.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een vrij ingewikkelde methode vind die erg krampachtig en kunstmatig de waarde ontleed en verzakelijkt en waar volgens mij niemand blij van wordt.
Voor mij zit de oplossing in de boodschap van Ellen en Laura: eerst jouw eigen waarde erkennen en verwoorden en dan slimme marketing toepassen om op te schalen. Ik gun ook welzijnswerkers een inkomen en de waardering die ze verdienen.
Wat ik merk is dat veel mensen dan blijken niet overtuigd te zijn van de waarde die ze leveren. Ze vinden het zo gewoon. Zeker als je met andere mensen werkt in de ‘zorgzame’ beroepen wil je vaak alles voor de ander en hoef je niks voor jezelf. Dat is jammer want je doet jezelf en uiteindelijk ook die ander tekort. Als jij niet wilt groeien hoe kan je dan die ander helpen om te groeien?
Ellen de Lange-Ros zegt
@Anneke: Eens! Hogere waarde vragen begint met zelf je waarde zien, overtuigd zijn van je waarde en die waarde ook durven vragen. En ik kan je verklappen: dat is nog knap lastig!
@Jacob Jan: Mooi gezegd. Helemaal met je eens. Niet alle geld is vies. Geld is neutraal, het gaat er om wat we er mee doen. Niet alle waarde is geld, ook helemaal mee eens. Wel is het zo dat je makkelijker meer geld kunt verdienen als je zelf je waarde goed kunt laten zien en er zelf van overtuigd bent, zoals Anneke ook zegt. Ik denk dat bij veel zelfstandigen en ondernemers daar de crux zit.
Hogere prijzen vragen betekent: overtuigd zijn van je eigen waarde en zelf op zoek gaan naar manieren om je waarde voor anderen nog meer te vergroten. Daardoor kun je jezelf niet langer klein houden, maar moet je groeien. Zo hebben hogere prijzen direct te maken met je persoonlijke groei. Dat maakt het voor mij bijzonder interessant.
Cornelis Peters zegt
Mooie discussie. In deze turbulente tijd is het zaak om heel goed na te denken over je eigenheid en je meerwaarde. We zijn allemaal uniek, alleen die gedachte al is heel erg waardevol. Wat we vervolgens daarmee doen is geheel aan ons en dat is erg inspirerend. Toen ik tijdens mijn verblijf in India in het tehuis van Moeder Theresa was ving ik een gesprek op tussen haar en een Indiase ondernemer. Het ging over geld! Jazeker! Moeder Theresa vroeg heel erg veel geld aan deze man, zonder enige moeite. Het ging er haar om – dat ze met dat geld haar werk kon doen. En dat dat groots was kan niemand ontkennen. Moeder Theresa was ook een hele goede zakenvrouw.
@EllenOmvlee zegt
Ik lees interessante dialoog over geld verdienen: Kop of munt. Of waarom veel geld verdienen goed is http://t.co/swpl8hjI via @EllenFaxion
Ellen de Lange-Ros zegt
@Cornelis: Wat een prachtige anecdote over Moeder Theresa. Die laat heel mooi zien dat geld en goed doen samengaan en elkaar hard nodig hebben. Ze horen beiden bij elkaar als je echt verschil wilt maken.
Connie zegt
Goede discussie. Wat mij altijd opvalt, is dat mensen die veel verdienen ook het gevoel krijgen van “dat ben ik waard”. Als je 4 x per uur meer verdiend dan een collega, dan ben je marketingtechnisch slim, waarschijnlijk inhoudelijk ook goed, maar daarboven is er niet snel iets wat NOG MEER zou rechtvaardigen. Een bankdirecteur die zo belangrijk is dat we tegemoet komen aan de eis van miljoenen extra bonus? Laat me niet lachen, dat kan iemand anders ook. Zeker als die paar miljoen gebruikt wordt om in het bedrijf te investeren!
Ellen de Lange-Ros zegt
Het gaat er mij niet om dat je per se vindt dat je 4x meer moet verdienen dan een collega. Maar wat ik wel belangrijk vind, is dat je als ondernemer zélf je waarde voelt. Ik zie teveel ondernemers die hun eigen waarde niet voelen en die dus ook niet durven te vragen aan hun klanten. Daardoor belanden ze in een situatie van keihard werken en nooit genoeg verdienen. Dat is zo jammer! Want als zzp-ers moet je wel alles zelf regelen: je telefoon en laptop, je verzekeringen, je pensioen, je vakantiegeld. Dat lukt niet, als je jezelf te goedkoop weggeeft. Het is daarom belangrijk dat je je waarde voelt, dat je die durft te vragen. En dat je anderen ook goed betaald voor het werk dat zij doen. Op die manier kun je een mooi bedrijf neerzetten met veel waarde; voor je klanten en voor jezelf.