De kerstballen zijn opgeruimd, de oliebollen opgegeten, de nieuwjaarsborrel is achter de rug. We zijn er klaar voor, een nieuw jaar met nieuwe plannen. Maar heb jij met je bedrijf wel het goede plan gemaakt voor 2013?
Elk bedrijf heeft z’n eigen targets: omzet, winst, of misschien het aantal verkochte producten, extra bezoekers op je website, meer bezoekers voor je events. Maar zijn dit wel de goede doelen?
Vraag je eens af: waarom bestaat jouw bedrijf eigenlijk? Wat is je bestaansrecht? Dat is niet je eigen inzet, of je eigen salaris. Hoe belangrijk je dat zelf ook vindt.
Het bestaansrecht van je bedrijf, vind je buiten je muren. Je bestaat omdat je een klant wat moois te bieden hebt. Als bank lever je klanten een hypotheek of spaarrente. Als fysiotherapeut help je mensen met sportblessures of pijnklachten. Het bestaansrecht van je bedrijf? Dat zijn al die mooie dingen die je voor je klant doet. De zaken waarmee jij de wereld voor je klanten een beetje mooier maakt. Ook in 2013.
Stel bij het maken van je jaarplan dan ook de juiste vraag. Stel niet vast hoeveel jij zelf wilt verdienen, of wat je omzettarget is. Stel vast hoeveel klanten je dit jaar gaat helpen. Wat gaat jouw klant in 2013 bereiken, dankzij jouw bedrijf?
Ga je op die manier naar je bedrijf kijken, dan voorkom je navelstaren. Je kijkt met een frisse blik naar buiten. Je stelt helder vast waar jouw meerwaarde zit voor je klanten. Waarde waar je klanten je graag voor betalen. Zodat jij een mooie omzet realiseert met een prachtige winst.
Ik wens jouw klanten een geweldig nieuw jaar!
@mariepastoor zegt
Wat gaat jouw klant dit jaar bereiken? | Faxion http://t.co/QiEQqPzF