“Natuurlijk weet ik hoe dat in de natuur gaat: lente-zomer-herfst winter” zegt het jongetje met glimmende oogjes.
“En weet je ook hoe dieren groot worden?” hoor ik zijn moeder vragen. “Hoe heet een jong schaap?”
“Ha, dat weet ik best!” zegt het mannetje trots: “dat is een lammetje!”
We leren onze kinderen al jong van alles over natuurlijke cycli en groter groeien. Een jong schaap is een lammetje, een jong paard een veulen. De natuur verandert van lente via de zomer en de herfst naar de winter. Kleine kinderen kunnen dit al haarfijn uitleggen. Dan is het bijzonder om te beseffen dat veel ondernemers bar weinig weten over groter groeien. Natuurlijk kennen ze veulentjes en paarden. Maar zeg eens eerlijk: wat weet jij over je eigen groei? Weet jij hoe je als ondernemer groter wordt?
De mythe van de startende zzp-er
De Kamer van Koophandel of overheid doen er vaak eenvoudig over: je hebt starters die beginnen als éénpitter en daarna doorgroeien naar een ‘echt’ bedrijf met personeel. Maar dat is tegenwoordig allang niet meer zo. Er zijn immers honderduizenden éénpitters die allang geen starter meer zijn, maar al jarenlang een bedrijf hebben. Er zijn vele zelfstandigen zonder personeel, die absoluut geen mensen in vaste dienst willen aannemen.
Het is een mythe om te denken dat elke éénpitter een starter is, of dat elke éénpitter graag veel personeel wil. Dat is als denken dat een lammetje vanzelf uitgroeit tot een paard. Bij dieren zien we het absurde van deze situatie: paarden en schapen zijn verschillende diersoorten en een jong schaap zal nooit uitgroeien tot een paard.
Je moet er niet aan denken om in zo’n saai kantoorpand te zitten
Bij ondernemers is het net zo: veel zzp-ers zullen nooit uitgroeien tot een ondernemer met veel personeel. Eenvoudig omdat het niet de ambitie van die zzp-er is. Zij moeten er niet aan denken om te eindigen in een saai kantoorpand op een bedrijfsterrein met gedoe met met personeel.
Toch willen veel zzp-ers best groeien. Ze willen graag meer mensen helpen, meer impact hebben op de wereld of meer geld verdienen. Maar ze willen ook hun vrijheid behouden, zelfstandig blijven en hun rol als expert blijven houden. Het goede nieuws is: dat kan best. Als zelfstandige zonder personeel kun je prima een gezond bedrijf neerzetten met mooie omzetten en winsten, gewoon in je eentje. Eventueel ondersteunt met een los-vast team van hulptroepen die jij inzet wanneer het nodig is. Mits je weet hoe groeien als zzp-er gaat.
Bijna niemand weet hoe een zzp-er groeit
We weten allemaal hoe een lammetje uitgroeit tot een schaap. Maar bijna niemand weet hoe een startende éénpitter uitgroeit tot een succesvolle zelfstandige met volop omzet en winst. Dat is jammer! Want groeien als zelfstandige kan uitstekend. Mits je weet hoe je het aanpakt. En dat weten veel zelfstandigen niet.
Veel zzp-ers maken kostbare fouten
Omdat veel zzp-ers nooit is geleerd hoe ze kunnen groeien, maken ze fatale fouten. Fouten waardoor ze bijna geen klanten hebben, te klein blijven met hun bedrijf of niet kunnen rondkomen. Teveel zzp-ers moeten daardoor noodgedwongen weer in loondienst, of nemen er een baantje bij. Dat komt omdat ze kostbare fouten maken. Wat zijn veelgemaakte fouten van zzp-ers die willen groeien:
1. Sociale media te snel inzetten
Te snel en teveel aanwezig zijn op sociale media, zonder dat je bedrijf al een goed fundament heeft. Daardoor verstook je volop tijd aan leuke berichten of het maken van een mooie Facebook-pagina. Om na maandenlang geploeter te merken dat je er geen klant extra door hebt gekregen. Jammer!
2. Te lage prijzen vragen
Veel zelfstandigen denken dat ze moeten beginnen met het vragen van lage prijzen ‘omdat je zo nu eenmaal binnen komt’. Wat ze zich niet realiseren is dat ze zo wel binnenkomen, maar wel bij een groep klanten die op prijs koopt en nooit meer zal willen investeren. Het is alsof je Michelin-kok wilt worden, maar gaat beginnen in de snack-bar op de hoek: een dramatische weg die nooit tot succes zal leiden.
3. De verkeerde dingen afkijken van succesvolle anderen
Veel starters gaan de kunst afkijken bij grotere succesvolle zelfstandigen. Ze zien zulke gearriveerde ondernemers bijvoorbeeld grote events organiseren met een professioneel team. Dan denken ze: dat moet ik ook. Waarna ze veel tijd en geld investeren in het opzetten van een event. Dat geen bezoekers trekt. De les is duidelijk: kopieer niet zomaar wat je anderen ziet doen, als dat nog niet past in jouw groeifase.
4. Fatale blogfouten maken
Veel ondernemers kennen inmiddels de voordelen van een blog, met een emailnieuwsbrief. Er is niets zo leuk dan wekelijks je mening geven en die versturen naar je volgers. Maar heel veel zelfstandigen maken hierin dramatische fouten. Ze schrijven dan wel foutloos, maar over de compleet verkeerde onderwerpen. Waardoor ze niet alleen geen klanten aantrekken, maar zelfs klanten wegjagen. Funest voor een gezond bedrijf.
Wat weet jij over je eigen groei?
Als het gaat om groeien, weten we veel maar tegelijkertijd veel te weinig. Driejarige jongetjes weten meer over groei in de natuur, dan dat veel zelfstandigen weten over groeien met hun bedrijf. Dat is jammer en niet nodig.
Ben jij een expert, goed in je vak en zelfstandig ondernemer? Zorg dan dat je niet alleen investeert in je vak, maar ook in je ondernemerschap. Leer hoe je als zzp-er groter groeit en wel succesvol wordt. Zo ga je niet alleen meer verdienen, maar ga je ook veel meer mensen helpen met jouw talent. Je krijgt meer impact op de wereld terwijl je zelf een goed inkomen verdient met minder hard werken. Zodat je tijd hebt om in het voorjaar een rondje te fietsen. Lekker kijken naar de jonge lammetjes en veulens in de wei en je verwonderen over alle groei die je overal om je heen ziet. Ook in je eigen bedrijf.
Ingrid Interviewt (@IInterviewt) zegt
Wat de Kamer van Koophandel je nooit heeft verteld over groeien als zzp-er https://t.co/wFJgjhx0j2 via @EllenFaxion
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Wat de Kamer van Koophandel je nooit heeft verteld over groeien als zzp’er https://t.co/AXjl4JPfd8