De vaders langs de lijn hadden het allang gezien: “Hij is best enthousiast hoor, daar ligt het niet aan…” probeerde er eentje optimistisch. Maar een ander vond zichzelf realist: “Dat wordt nooit wat. Het is gewoon geen sporter. Dat zie ik zo!”
Ondertussen liep het ventje verbeten achter de bal aan. Hij deed zo zijn best. Zelf leek’ie het niet te merken, dat de bal alweer op een essentieel moment van zijn voeten sprong. De trainer zwaaide naar hem: “Kom maar even naar de kant, jongen!”
Hij was gewoon geen talent, dat zagen alle vaders. Totdat…
Allemaal kennen we het verhaal van het grote talent. Het wonderkind dat al jong opviel. Mozart die al op jonge leeftijd voor het hof optrad. Of de voetballer Messi die als kleine jongen de bal aan een touwtje leek te hebben, zoals in het onderstaande fascinerende filmpje:
Maar er zijn ook andere talenten. Grote jongens die niet direct zichtbaar zijn. Zoals het filmpje over de jonge voetballer Pietertje laat zien:
Ben jij eigenlijk wel een talent?
Talent kan van verre zichtbaar zijn. Maar soms juist niet. Soms moet talent de tijd krijgen om te groeien en te rijpen. Zoals een exclusieve wijn. Soms is er wel talent, maar in een andere vorm dan je eigenlijk dacht.
De grote vraag voor jou als ondernemer is: ben jij een talent? En in wat eigenlijk?
Hoe word ik een hele grote?
Vrijwel alle zelfstandigen vragen het zich af: hoe word ik een grote? Hoe krijg ik een gezond bedrijf? Met meer klanten en meer impact op de wereld. En als het even kan ook meer verdienen op een relaxte manier?
De ambitieuze zzp-er weet vaak al precies hoe je een grote ondernemer wordt: door het af te kijken van de grote jongens en meisjes. Door ook zo’n groot event te organiseren. Door ook te werken met een professioneel video-team. Door ook een mooie fotoshoot te doen voor je website. Door ook een boek te gaan schrijven. Zo word je vast een grote ondernemer. Als je maar ambities hebt en hard werkt. Toch?
Helaas werkt het niet zo simpel. Sterker nog: als je zo aan de slag gaat, loop je de kans om snel op te branden. Omdat niets lijkt te werken, terwijl je wél volop investeert. Dan liggen teleurstellingen snel op te loer.
Hoe moet het dan wel?
Besef je dat de meeste talenten niet zomaar ontstaan. Talent is een kwestie van hard werken en lang volhouden. En van ontdekken waar je echt goed in bent. Een belangrijke wijsheid is: “Groeien doe je niet ineens, maar elke dag een beetje” (vrij naar Toon Hermans).
Hoe doe je dat dan? Hoe kun je als ondernemer elke dag een beetje groeien?
Eenvoudig: begin met je huidige klanten. Help ze perfect. Kijk hoe je hen nog beter van dienst kunt zijn, ervoor kunt zorgen dat zij nog meer resultaat hebben. Bied je enthousiaste klanten een vervolg aan. Ook belangrijk: ga je huidige prijzen verhogen. Zo dwing je jezelf namelijk om je klanten nog beter van dienst te zijn. Nog meer waarde te bieden. Nog meer uit jezelf te halen. En zo ontdek je stap voor stap wat je echte meerwaarde is.
Door te focussen op je huidige beste klanten ontdek je bovendien wat je echt goed kunt. Waar betalen je klanten je graag goed voor? Waar heb je zelf eindeloos lol in? Als je dat hebt ontdekt, heb je de basis van een gezond bedrijf. Het zijn de wortels, die bedrijf gaan voeden. Voor een gezond bedrijf zijn stevige wortels essentieel.
Maar ik kan toch leren van de successen van anderen?
Teveel ondernemers willen snel groeien en proberen van alles uit. Ze kopiëren de methoden van de grote jongens. Zoals dat grootschalige event of die dure fotoshoot. Ze denken dat ze zo zelf ook succesvol worden. Dat is als de jonge Pietertje, die in dezelfde schoenen als Messi over het veld rent en denkt dat hij zo zelf ook een goede voetballer wordt.
Maar ik moet toch een online product lanceren?
Passief inkomen is dé grootste en gevaarlijkste mythe voor startende zelfstandigen. Zeker als je een expert bent. Want wat doen alle experts fout? Ze gaan als eerste een online product ontwikkelen. Vanuit hun eigen zolderkamer-expertise. Zonder dat ze al goed betalende klanten hebben. Zo’n product staat bol van je vakkennis, maar dat is vaak helemaal niet waar je klanten op zitten te wachten. Die willen iets heel anders. Maar wat? Om dat te ontdekken, moet je eerst met klanten werken. Niet online maar offline. Met echte mensen.
Begin daarom nooit met een online product. Maar begin met één-op-één werken voor goed betalende klanten. Zo ontdek je waar markt voor is. Zo ontdek je waar je zelf lol in hebt. Dat zorgt voor stevige wortels van je bedrijf.
Heb je na verloop van tijd volop goed betalende klanten? Dan kun je voorzichtig doorschakelen naar een volgende versnelling en een volgende fase. Op termijn kun je dan zelfs online producten lanceren. Maar nog niet nu. Begin eenvoudig, begin klein. Ontdek zo wat je echte talent is en ga dan pas groeien.
Als starter direct aan de slag met een online product? Dat is alsof de kleine Pietertje investeert in een duur trainingskamp in een warm land met een prachtig voetbalveld. Terwijl hij nog niet eens heeft ontdekt of hij nou professioneel voetballer of zwemmer is.
Van kwaliteits-medewerker naar miljonair
Veel succesvolle ondernemers zijn ooit anders begonnen. Hadden tijd nodig om hun talent te ontdekken. Zo kan Laura Babeliowsky op haar events smeuïge verhalen vertellen over haar niet zo succesvolle carriere in loondienst als kwaliteitsmedewerker. Maar heeft ze nu een coachingsbedrijf met een miljoen omzet per jaar.
Zelf begon ik negen jaar geleden als zelfstandig marktonderzoeker met als hobby computergames waar ik over blogde. Ik deed zo de ervaring op met ondernemen en online media, die later de basis werd voor mijn huidige werk als online business coach.
Of neem Kitty Kilian, de innemende juf van De Blogacademie die mensen haarscherp leert schrijven. Zij had als kritische journaliste van Elsevier niet gedacht dat ze ooit uitstekend zou kunnen rondkomen van zoiets als bloggen.
Allemaal hebben we stappen nodig gehad, voordat we ons huidige bedrijf ontdekten. Voordat we onze eigen mix van talent en businessmodel vonden. Voordat klanten ons goed gingen betalen. Het goede nieuws is: zo werkt het bij jou ook. Je hebt tijd nodig om je talent te ontdekken. Om uit te vinden waar je echt goed in bent. Om uit te vinden waar mensen je voor willen betalen.
Tenzij je natuurlijk Messi heet.
Groeien doe je niet ineens
Kortom (vrij naar Toon Hermans):
Groeien doe je niet ineens,
maar elke dag een beetje.
En alle beetjes die je groeit
‘t is vreemd maar die vergeet je.
Het is je dikwijls zelf ontgaan,
Je zegt: “Ik weet niet hoe dat moet”
Maar op een keer…
Betaalt je klant je plots heel goed!
Kitty Kilian zegt
Ha, mooi blog, hoewel ik er in sta. Praktisch advies, daar hebben we wat aan.
Bianca Wijngaards zegt
Goed verhaal en heel herkenbaar! Sluit mooi aan bij waar ik mee bezig ben. Ik ga dan ook weer terug naar de basis. 🙂
Inge Reinders zegt
Gooooaaaalll!! Hij is raak, Ellen.
Hessel Frings (@helanus) zegt
Hij was gewoon geen talent http://t.co/owzaDf0MbV Talent is soms slechts een opstapje. Het gaat erom wat je er mee doet! via @EllenFaxion
Nicky zegt
Soms werkt het andersom: veel investeren en groot beginnen, zoals in het agrarisch bedrijf dat ik samen met mijn man 10 jaar geleden ben begonnen. Maar dat is natuurlijk een heel andere tak van sport.
Voor zzp-ers is jouw methode veiliger. Niet meteen de grote jongen uithangen. Lekker veel experimenteren en van je fouten leren.
Naast boerin ben ik sinds kort ook zzp-er en ik haal het niet in mijn hoofd om daarvoor op dezelfde manier te investeren als met ons andere bedrijf. Ik ontdek, ontwikkel nieuwe vaardigheden en geniet. Er is zoveel dat je moet leren, ook als je zoals ik al jaren eigen ondernemer bent. Stapje voor stapje.
Ellen de Lange-Ros zegt
Klopt Nicky, bij sommige bedrijven moet je direct investeren zoals bij een agrarisch bedrijf. Ook dan kan het handig zijn om eerst met een soort pilots te bekijken waar vraag naar is of wat aanslaat. Maar dat zal niet altijd kunnen, ben ik helemaal met je eens. Voor zelfstandigen/experts kan het vaak wel en juist dan is het jammer als je ziet dat mensen daar het verkeerd aanpakken. Veeel succes met je boerderij en zzper-schap!
Erno Hannink (@ernohannink) zegt
Hij was gewoon geen talent, totdat…. http://t.co/C8G4ZCHCjU via @EllenFaxion
Gerard zegt
Geldt dat ook als je orderportefeuille terug is gelopen na een succesvolle periode? Een terugloop door veranderingen in de markt, juist doordat meer online naar opdrachtnemers wordt gezocht? Mijn werkterrein (journalistiek/tekstschrijven) is heftig in beweging door de concurrentie met internet. Hoe zet ik mijn bewezen (schrijf)talent nog in?
Ellen de Lange-Ros zegt
Hallo Gerard, dat is inderdaad een flinke uitdaging: als je vakgebied gaat veranderen door concurrentie met internet. Juist dan is het belangrijk om te zien WAT jouw talent is en HOE mensen daar voor willen betalen. Vaak betekent het ook gaan zoeken: wie zijn de echte fans voor wie jouw talent veel waard is? Kortom: wat zijn de mensen die graag voor jou naar het stadion komen? En ja, dat is soms best heel lastig om dat weer uit te vinden. Succes!
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
RT @ernohannink: Hij was gewoon geen talent, totdat…. http://t.co/C8G4ZCHCjU via @EllenFaxion