Het moet op een warme vrijdagmiddag geweest zijn. Ik was pas zeven jaar oud. En toen al eigenwijs. Stond op mijn sandaaltjes in de slaapkamer van Joost, een vriendje uit de buurt. Ik kon toen niet vermoeden dat die middag me een belangrijke levensles zou leren.
Ik lachte om wat ze zei
Ik zat in de eerste klas van de lagere school. Het schooljaar waarin ik had leren lezen en rekenen. De zomervakantie was net begonnen en ik speelde die middag bij Joost. Inge, zijn twee jaar oudere zus wandelde de slaapkamer binnen en vertelde trots hoe moeilijk de derde klas wel niet was; ze moest zulke moeilijke boeken lezen. Ik lachte om wat ze zei. Hoe kon dat nou lastig zijn. Eigenwijs en vol zelfvertrouwen flapte ik eruit: “Maar ik kan die boeken ook lezen. Want ik heb lezen geleerd. Ik kan nu alles lezen!”
Dat kon ik toen nog niet vermoeden
Na de zomervakantie begon ik in de tweede klas, met een nieuwe kast vol leesboeken. Een stuk lastiger. Later in mijn leven kwamen er nog moeilijkere boeken: studieboeken, boeken in andere talen, boeken vol moeilijke concepten. Ik ontdekte dat lezen niet alleen betekende dat ik alle letters kende. Boeken lezen betekende veel meer: woorden begrijpen, concepten doorgronden, de concentratie hebben om een lange tekst te lezen. Leren lezen doe je niet ineens. Daar heb je veel schooljaren voor nodig. Elk jaar groei je een niveautje. En eigenlijk kun je je leven lang doorgroeien. Dat kon ik nog niet vermoeden, toen ik als eigenwijze zevenjarige net had leren lezen en me voelde alsof ik alle boeken van de wereld aankon.
Je denkt dat je de hele wereld aankunt
Met ondernemen is het eigenlijk net zo. Je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel, opent een zakelijke bankrekening en gaat aan de slag. Je voelt je een échte ondernemer. Je kunt de hele wereld aan. Wat je dan nog niet ziet, is dat ondernemen ook vele levels heeft. Net zoals leren lezen. Je hebt het level van de interimprofessional die als zelfstandige iets meer eigen verantwoordelijkheid heeft dan haar collega’s in loondienst. Maar die feitelijk nog steeds van negen tot zes voor een baas op kantoor werkt. Of het level van de enthousiaste coach met een eigen praktijk, die eigenlijk leeft van het inkomen van zijn partner. Maar er zijn ook de levels van ondernemers die volop geld maken. Of die van de ondernemer die de wereld verandert met haar visie en diensten.
Meer creatiekracht
Het leukste van ondernemen is, net zoals bij lezen, dat je nooit bent uitgeleerd. Het kan altijd nog meer. Nog beter. Niet omdat je zonodig veel geld wilt verdienen (al blijft dat natuurlijk een leuke bijkomstigheid). Het mooiste van groeien als ondernemer is dat je impact op de wereld groeit. Meer inkomen betekent: meer klanten helpen. Meer mensen blij maken. Nog meer creatiekracht, waarmee jij je talent in de wereld zet.
Nog meer jezelf worden in jouw bedrijf
Op een gegeven moment lees je niet meer omdat het van de juf moet, maar omdat je het zelf eindeloos leuk vindt. Zo kan het ook gaan met je bedrijf. Je groeit niet langer omdat je het geld nodig hebt. Maar omdat je het groeien als ondernemer eindeloos leuk vindt. Omdat je zo nog meer impact op de wereld hebt. Nog meer mensen helpt. Je talenten nog verder kunt ontplooien. Nog meer jezelf kunt worden in jouw bedrijf.
Goede ondernemers zijn eigenwijs
Ondernemers worden wel eens eigenwijs genoemd. Dat klopt. Goede ondernemers zijn eigenwijs. En hongerig. Ze zijn eigenwijs, omdat ze niet altijd doen wat anderen doen. En ze zijn hongerig omdat ze willen groeien. Goede ondernemers willen meer, met hun bedrijf en hun leven. Maar dan wel op hun eigen wijze.
Hoe eigenwijs ben jij deze zomervakantie, als het gaat om het volgende level in jouw bedrijf? Hoe ga jij groeien, op geheel eigen wijze?
kumar jamdagni (@kumarjamdagni) zegt
Wat een warme vrijdagmiddag me leerde over mijn bedrijf http://t.co/8o8ws5GBKk via @EllenFaxion
Anoniem zegt
Ellen,
Weer een duidelijk verhaal, dank je wel voor dit inzicht!