Regelmatig betrapt Johan zichzelf erop. Dat zijn gedachten meer bij haar zijn dan bij zijn baan. Dat zij een steeds groter deel van zijn leven gaat innemen. Ze is veel meer geworden dan een tijdverdrijf. Als hij eerlijk is, moet hij toegeven: zij is zijn passie geworden. Wie ze is? Ze is geen schoonheid met blonde lokken op hoge hakken. Geen filmster of idool. Ze is veel eenvoudiger. Toegankelijker. Helemaal van hem. Ze is zijn blog. En hij wil meer: zijn blog als volwaardige inkomstenbron. Maar hoe pakt hij dat aan?
Een groeiende blog, en dan?
Een tijd geleden is Johan ermee begonnen, met bloggen, op een regenachtige zondagmiddag. Het bleek eenvoudiger dan hij dacht: een account openen en een eerste artikel publiceren. Al snel volgden er meer, over van alles dat hij zoal tegenkwam. Gaandeweg ging het steeds beter. Hij ging nadenken over het ontwerp en de structuur van zijn blog, mooie afbeeldingen, een heldere zijbalk. Zijn schrijfstijl verbeterde en het aantal lezers groeide gestaag. Inmiddels heeft hij tientallen abonnees die via RSS of Feedburner zijn blogs lezen.
Geld verdienen in 6 stappen
Er zijn veel bloggers als Johan (of Johanna). Ze zijn gewoon een keer begonnen met bloggen. Gaandeweg werden ze beter, groeide het blog. Maar zit er meer in? Kun je leven van een blog? En hoe pak je dat aan? Dat is waar veel bloggers zoals Johan mee worstelen.
Het goede nieuws is: het kan anders. Vrijwel elke blogger kan veel meer inkomsten uit zijn blog halen, als je weet hoe je het goed aanpakt. Met de volgende zes stappen ga je meer verdienen met jouw blog?
1. Kies je fanclub
Ga jezelf zien als een artiest met een fanclub. Jij bent er niet voor iedereen, alleen voor je fans. Die lezen graag je artikelen, die kijken reikhalzend uit naar je volgende stuk. Voor hen ben je er. Zij krijgen het allerbeste dat jij te bieden hebt.
Niet iedereen is je fan
Wees daarbij helder: niet iedereen is je fan. Sommige mensen vinden je stukken te lang. Of juist te kort. Te oppervlakkig, of juist te ingewikkeld. Maakt niets uit. Dat worden nooit je fans.
Voor wie ben je er?
Een succesvol blog begint met jouw keuze: wat wordt je fanclub? Wie ga je geweldig helpen? En voor wie ben je er niet? Wil je geld gaan verdienen met je blog, dan moet je hier glashelder zicht op hebben. Een blog met ‘gewoon mijn visie op van alles in het leven’ heeft weinig kans om een inkomen op te leveren.
2. Waar willen je fans voor betalen?
Meer geld verdienen met je blog lukt alleen als je helder krijgt waar je fans graag voor willen betalen. Weet jij van alles over websites? Zoek dan fans die graag wat geld uitgeven aan een betere website en jou betalen voor dat advies. Of maak een site met al het nieuws over de iPhone en verwijs door naar de beste deals en accessoires, zoals iPhoneclub heeft gedaan. Of schrijf over marketingnieuws en biedt ook vacatures of trainingen, zoals Frankwatching doet.
Wat is belangrijk?
Bedenk wat voor jouw fans echt belangrijk is en ga daar een businessmodel omheen bouwen. Test wat werkt: door gewoon te beginnen met verkopen. Zo leer je wat echt aanslaat en weet je soms in twee uren na een lancering al meer dan een maand marktonderzoek je zal opleveren.
De omzet van een blog zoals hier geschetst kan variëren van een klein zakcentje tot een bedrag waarvan je een redactie van professionals kunt inhuren en zelf een bovenmodaal inkomen aan overhoudt. Dat is afhankelijk van je lezersaantallen en de populariteit van de producten die je aanbiedt.
3. Hoe help je je fans buiten je blog?
Geld verdienen met advertenties en doorverwijzingen vanaf je blog lijkt een ideale vorm van passief inkomen. Maar vergis je niet: daarvoor heb je grote aantallen lezers nodig, vaak duizenden per dag. Dat vraagt al gauw om een continue stroom aan goede artikelen en een professionele redactie.
Verdienen kan ook met een kleine blog
Toch kun je ook met een klein blog, met maar honderd lezers per dag, uitstekend verdienen. Dan pak je het anders aan: je bouwt een bedrijf rond je lezers, waarbij je duurdere producten of diensten verkoopt. Denk aan de bloggende wandelcoach die loopbaanadvies geeft en andere coaches opleidt, zoals Hilde Backus doet. Of aan Anne Raaymakers die naast haar gratis blogs over sociale media honderden ondernemers helpt met haar betaalde Facebooktraining. Zo werk ik ook in mijn eigen bedrijf.
Verdienen met niet-zakelijke onderwerpen
Natuurlijk hoeft het hierbij niet altijd om zakelijke onderwerpen te gaan. Kijk naar journaliste Marleen Jansen van valleiorgasme.nl die van taostische kennis over sex een succesvol bedrijf heeft gemaakt met haar blog, emailmarketing, een boek en een online product.
100.000 euro
En denk niet dat het hierbij alleen om deeltijdbaantjes gaat. Met een blog waarop je duurdere producten aanbiedt, kun je een jaaromzet maken van € 100.000 of zelfs (veel) meer, ook met slechts enkele honderden lezers per dag. Natuurlijk maak je zo’n omzet niet zomaar: je moet een trouwe fanclub hebben opgebouwd en echt waardevolle producten leveren.
4. Omarm e-mailmarketing
Een grote fanclub krijg je veel sneller als je zelf de slimme dingen doet. Met andere woorden: verwacht niet van je lezers dat ze je blog steeds weer weten te vinden.
Benader je fans actief
Bundel je informatie en verstuur het regelmatig, liefst minimaal twee keer per maand, naar je lezers via email.
Welkom leesvoer
Stap af van RSS of Feedburner en ga een professionele autoresponder gebruiken. Nee, dat is geen ordinaire e-mailmarketing. Besef dat je fans graag van je horen, dat ze je graag volgen. Jouw mails zijn welkom leesvoer. Je helpt ze, door je beste informatie in hun postvak te bezorgen.
E-mailmarketing blijft
En dan mag je daarbij ook reclame maken voor je overige diensten. Omdat je je fans daarmee nog beter kunt helpen. En ja: je fans betalen je graag voor zo’n VIP-kaartje op de eerste rij. Onderschat het niet: in al het geweld van sociale media drijven vrijwel alle grote online partijen nog steeds op hun e-maillijst. ‘The money is in the list’, dat geldt nog steeds en zal waarschijnlijk nog vele jaren zo blijven.
Wil je meer verdienen met je blog? Start dan vandaag nog met het opbouwen van een goede e-maillijst met al jouw fans.
5. Word duur
Zie jezelf niet langer als één van de vele anonieme aanbieders op het grote internet, die voor een lage prijs moet werken. Jij hebt een fanclub. Je fans werken graag met je. En daar betalen ze je ook graag voor, anders zijn het geen echte fans. Ga dus op zoek naar goedbetaalde diensten die je fans graag kopen.
VIP-producten
Begin niet onderaan je productpyramide met goedkope online producten, maar pak het juist andersom aan. Lanceer eerst VIP-producten die voor je fans veel waard zijn en waar jij er maar een paar van hoeft te verkopen om je eerste inkomsten te genereren. Ga al verkopend je fanclub uitbouwen en lanceer later ook goedkopere online producten.
Overtref jezelf
Durf goede prijzen te vragen en biedt een service die daarbij past. Overtref jezelf en geef je fans het allerbeste van jezelf. Voor een beste prijs. Wat is een hoge prijs? Dat hangt helemaal van je dienstverlening af. Geef je voedingsadvies, dan is € 297 misschien al veel geld voor een ebook met online advies, terwijl sommige businesscoaches, ook in Nederland, trajecten verkopen voor meer dan €20.000. Ook hier geldt weer: je prijzen zijn afhankelijk van de waarde die je biedt, je fanclub en natuurlijk je eigen vaardigheden op het gebied van marketing en verkoop.
6. Ga zacht werken
Hard werken doe je voor je baas: met zwoegen, zweten en regelmatige corvees. Maar zacht werken is wat anders. Het is je talent in de wereld zetten, op een manier die bij jou past. Met al je eigenaardigheden.
200% jezelf
Doe je je werk alleen op slippers of sneakers (zoals ik)? Of ben je akelig streng voor je klanten (zoals Kitty Kilian van De Blogacademie)? Schrijf je ongegeneerd over je seksleven en over Asperger (zoals Penelope Trunk)? Maakt niets uit, als zelfstandige en blogger mag het. Als je maar goed werk levert. Zo kun je tijdens je werk 200% jezelf zijn en dat maakt je werkdag anders, zachter. Waardoor er meer uit je handen komt, je uiteindelijk effectiever bent. Meer kunt verdienen én meer betekent voor de wereld.
Een bloeiend bedrijf
Je blog kan de start zijn van een bloeiend bedrijf. Juist omdat je al ervaring hebt met bloggen, is de stap naar een eigen bedrijf en online marketing niet meer zo groot. Mits je weet hoe je het aanpakt. Mits je de goede dingen gaat doen: een fanclub opbouwen, waardevolle producten aanbieden, jezelf verkopen met e-mailmarketing en jezelf blijven door zacht te werken. Zo kun je stap voor stap je fanclub en je omzet laten groeien.
En? Ga jij van je blog-hobby je beroep maken? Gaat jouw passie straks in je levensonderhoud voorzien?
Dit artikel is ook verschenen op Frankwatching.
Geef een reactie