Veel ondernemers, zelfstandigen en ZZP-ers worden keihard geraakt door de crisis. Grote organisaties verlagen hun budgetten en flexibel personeel staat als eerste op straat. Er is dan ook een flinke groep zelfstandigen die het hoofd amper boven water kan houden. Ze leven dankzij het inkomen van een partner of moeten zich in de schulden steken en maken zich zorgen over hun toekomst.
Doe je voordeel met onze crisis
Toch geldt dit niet voor iedereen. Er is ook een groep ondernemers die elk jaar hun omzet weer flink ziet stijgen. Bedrijven die niet krimpen of stabiel blijven, maar bijna verdubbelen in een jaar. Ook in deze crisistijd zijn er volop kansen. Sterker nog: onze crisis is juist de aanjager van groei voor bedrijven. Maar hoe kun jij daar in jouw bedrijf voordeel mee doen?
1. Zie de revolutie, onder onze crisis
Om te kunnen groeien, moet je onze huidige crisis goed begrijpen. Onze crisis is niet alleen een financiële crisis van de banken en de huizenmarkt. Daarnaast speelt een ander belangrijk fenomeen. Een grote revolutie die zo dichtbij is, dat we hem soms over het hoofd zien. Die revolutie… heet internet. Je kunt de ontwikkeling van internet vergelijken met de boekdrukkunst en de stoommachine. Beiden waren een technologische ontwikkeling die voor revoluties zorgden in de maatschappij. Met internet gaat het net zo. Internet gaat onze wereld drastisch veranderen en zet zaken compleet op z’n kop. Geen wonder dat sommige organisaties daar nog niet klaar voor zijn. Dat ze in hun voegen barsten. Dat sommige grote partijen de komende jaren gaan omvallen.
2. Bouw zelf mee aan de revolutie
De stoommachine zorgde destijds voor grote veranderingen. Mensen werkten niet langer vlakbij hun huis, maar gingen massaal naar de fabriek. Zo ontstonden de vakbonden, werktijden, politieke partijen en scholen. Vergis je niet: veel van de zaken die in onze maatschappij nu vanzelfsprekend zijn, zijn pas tijdens de industriële revolutie ontstaan. Zo zal internet ook voor grote veranderingen gaan zorgen: ’s ochtends vroeg door de files naar de kantoor rijden, vergaderen, schooltijden? Het zijn allemaal zaken die de komende decennia op de kop gaan. Veel van die veranderingen zijn nu nog onduidelijk. De enige zekerheid die je hebt, is dat het anders wordt. Totaal anders. Voor ondernemers is dat goed nieuws: er zijn immers volop kansen om als eerste nieuwe dingen op te bouwen. Dingen als een smartphone, een wereldwijde zoekmachine, online video’s, Twitter of Facebook? Die bestonden 10-20 jaren geleden nog niet. Moet jij je eens indenken wat je de komende 10 jaren allemaal kunt verzinnen en realiseren. Met jouw bedrijf.
3. Zet online media slim in
Internet zorgt voor volop kansen. Je hoeft niet de uitvinder van de nieuwe Google te worden, maar kunt het ook kleinschaliger aanpakken. Gewoon, door online media te begrijpen. Door te leren wat je er in je bedrijf mee kunt. Door online media in jouw bedrijf slim in te gaan zetten. Met online media kun je op nieuwe manieren klanten werven, manieren die slechts 10 jaren geleden ondenkbaar waren. Je kunt meer fans krijgen, een naam als expert opbouwen. Door online media slim in te zetten, kun je een compleet nieuw bedrijf neerzetten. Een bedrijf dat klaar is voor de online toekomst.
4. Verander je businessmodel
Internet zorgt ook voor nieuwe businessmodellen. Je kunt op een heel andere manier je producten aanbieden of vermarkten. Manieren waardoor je ook als kleine ondernemer een enorme schaalgrootte kunt bereiken. Wie kent er niet de voorbeelden van de kleine startups die met een handvol slimme mensen een grote partij het leven zuur maken (Skype versus de telecomreuzen), binnen korte tijd een wereldmerk neerzetten (Facebook), of een compleet nieuwe dienst neerzetten die een groot merk graag overkoopt (Instagram). Maar er zijn ook voorbeelden dichter bij huis. Van een zelfstandige die een omzet van meer dan €1.000.000 weet te realiseren in haar eentje. Of van ondernemers die hun omzet in korte tijd verdubbelen zonder veel meer personeel aan nemen. Dankzij een slim businessmodel.
Een lastige tijd, die niet overwaait
We leven in een lastige tijd, waarin niet alleen sprake is van een financiële crisis, maar ook van de grote internet-revolutie. Voor ondernemers en zelfstandigen is het een prachtige tijd. Je kunt nu bouwen aan een bedrijf dat 10 jaren geleden nog niet mogelijk was.
Internet biedt volop kansen, mits je ze ziet. Want helaas zijn er nog veel ondernemers die het houden bij traditioneel ondernemen en hopen ‘dat de bui wel overwaait’. Dat is als een monnik in 1473, die hoopt dat het wel losloopt met die boekdrukpers en zich nog fanatieker stort op het met de hand schrijven van boeken.
Sommige veranderingen moet je niet ontkennen, maar omarmen. Is jouw bedrijf klaar voor de digitale revolutie?
Annemieke Kooijman (@akkenieke) zegt
Zo gaat jouw bedrijf groeien, in deze crisistijd – http://t.co/PGhEUZ2A