Marjet en Alice zijn eigenaar van een druk bedrijf. Ze hebben ze een goede naam opgebouwd en steeds meer klanten weten hen te vinden. Toch willen ze graag meer. Door alle hectiek blijven er dingen liggen. Ze willen meer gebruik maken van online media: Facebook, Twitter, misschien een blog? Ze weten zeker dat ze zo nog meer klanten gaan bereiken. Ze voelen dat er meer inzet, dat ze sneller kunnen groeien. Maar hoe moeten ze dat realiseren, naast alle dagelijkse drukte?
Ik zie veel ondernemers zoals Marjet en Alice. Ze zijn slim, ambitieus en hebben een mooi bedrijf neergezet. Klanten zijn tevreden en ze hebben volop werk, ook in deze lastige tijd. Toch blijven er dingen liggen, juist door de dagelijkse hectiek. Dat is een gevaar. Want als je niet oppast, is je bedrijf straks niet meer bij de tijd. Nu weten klanten je nog te vinden. Maar blijft dat ook zo als je niet investeert? Als je online media blijft negeren? Als je te druk bent met je werk om bij te blijven? Ongemerkt loop je een flinke achterstand op. Een achterstand die je straks misschien niet meer inloopt. Maar wat moet je doen om dat te voorkomen?
Vier tips om wel te groeien met je bedrijf
Toch hoeft het niet zo te blijven. Ook als je razend druk bent met je bedrijf, kun je tijd vrijmaken om te groeien. Maar hoe pak je dat aan?
1. Wacht niet totdat je tijd over houdt
Marjet en Alice zien dat ze stappen willen zetten en daar niet zelf aan toekomen. Ze constateren dat ze niet alleen tijd moeten investeren in hun klanten, maar ook in zichzelf en hun bedrijf. Ze vragen om hulp. In een groeitraject bepalen we welke klanten het leukst en meest lucratief zijn om voor te werken. Daarna stellen we vast welke online media geschikt zijn om zulke klanten aan te trekken. Voor Marjet en Alice is het groeitraject waardevol. Ze krijgen niet alleen kennis en inzicht, maar worden ook gedwongen om tijd vrij te maken. Tijd om te bouwen aan de groei van hun bedrijf. Een belangrijk inzicht is dat dit dagdeel niet vanzelf ontstaat. Het heeft geen zin om te wachten tot er tijd ‘over’ is. Marjet en Alice pakken het andersom aan: ze máken tijd vrij.
2. Werk niet alleen in je bedrijf, maar ook aan je bedrijf.
Marjet en Alice plannen regelmatig samen een dagdeel in om te overleggen en te bouwen aan hun bedrijf. Een dagdeel waarin ze bergen werk verzetten, omdat er even geen klantcontact is. Marjet en Alice werken niet meer alleen in hun bedrijf, maar ook aan hun bedrijf. Ze besteden niet meer al hun tijd aan hun klanten, maar maken de groei van hun bedrijf een belangrijke prioriteit. Ook daar gaan ze bewust tijd aan besteden. Het is een keus die veel ondernemers (vaak onbewust) niet maken. Zij werken alleen in hun bedrijf, hollen achter urgente klantklussen aan en vergeten zo hun eigen groei.
3. Schakel assistenten in voor urgente klussen
De eerste weken is het wennen. Klanten bellen immers op onvoorspelbare momenten, ook tijdens de vrijgeplande middag. Maar al snel blijkt dat veel klantklussen een dagdeel kunnen wachten. Ook blijkt het mogelijk om een assistent in te schakelen om in die dagdelen de urgente klussen op te pakken. Langzaam wordt het vrije dagdeel een routine voor Marjet en Alice en het bevalt hen uitstekend. Ze lopen niet langer achter de feiten aan. Ze hebben nu de tijd om terugkerende problemen aan te pakken, online marketing goed op te zetten, hun website te vernieuwen en te beginnen met een blog. Ze gaan meer assistentie inschakelen waardoor ze nog meer tijd vrijmaken om te groeien.
4. Vraag om hulp
Essentieel in de groei van Marjet en Alice is dat ze niet zelf zijn blijven worstelen. Ze hebben hulp gevraagd. Daardoor hebben ze niet alleen veel kennis en advies in huis gehaald, maar zijn ze ook een committent aangegaan. Ze spreken hardop uit dat ze willen groeien en dat ze daar in willen investeren. Juist dat committent helpt hen in de lastige weken, wanneer alles tegelijk moet gebeuren. Juist door het committent aan het groetraject geven ze in die weken niet op, maar gaan ze gestaag door. Zo blijft groei niet alleen een goed voornemen, maar wordt het realiteit. Ondanks hun drukke bedrijf met alle urgente vragen van hun klanten.
Zo gaat jouw bedrijf groeien
Ben jij ook razend druk met je bedrijf? Werk je teveel in je bedrijf, maar kom je niet toe aan het werken áán je bedrijf? Blijf dan niet langer worstelen! Vraag om hulp. Een groeitraject kan je daarbij enorm helpen. Niet alleen omdat je veel kennis en ervaring in huis haalt, maar ook omdat je serieus tijd vrij gaat maken voor je eigen groei. Alleen zo gaat je bedrijf groeien. Alleen zo kun je nog meer klanten helpen. Alleen zo ga je jouw impact op de wereld vergroten en de wereld een stukje mooier maken. Door pro-actief te werken aan de groei van jouw bedrijf.
Geef een reactie