Veel bloggers beginnen uit passie voor een onderwerp te schrijven. Gaandeweg groeit zo’n blog uit tot iets groters. Je gaat naam opbouwen, krijgt meer status als experts. Je trekt meer en meer lezers en ook voor je bedrijf gaat je blog belangrijker worden. Je stapt wellicht over op een meer professioneel design van je blog, volgt een schrijf- of blogcursus en je koppelt je blog aan je bedrijfssite. Het zijn typisch stappen die meer ervaren bloggers gaan zetten om professioneler met hun blog aan de slag te gaan. Toch vergeet je dan wellicht nog iets belangrijks.
Wist je dat veel bloggers een paar eenvoudige manieren over het hoofd zien om veel meer lezers te trekken? Wist jij bijvoorbeeld dat slim gebruik van de categorieën op je blog je een veel betere positie in Google geeft? Lees hier hoe je dat aanpakt en binnen een half uurtje voor meer bezoekers op je blog kunt zorgen.
Wat is een categorie?
Een categorie is niets anders dan een trefwoord dat je toekent aan een blogartikel. Op mijn blog gebruik ik bijvoorbeeld categorieën als ‘inspiratie’, ’tips & advies’, maar ook Facebook, Twitter of ‘blog’. Onder elke categorie vind je alle artikelen over het betreffende onderwerp. Veel bloggers werken op deze manier met categorieën om hun artikelen enigszins te rubriceren. Maar daarbij zien ze een grote kans over het hoofd. Wat is dat?
Google houdt van je categorie
Een categorie is niet alleen voor je lezers belangrijk, maar ook voor Google. Waarom is dat zo? Onzichtbaar zorgt een categorie op je blog voor een goede ranking in Google. Dat komt omdat veel websites, zoals het door bloggers veelgebruikte WordPress, van elke categorie dynamisch een aparte pagina maken. Die pagina bevat alle artikelen uit de betreffende categorie, onder elkaar. Op mijn blog is bijvoorbeeld https://faxion.nl/category/facebook/ de pagina waar je alle artikelen over Facebook bij elkaar vindt.
Een levende pagina waarvan jij het bestaan niet wist
Het leuke is: bij elk nieuw artikel dat ik publiceer met de categorie ‘Facebook’, krijgt deze categorie-pagina op m’n blog een update. Blog je regelmatig over bepaalde onderwerpen, dan ziet Google een update op deze categorie-pagina. Het heeft tot gevolg dat deze categorie-pagina voor Google bijzonder levend is. Waardoor zo’n categorie-pagina relatief hoog in de zoekresultaten zal opduiken. In mijn geval zal die toevallige categorie-pagina over Facebook in Google veel beter scoren dan elke afzonderlijke pagina over Facebook die ik ooit op m’n site heb geplaatst.
Kies een categorie die aansluit bij zoektermen
Het goede nieuws: dit werkt op jouw blog ook. Ook jouw categorie-pagina’s worden door Google goed gewaardeerd en hoog getoond in de zoekresultaten. Daar kun je op een slimme manier gebruik van maken. Bijvoorbeeld door goede namen voor je categorieën te kiezen. Kies geen obscure of abstracte namen, maar verwerk zoveel mogelijk belangrijke zoektermen voor jouw klanten, expertise of bedrijf in je categorieën. Ben je beroepsfotograaf? Zorg dan voor een categorie ‘fotograaf zoeken’ op je blog. Ben je coach? Zorg dan in elk geval voor enkele categorieën die gaan over de zoektermen die jouw klanten vaak gebruiken.
Let op bij het aanmaken van je categorieën: gebruik niet teveel vakinhoudelijke termen, maar sluit aan bij de woorden die jouw klanten gebruiken wanneer ze een probleem hebben. Kies voor ‘beter bloggen’ in plaats van ‘blogtraining’, kies voor ‘ruzie met m’n baas’ in plaats van ‘communiceren met NLP’.
Maak een omschrijving bij elke categorie
Als je dan toch aan het nadenken bent over je categorieën, zorg dan ook even voor een goede omschrijving bij elke categorie. Veel bloggers vergeten hier naar te kijken en laten de omschrijving leeg. Dat is een gemiste kans, want juist die beschrijving laat Google zien in de zoekresultaten. Zorg dus voor een korte triggerende tekst die uitnodigt om door te klikken, als je categorie in de zoekresulaten van Google wordt getoond.
Meer bezoekers, dankzij een half uurtje werk
Het slim kiezen en beschrijven van de categorieën op je blog is iets dat veel bloggers vergeten of over het hoofd zien. Dit hoeft jou niet langer te overkomen. Als je een half uurtje steekt in het kiezen van slimme categorieën en het toevoegen van een beschrijving, heeft je website plots een flink aantal ijzersterke dynamische pagina’s die hoog gaan scoren in Google. Zo wordt het voor potentiële lezers of klanten nog eenvoudiger om jouw blog te vinden. Het is een slimme manier om meer bezoekers op je blog te krijgen, die nog veel bloggers over het hoofd zien. Een manier die jij vanaf nu niet meer vergeet. Ik wens je veel blogplezier en een gestage stroom enthousiaste lezers!
Moniek zegt
Hoi Ellen,
Handige, praktische tip, bedankt.
Wat is je mening over de categorie ‘uncategorized’, die standaard wordt gegeven door WordPress? Houden of weg ermee?
Groet, Moniek
Ellen de Lange-Ros zegt
Die categorie ‘uncategorized’ kun je niet verwijderen. Je kunt hem wel wijzigen, bijvoorbeeld in ‘koffie algemeen’. 🙂 Maar eigenlijk is het een restgroep waar elke blogpost in komt waar je zelf geen categorie aan hebt toegewezen. Je kunt er ook voor zorgen dat die categorie dus standaard leeg is, omdat je elke blogpost een andere categorie meegeeft. Succes!
Brigitte van Tuijl (@brigittevanT) zegt
Super artikel van @ellenfaxion over slim gebruik maken van categorieën op je blog: http://t.co/Wu6Ud70oD4
Gyurka Jansen zegt
Het is overigens ook waard om te kijken of jouw WordPress thema deze ‘omschrijving’ wel toont, natuurlijk. Aanvullend biedt Yoast’s “WordPress SEO” tool ook een optie om de ‘beschrijving’ mee te nemen.
Brigitte van Tuijl (@brigittevanT) zegt
Just renamed my blog categories and added a description to get more readers – thanks to this great article (in… http://t.co/3zhnTYj1BF
Anneke Krakers zegt
Dankjewel Ellen, helder en praktisch artikel.
@MarlijnMosterd zegt
Zo krijg je meer bezoekers op je blog met een half uurtje werk (iets wat veel bloggers niet weten): http://t.co/0ccyyAZ9Gq RT @ellenfaxion
Ellen Omvlee zegt
Mooie tips, dank! Ik ga ermee aan de slag!
@karinn03 zegt
“@EllenOmvlee: De eenvoudige manier om meer lezers te krijgen, die veel bloggers niet kennen http://t.co/3bd097JWLN cc @JelteVanDerKooi
@vormpraat zegt
Goede tip! #wordpress RT @EllenFaxion Zo krijg je meer bezoekers op je blog met een half uurtje werk. http://t.co/5qLnoNoS4F
@EricvO zegt
Categorieën in #weblogs, ik wist niet dat die zoveel betekenis hadden voor Google http://t.co/AhbGCXn3Ig Weer wat geleerd van @EllenFaxion
Janneke van Kester zegt
Leuk artikel en ik denk voor veel bloggers en andere website-eigenaren een helder verhaal hoe ze zelf hun website nog beter vindbaar kunnen maken.
@MelissaJonker zegt
Eindelijk eens tips voor #bloggen die ik nog niet kende. Dank @EllenFaxion voor het delen. http://t.co/xvJEHtqwcj
Jeroen Meuleman zegt
Dank je wel voor deze praktische tips! Ik ben ervan overtuigd dat ze werken.
Naast ‘meer lezers’ vind ik het zelf ook belangrijk om ‘meer reacties’ op mijn blog te krijgen.
Daarbij doel ik niet aardige frases als “mooi gedaan!”, maar juist inhoudelijke reacties, eigen ervaringen van lezers, nog meer tips, enzovoorts. Dat verrijkt je blog en je creëert meer betrokkenheid en (dus) meer trouwe lezers …
Mag ik daarom de volgende tip toevoegen: sluit je blog af met een vraag en nodig mensen uit te reageren. Bij dit blog zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn: “Hoe heb jij ervoor gezorgd dat jouw blog meer lezers kreeg …”
Veel blogplezier!
Jeroen
Ellen de Lange-Ros zegt
@Jeroen: streven naar meer interactie op je blog is altijd goed, bijvoorbeeld door vragen te stellen. Ik merk wel bij mijn klanten dat dat lang niet altijd lukt, omdat sommige lezers liever alleen lezen en niet reageren. Het hangt dus van je lezers of je dit ook echt gaat lukken.
Marco zegt
Meer bezoekers is altijd leuk, nog beter is hogere conversies. Veel websites/blogs zijn helemaal niet ingericht om conversies te krijgen!
Ellen de Lange-Ros zegt
Eens! Maar veel websites/blogs zijn ook niet bedoeld voor conversie, maar bijvoorbeeld om bezoekers te trekken en die te converteren naar een nieuwsbrief of gratis weggever. Die conversie is wel heel belangrijk! Als je dat goed aanpakt, hoef je op je website niet veel sales te doen. 😉
@LeefjeLeefstijl zegt
“@estherjacobs: Slimme tips om betere Google rating voor je blog te krijgen. meteen even doen. http://t.co/jBV36QNMah (dank @EllenFaxion)”
@ZzpDeBilt zegt
De eenvoudige manier om meer lezers te krijgen, die veel bloggers niet kennen http://t.co/oG4XT3trfc via @@EllenFaxion
Tineke Rensen zegt
Hallo Ellen,
Bedankt voor de tips.
Heel simpel en heel logisch.
Ik wist het nog niet.
Ik post mijn blogartikelen meestal allemaal in categorie diversen.
Dat zegt natuurlijk erg weinig.
Zodra ik weer wat ga schrijven ga ik dit direct beetpakken.
Bedankt.
Nico zegt
Dank je voor het heldere verhaal. Gebruik wel de categorieën, maar wist niet van het bestaan van de omschrijving. Ga dat binnenkort bijwerken.
Sophie Fischer zegt
Hallo Ellen,
Interessant artikel. Zit een beetje met de duplicate content. Want als je een artikel in meerdere categorieen plaats dan kan Google hem dubbel tellen. Hoe ga jij daar mee om? Sophie
Ellen de Lange-Ros zegt
Goed punt! Je moet dan inderdaad niet te royaal zijn met je categorieen. Verder kun je ook kiezen voor een handmatige indeling van blogs naar onderwerpen. Maar dat werkt vooral goed als je niet al te vaak publiceert. Handmatig bijhouden is wel toe doen als je enkele keren per maand publiceert, maar als je meerdere posts per week plaatst wordt dat al snel veel (irritant) handwerk. Dan zijn de categorieën weer handig. Tip is dan om niet teveel categorieën te kiezen bij elk belangrijk artikel.
@HellaKuipers zegt
toch maar categoriën toepassen als ik mijn blog ga verhuizen http://t.co/VlgjqQb4Wx
@sirenbaert zegt
De eenvoudige manier om meer lezers te krijgen, die veel bloggers niet kennen http://t.co/dD4llbEKyJ
@MyriamdeRoo zegt
RT @EllenFaxion: De eenvoudige manier om meer lezers te krijgen, die veel bloggers niet kennen http://t.co/8f0MuIXL66 #gouweouweblog