Vroeger had ik er een enorme hekel aan. Verkopen. Ik had er beelden bij van tweedehands autoverkopers die elk afgereden wagentje aanprijsden als was het ‘van een oud dametje waar het altijd binnen heeft gestaan’. Of ik dacht aan de groezelige handelaren op die hete markt in Tunesië die veel te hoge prijzen vroegen, steevast vergezeld van een vettige lach en het onvermijdelijke: “Jij mij vriend! Ik jou goede prijs maken!”
Mijn verkoop-aversie bleef bestaan
Gelukkig had ik een academische opleiding zodat ik in elk geval ‘dat soort dingen’ nooit zou hoeven te doen. Ik hield me bezig met klantonderzoek voor dat grote bedrijf en maakte me druk over het gebrek aan klantgerichtheid van onze logge organisatie. Toen werd ik zelfstandig ondernemer. Ik ging mezelf verhuren als adviseur aan grote bedrijven. Maar mijn verkoop-aversie bleef bestaan. Als ik maar genoeg zou leren over online marketing, dan zou ik die verkooptrucs niet nodig hebben. Zo dacht ik opgewekt. Dus ging ik fanatiek aan de slag met bloggen en een online nieuwsbrief.
Mijn grootste vergissing als ondernemer
Totdat ik een grote ontdekking deed. Ik had het al die jaren verkeerd gezien. Het was mijn grootste vergissing als ondernemer. Hoe kon ik zo blind zijn?
Wat had ik namelijk altijd over het hoofd gezien? Dat verkopen de allerbelangrijkste dienst is die je je klanten kunt bieden. Verkopen is onmisbaar als je je klant echt wilt helpen. Bovendien: een goede verkoper maakt de wereld mooier. Waarom? Dat zit zo:
1. Verkopen is het ultieme marktonderzoek.
Op die staffunctie bij dat grote bedrijf gaven we honderduizenden euro’s uit aan marktonderzoek. Om te begrijpen wat ‘de klant’ precies wil. Maar vaak kan een klant helemaal niet vertellen wat hij zoekt. Van autofabrikant Henry Ford is de quote: “als ik mijn aan klanten had gevraagd wat ze wilden, hadden een sneller paard gevraagd’. Hij ontdekte: mijn klanten weten niet dat ze een auto willen. Totdat Ford en zijn collega’s ze ging verkopen. Hetzelfde fenomeen ontdekten we bij KPN Research bij een legendarisch onderzoek naar mobiele telefonie onder consumenten midden jaren ’90. Het onderzoek was glashelder: mobiele telefoons waren voor managers met een autotelefoon, of voor pooiers. Een gewone consument had er geen behoefte aan; er was geen markt voor. Inmiddels weten we wel beter.
Ik heb ontdekt dat er een zeer betrouwbare methode is om te ontdekken wat je klanten willen: verkopen is het ultieme marktonderzoek. Je kunt eindeloos producten ontwikkelen, lange surveys versturen of urenlang met klanten koffiedrinken. En dan weet je nog niets. Wanneer weet je dat er een markt is voor je product? Als je het verkocht hebt.
2. Verkopen is je klant begrijpen.
Een goede verkoper is niet bezig met haar eigen producten of de sales-bonus. Een goede verkoper is bezig met haar klant. Ze wil haar klant helemaal begrijpen; precies snappen waar haar klant wakker van ligt. Ze weet wat er te koop is én begrijpt waar haar klant naar op zoek is. Juist daardoor kan ze een goed aanbod doen, beter dan wat een klant zelf zou kiezen. Door ze te laten zien welke problemen ze oplost. Problemen waarvan haar klant zich vaak niet eens bewust is.
3. Verkopen is je klant verder helpen.
Je klant twijfelt, ligt ergens wakker van, of heeft een behoefte die hij zelf nog niet kent. Jij kunt die klant helpen, je hebt de oplossing. Maar je klant koopt die oplossing niet zomaar. Je klant wikt en weegt, heeft een krap budget of stelt zijn besluit nog even uit. Waardoor hij niet in actie komt, er in zijn leven en wereld niets verandert en alles bij het oude blijft.
Daar kun jij verandering in brengen. Hoe? Door actief te verkopen. Op klanten af te stappen, ze een aanbod te doen. Niet éénmaal, maar wel tien maal. Zodat je niet alleen de snelle beslissers, maar ook de twijfelaars helpt. Je blijft ze benaderen met je aanbod, vriendelijk en geduldig. Omdat je weet: alleen zo gaat mijn klant die stap zetten. Alleen zo kan ik mijn klanten echt helpen: door actief te verkopen.
4. Verkooptargets zijn goud waard.
Natuurlijk is verkopen niet altijd makkelijk. Je klant snapt je mooie dienst nog niet of wil er nu nog niet voor betalen. Je bent vol goede moed begonnen, maar krijgt keer op keer ‘nee’ te horen. Of: je hebt een paar leuke klanten en verdient voldoende; je bent dik tevreden. Dus word je minder actief en stop je met je verkopen.
In beide gevallen zijn verkooptargets goud waard. Waarom? Omdat ze je pushen om verder te gaan. Niet op te geven, of te stoppen omdat het goed genoeg gaat. Juist een ambitieuze verkooptarget zorgt ervoor dat je klanten blijft benaderen. Nog meer verkoopt en dus nog veel meer klanten helpt met je prachtige dienst.
Verkopen is voor ons: de aardige mensen die anderen helpen
Verkopen is niet alleen voor opdringerige markthandelaren of foute autoverkopers. Verkopen is voor ons: de aardige mensen die graag anderen helpen. Verkopen doe je namelijk niet voor je sales-target of om je portemonnee te vullen.
Goed verkopen? Dat doe je om je klant een stap te laten zetten. Ook als je klant vandaag nog ‘nee’ zegt, nog twijfelt, nog niet durft. Dan geef jij, als oprechte verkoper niet op. Neem je morgen, volgende week, of volgende maand nog een keer contact op. Verkopen doe je met je hart, uit liefde voor je klanten. Verkopen doe je om de wereld mooier te maken; met jouw dienst en jouw bedrijf. Hoe hoog durf jij je verkooptarget te stellen?
Jeroen zegt
Ik hoorde eens iemand zeggen: “verkopen is je klant helpen inkopen.” En zo is het maar net.
Ellen de Lange-Ros zegt
Precies! Als je verkoopt op de goede manier, dan help je je klant daar enorm mee. Verkopen wordt dan zo leuk!
sacha winkel zegt
dank je ellen,
ben precies als jij, een hele goede verkoper maar alleen als mensen al besloten hebben dat ze iets bij mij willen kopen…….en ook ik ben van het type dat weet wat mensen willen voordat ze er zelf weet van hebben, maar het juist daardoor moeilijk vindt om de producten te verkopen. Denk je dat jij mij kunt leren verkopen aan klanten waarvan ik zeker weet dat ze geholpen zijn met mijn producten? het lukt mij niet en daar lig ik namelijk s’nachts wakker van…..groet sacha winkel
gr
Ellen de Lange-Ros zegt
Hallo Sacha, Ha dat is heel herkenbaar. Het is inderdaad lastiger om je producten te verkopen aan klanten die het zelf nog niet zien hoe hard ze je nodig hebben. En: Ja, daar kan ik je bij helpen. Sterker nog: dat is mijn werk, om ondernemers daarbij te helpen. Wil je er meer over weten, dan kun je hier eens kijken: http://www.groeiscan.net/ Hier kun je je aanmelden voor een gratis gesprek met mij of iemand van mijn team. We bekijken dan met jou op welke manier we je het beste kunnen helpen en wat echt bij jou past. 😉
Wil zegt
Mooi gesproken, hier zitten nog eens mooie mindsets in!!
Heb je webinar gezien/gehoord op de site van het Magic…enz.
Ook een genot om naar te luisteren!
Groetjes Wil
Ellen de Lange-Ros zegt
🙂 Dank je voor je mooie woorden!
@DiniLubberts zegt
De verrassing van #MagicME! @EllenFaxion: Dus ging ik fanatiek aan de slag met bloggen en een online nieuwsbrief: http://t.co/8E5yG4fmWc
Cindy zegt
Dank je wel Ellen om eens een ander licht te werpen op sales. Ik kom dit zo vaak tegen bij talentvolle ondernemers. Verkopen lukt alleen als je oprecht overtuigd bent en voelt dat jouw unieke oplossing de klant echt kan helpen met zijn probleem. De clue is dus niet hoe kan ik de klant overtuigen van mijn product maar hoe kan ik de klant het best helpen met het oplossen van zijn probleem en als dat betekent dat jij niet de beste oplossing hebt, verwijs hem dan aub door naar een andere collega. Eerlijkheid en integriteit is de basis en loont zich op lange termijn.
Miranda Kruse (@krusebc) zegt
Mooi inzicht over verkoop: Mijn grootste vergissing als ondernemer http://t.co/JsY2QX0iVm via @EllenFaxion
Chris zegt
Mooi artikel Ellen.
Vaak is het een diepere overtuiging die je ergens weerhoudt om overtuigend te kunnen verkopen. Ook al sta je nog zo achter je product of dient. Het is interessant en leerzaam om door middel van zelfonderzoek erachter te komen wat je diepste overtuigingen zijn over jezelf. Die overtuigingen liggen niet aan de oppervlakte, maar zijn vaak in een schaduwstuk van onszelf verdrongen. Dus niet alleen een helder vizier naar buiten, maar ook een heldere blik naar je diepste binnenwereld.
Ellen de Lange-Ros zegt
Helemaal eens, Chris. Het mooie is dat je door actief te gaan verkopen vanzelf kennis maakt met je diepste overtuigingen en er zo relatief eenvoudig mee aan de slag kunt. Dat zie ik ook keer op keer bij de klanten die hiermee aan de slag gaan.