In het vliegtuig zit ik naast Brandon. Hij werkt bij een klein bedrijf en wil graag meer klanten trekken. Al snel komt het gesprek op sociale media. Brandon vertelt hoe zijn bedrijf druk is met Twitter en Facebook. Ze posten regelmatig dingen en geven er veel aandacht aan. Ik ben benieuwd wat het hem oplevert. Daarover is hij minder enthousiast: “We krijgen wel veel volgers en fans, maar echte klanten trekken we er amper mee.” Dan vraag ik of hij een emaillijst heeft en een nieuwsbrief. Brandon schudt z’n hoofd: “Dat is zo’n gespam, daar doen wij niets mee”.
Facebook lijkt ideaal. Maar is het dat ook?
Ik zie veel ondernemers zoals Brandon. Met hun bedrijf willen ze graag meer klanten trekken. Sociale media lijken daarvoor ideaal. Maar wat veel ondernemers niet weten, is dat succes vaak niet begint op sociale media. Sociale media zijn een geweldige manier om je zichtbaarheid te vergroten. Om mensen te vertellen wat je doet, om te laten zien wat je in je mars hebt. Daarmee geven sociale media je een verhoogde zichtbaarheid. Maar zichtbaar zijn is nog niet genoeg om ook echt te verkopen, om klanten te trekken. Daarvoor is veel meer nodig.
Klikken op een ‘like knop’ is niet genoeg
Om klanten te trekken, is het belangrijk dat je fans krijgt. Niet de fans die vrijblijvend op een ‘vind ik leuk’-knopje klikken. Maar echte fans. Liefhebbers. Mensen die graag van je horen. Die zich verbonden met je voelen. Het is belangrijk om te weten dat sociale media niet tot zo’n sterke band leiden. Daarvoor is wat extra’s nodig. Wat? Heel eenvoudig: email.
Een band opbouwen met de fans van je bedrijf
Via email kun je mensen gericht berichten sturen. Natuurlijk geen saaie spam, of kale verkooppraat. Maar leuke verhalen, die je klanten graag lezen. Verhalen waarin je laat zien dat je het probleem van je klant begrijpt. Dat je weet welke oplossing ze zoeken. Verhalen waarin je je klant helpt, hem tips geeft. Juist met zulke emails bouw je een sterke band op. Krijg je echt vertrouwen. Krijg je een fanclub. En raad eens wie er vervolgens graag zaken met je willen doen? Precies: je email-fanclub.
Facebook en Twitter zijn niet genoeg om te groeien met je bedrijf
Wil je echt groeien met online media? Dan zijn sociale media zoals Facebook of Twitter niet genoeg. Naast sociale media moet je aan de slag met media die echt voor een warme band zorgen, waarmee je een fanclub opbouwt die graag bij je koopt: via email.
Terwijl ik dit uitleg, wordt Brandon steeds enthousiaster. Hij ziet helemaal voor zich hoe hij dat in zijn bedrijf moet invoeren, maar hij heeft ook een boel vragen. Hij wil meer van me weten. Hoe maak je zo’n nieuwsbrief? Hoe bouw je een emaillijst op zonder dat het veel tijd kost? Hoe schrijf je een goed artikel? Waarover zouden zijn klanten willen lezen? Kan ik hem niet een aantal tips geven? Glimlachend geef ik hem mijn kaartje: schrijf je maar in op m’n maillijst, dan krijg je elke week artikelen met tips voor jouw bedrijf. Brandon knikt en begint dan te lachen: “Daar schrijf ik me graag voor in, jij begrijpt hoe je een fanclub opbouwt.” Dan peinst hij nog even en concludeert: “Dit is precies wat ik ook ga doen!”
Wil je weten hoe je Facebook wél succesvol inzet in je bedrijf? Download dan hier gratis de checklist met 11 essentiële tips voor bedrijven op Facebook.
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Zo trek je wél klanten met online media: http://t.co/WAxwexU2