“Je moet een helder doel hebben in je carriere, anders bereik je nooit iets!” Hij keek me ernstig aan van achter zijn bril, de grijze haren over zijn kalende hoofd vegend. Ik knikte. Natuurlijk had ik een doel, ik wilde immers wel ‘wat bereiken’. Al had ik op dat moment geen flauw idee wat dat doel moest zijn. Maar daar vroeg mijn manager gelukkig niet naar.
Zelf wist hij al vroeg wat hij wilde bereiken. En het was hem gelukt: een directeursfunctie bij die grote divisie van het bedrijf waar ik destijds werkte. Al jong had hij een baan vol status en aanzien. Nu zat hij in de laatste jaren voor zijn pensioen en gaf hij nieuwelingen zoals ik loopbaanadvies. Tenminste: zo voelde dat voor hem.
Ik voelde me een sukkel
Na het gesprek voelde ik me een sukkel. Waarom had ik eigenlijk geen helder doel? Waarom wist ik niet precies welke functie ik ambieerde? Ik kon er over blijven piekeren, malen en denken. Maar een antwoord kon ik niet verzinnen. Hoe langer ik er over peinsde, hoe minder ik opschoot. Toch maakte ik volop voortgang in mijn werk en carriere. Niet door een duidelijk doel te hebben, met een heldere stip op de horizon. Maar door gewoon te doen ‘wat goed voelde’.
Een spectaculair resultaat
Gewoon doen ‘wat goed voelde’ klinkt vaag, maar dat was het allerminst. Zo kreeg ik een duidelijk signaal van mijn buikgevoel, dat die wat saaie functie bij die stafafdeling, waarbij ik zes klantonderzoeken moest gaan beheren, helemaal geschikt voor me was. Mijn hoofd en mijn sociale netwerk zeiden: “veel te saai voor jou”, maar mijn buik zijn “doen”. Ik luisterde naar het buikgevoel. Met een spectaculair resultaat.
Binnen vier weken nadat ik in de functie was gestapt, besloot de Raad van Bestuur dat klanttevredenheid centraal in de besturing en beloning van de organisatie moest worden opgenomen. Ik moest zes onderzoeken beheren… en 36 nieuwe onderzoeken opzetten, met een team van topmanagers en adviseurs van McKinsey. Een droomklus! Die klus leidde later tot de oprichting van mijn eigen bedrijf Faxion waarin ik marktonderzoeken voor organisaties ging uitvoeren.
Mijn haat-liefde-verhouding
In mijn leven heb ik de haat-liefde-verhouding met doelen gehouden. Een doel is voor mij als een stip op de horizon: onmogelijk ver weg. Ik kan me er weinig bij voorstellen en daarom voel ik me er niet verbonden mee. Doelen stellen, naar targets toewerken, een helder plan maken: het is net alsof het voor mij maar gedeeltelijk werkt. Natuurlijk heb ik best eens een plan: zoals het schrijven van een boek. Maar zo’n plan voelt voor mij altijd meer als een experiment: iets dat ik wel eens wil uitproberen. Die houding geeft me de vrijheid om open te staan voor alles wat er onderweg gebeurt. Juist uit die houding ontstaat bij mij de magie.
Wat was mijn magie?
Als ik dan geen doelen stel, hoe werk ik dan wel? Want laten we eerlijk zijn: ik heb het nodige bereikt in mijn werkende leven en bedrijf. Wat is mijn magie? Het afgelopen jaar ben ik me gaan realiseren dat ik nooit werk met een stip op de horizon of doel dat me leidt. Ik heb iets anders: een kompas, dat bestaat uit mijn buikgevoel of intuïtie, dat me feilloos vertelt welke kant ik op moet. Zoals het gevoel van destijds, dat ik in die saaie baan moest stappen.
Of het gevoel vorige week dat ik bij die autodealer moest langs wandelen: waarna mijn droomauto kant en klaar in de showroom bleek te staan. De vorige dag ingeleverd door een klant, nog niet online gezet. Binnen een dag werd ik de eigenaar van de auto waar ik al jaren van droom, door mijn gevoel te volgen. (En natuurlijk ook door zacht te werken in een gezond bedrijf, waardoor ik die droomauto kan betalen.)
Vol aandacht in het hier en nu
Het is voor mij een essentieel inzicht: mijn magie zit niet in het bereiken van vooraf gestelde doelen, de stip op de horizon. Mijn magie ontstaat door vol aandacht aanwezig te zijn in het hier-en-nu. Door af te stemmen op mijn intuïtie, te luisteren naar mijn buikgevoel. En dan actie te nemen. Magie ontstaat zeker niet door maar wat rond te hangen, af te wachten en nooit iets te doen. Het ontstaat niet door overal ‘een teken’ in te zien of met impulsief met alle winden mee te waaien. Maar het ontstaat ook niet door blind doelen te stellen en daar achteraan te hollen.
De doener in de overdrive
Ik ontdekte dat ik van nature erg actiegericht ben, een echte doener. Als ik dan ook nog eens doelen ga stellen, dan kom ik in de overdrive: ik ga rennen, hollen, vliegen en krijg oogkleppen op. Ik ga lange uren maken met teveel hard werken, waardoor ik niet meer luister naar mijn intuïtie. Ik ben zo hard aan het rennen naar die stip op de horizon, dat ik niet meer de tijd neem om op mijn kompas te kijken. Zodat ik uiteindelijk niets bereik. Voor mij is het daarom effectief om minder doelgericht te zijn. Wat meer te ontspannen en in de rust en stilte die dan ontstaat af te stemmen op mijn gevoel. Het gevoel dat me feilloos vertelt waar ik heen moet, of waar ik geen aandacht aan hoef te geven.
Daar waar de magie begint
Doelen stellen versus je interne kompas volgen lijken tegenover elkaar te staan, als zwart en wit. Gelukkig is het niet zo zwart-wit. Want de echte magie begint als je zwart en wit gaat mengen: dan ontstaan eindeloos veel tinten grijs, die allemaal een beetje zwart en een beetje wit in zich hebben.
Het gaat om de balans: een doel voor ogen hebben én je gevoel in het hier en nu volgen. Zo heb je een stip op de horizon en een kompas in je handen, waardoor je regelmatig uitkomt bij een heel andere stip aan een andere horizon; die veel mooier is dan je bij de start van je reis had kunnen bedenken. Een plek die je nooit had gevonden als je vanaf het begin star aan je doelen had vastgehouden.
Wat is jouw magie?
Wil jij groeien met je bedrijf, doelen realiseren, of mooie dingen laten ontstaan? Dan is het goed om je af te vragen: wat is mijn magie? Spiegel je niet aan de levenslessen van anderen (“Je moet een helder doel hebben in je carierre, anders bereik je nooit iets”), maar ga onderzoeken wat jouw magie is.
Vraag jezelf af: Hoe heb jij de beste projecten in je leven gerealiseerd? Wat werkt voor jou? Werk je met doelen, vanuit je intuïtie of gebruik je beiden? Werk je alleen of krijg je de beste ideeën in gesprek met anderen? Ben je een starter of een afmaker? Ga kijken naar je eigen succes en ontdek zo wat voor jou werkt. Dat is voor jou zacht werken: de meest effectieve manier waarop jij werkt. Zo kun je je eigen magie ontdekken én succesvol herhalen.
Ik denk nog vaak terug aan de woorden van die senior manager over het stellen van doelen. Ik zie weer zijn blik en hoor zijn stem: “Je moet een helder doel hebben in je carierre, anders bereik je nooit wat!” Wat ben ik het oneens met die les. Maar wat was zijn les belangrijk, om mij te helpen mijn eigen weg te ontdekken. Om te zien hoe ik mijn magie doe en wat voor mij zacht werken is. Welke lessen moet jij toepassen, of juist overboord gooien? Hoe zacht kun jij gaan werken?
Nanja zegt
Mooi en erg herkenbaar hoe frustrerend doelen kunnen werken. Dank voor het delen!
Marianne Compier (@ompi500C) zegt
RT @EllenFaxion: Het foute advies dat me hielp om zachter te werken https://t.co/Ew8wo09LHw
Annick Ottenburgs zegt
Heel herkenbaar Ellen. Dank je om het te schrijven. Het sluit aan bij mijn visie en ervaring. Ik ga het delen op mijn facebookpagina. Ik antwoordde steeds iets sociaal wenselijks op de vraag waar ik mezelf over 5 jaar zag :-). Op dit moment besef ik dat ik 5 jaar geleden nooit had kunnen weten dat mijn werk zou zijn zoals het op dit moment is. Stap voor stap, door mijn intuïtie te volgen, heb ik mijn missie ontdekt en blijf ik geboeid verder ontdekken.
Ellen de Lange-Ros zegt
Oh, hoe herkenbaar! Ik wist ook steeds niet wat ik moest antwoorden, omdat wat ik ging doen toen domweg nog niet bestond en ik het nog niet kende. Mijn baas uit 2003 had ook vreemd opgekeken als ik op zijn loopbaanvraag had geantwoord: ik wordt auteur van 4 businessromans en coach zzp-ers om meer te verdienen met zacht werken. Haha, dat woord ‘zacht werken’ bestond toen niet eens want dat heb ik later zelf bedacht 🙂
Ik herken helemaal wat je zegt: door het volgen van mijn intuitie heb ik stap voor stap mijn pad gevonden/gemaakt. En ik had jaren geleden nooit kunnen weten dat dat pad hier uit zou komen.
Kortom: doelen stellen werkt waarschijnlijk alleen binnen de wereld die je dan al kent. Als je echt op reis wilt naar onbekende werelden, zijn doelen maar deels bruikbaar.
Anita zegt
Wat lekker om te lezen dat jij van doelen ook in de overdrive gaat! Het levert mij vaak zoveel stress op dat ik heel snel afhaak en teleurgesteld een tijd helemaal niets meer doe.
De laatste tijd leer ik steeds meer op mijzelf en mijn intuïtie te vertrouwen en van daaruit te werken. Dat geeft hele mooie resultaten en een hele hoop energie!!
Dus jouw artikel en je boek zacht werken zijn een feest van herkenning 🙂
Wat ik moet toepassen is vertrouwen op mijn intuïtie, gevoelig zijn voor wat zich aandient aan kansen en die grijpen.
Wat ik naast me neer mag leggen zijn adviezen van businesscoaches over de ideale klant (die heb ik wel maar die komt ‘vanzelf’ op mij af, omdat ik ben wie ik ben), targets halen en een financieel doel stellen.
Ellen de Lange-Ros zegt
Mooi dat het artikel je helpt om op je eigen intuitie te vertrouwen.
NB: adviezen van business coaches over ideale klanten kunnen wel heel handig zijn, omdat je zelf soms mist wat er nou zo typerend of bijzonder is aan de mensen die op je afkomen. Een goede coach kan je helpen om dat beter te gaan zien, waardoor je die allerleukste mensen nog systematischer kunt aantrekken en je veel vaker voor de echt allerleukste klanten werkt.
Maar: ik vind ook dat veel business coaches hierin veel te rationeel/logisch denken over ideale klanten en niet naar de onderliggende energie kijken. Dus ik ben het wel met je eens: dat je veel adviezen van business coaches over ideale klanten naast je neer kunt leggen, omdat ze je helaas het foute advies geven.
Ik ben benieuwd wat je vindt van het boek ‘Een zaak van fans’ en hoe ik je daar leer kijken naar je fans. Ik noem het ook bewust niet ‘ideale klant’, omdat een fan een heel andere dynamiek/energie heeft; minder rationeel en meer wat vanuit jouw energie bij jou past. De mensen die je dus vanzelf al aantrekt, zoals jij ook beschrijft. Ik ben benieuwd of ‘Een zaak van fans’ je wel helpt bij het vinden van de beste klanten.
Veel succes met je bedrijf!
Moeiteloze Manager (@helanus) zegt
Het foute advies dat me hielp om zachter te werken https://t.co/tWNVvfK8WC Mooi perspectief van @EllenFaxion
@OdeCorinne zegt
Ik ben ook niet zo’n doelen-type.
Het foute advies dat me hielp om zachter te werken https://t.co/VvQOVEudK3 via @EllenFaxion
@TedDmn zegt
Mooi en herkenbaar artikel van @EllenFaxion: Het foute advies dat me hielp om zachter te werken https://t.co/RDy7iLeCJJ