“Als je niet aan het groeien bent, dan ben je aan het dood gaan”. Willem zegt het vol overtuiging. Dan legt hij het uit: “Dat hoorde ik laatst op een seminar van een Amerikaanse topcoach. Ik vond het zo inspirerend. Dat wil ik ook: ik wil ook groeien met mijn bedrijf!”
Willem is een slimme vent. Wars van hypes, praktisch, een harde werker. Toch heeft hij zich hier laten verleiden tot een foute gedachte. Sterker nog: het groei-virus waar Willem mee is besmet, kan fataal worden voor zijn bedrijf. Hoe kan dat? En wat is er aan de hand? Dat zal ik je uitleggen.
Er zijn tegenwoordig veel ondernemers zoals Willem: slimme harde werkers, die nooit uitgeleerd zijn. Ze lezen boeken, volgen seminars of luisteren naar podcasts van bekende goeroes. Natuurlijk kun je daar veel van opsteken en leren. Maar blijf alert. Want ook de goeroes met een volle zaal hebben het soms bij het verkeerde eind. Ook zij maken denkfouten. Bijvoorbeeld als het om groeien gaat.
Zo’n denkfout die je tegenwoordig vaak hoort is ‘als je niet aan het groeien bent, dan ben je aan het dood gaan’. Is dat wel waar? En sterker nog: kan die gedachte fataal zijn?
De heerlijke lente-sprint
In de natuur om ons heen zien we volop groei. Het is de sprint in de lente, wanneer de bomen binnen een paar weken veranderen van kale skeletten naar takken vol groen blad. Dat gebeurt in de weken dat de zon kracht krijgt, de dagen langer zijn en alles heerlijk ruikt. Laten we eerlijk zijn: soms zouden we willen dat die lente-sprint altijd blijft.
Maar de natuur is onverbiddelijk. Na de lentesprint volgt de gestage rustige groei van de zomer, waarin alles bloeit en rijpt. Daarna komt de herfst, een tijd om te oogsten en blad los te laten. Vervolgens komt de winter, waarin de natuur in rust lijkt. Maar vergis je niet. In die winter wordt het losgelaten blad in de aarde omgezet in rijke compost. Dat is de voedinsgbodem voor de volgende lente-sprint.
Is er in de natuur dan geen plek van continue groei? Natuurlijk wel. Die continue groei vind je bijvoorbeeld bij de mestkuikens, die in een paar weken na hun geboorte worden vetgemest voor de slacht. Niet echt duurzame groei en geen lang en gelukkig leven.
De vier seizoenen in je bedrijf
Wat heeft dit nou met jou bedrijf te maken? Alles! In je bedrijf heb je namelijk ook seizoenen. Je kent vast de lente-sprint, waarin je vol enthousiasme met een nieuw idee aan de slag gaat dat in goede aarde valt en waarmee je snel nieuwe klanten en omzet krijgt. Maar dan. Hoe ga je dan verder?
Ondernemers zoals Willem zouden willen dat die lentesprint altijd aanhoudt. Je moet immers continu groeien, anders ga je toch dood? Maar wat nou als dat niet waar is? Hoe zou het zijn als duurzame groei in je bedrijf net zo gaat als in de natuur? Dan volgt er na de lentesprint een periode van gestage en langzame groei. Het is een periode waarin je stap voor stap rijpt en je groei rustig doorgaat. Niet met grote pieken, maar met een rustige en gestage aanwas van klanten en omzet.
Loslaten en vruchten plukken
Na die zomer volgt je herfst. Bijvoorbeeld omdat je ontdekt dat er veel concurrenten bij zijn gekomen, en je vaststelt dat je winstmarges zijn verandert in een verlies voor sommige van je producten. Dan kun je besluiten dat je met sommige van je producten gaat stoppen. Wat doe je dan? Je laat je blad los, de overbodige ballast die je niet meer van dienst is. En je plukt de vruchten: alles wat je hebt geleerd, of je koestert de nieuwe klanten die dit product je heeft opgeleverd.
De onmisbare winter-energie
Daarna ga je met je bedrijf de winter in. Je lanceert misschien wel even helemaal niets, geen nieuwe plannen, geen extra omzet, niet harder rennen. In die zakelijke winter neem je de tijd om je te bezinnen. Wat wil ik echt? Welke klanten zijn me het liefst? Waar wil ik meer van mijn aandacht aan geven? En wat wil ik niet meer doen? Na die winter, waarin je je terugtrekt in jezelf, voel je vaak als vanzelf dat het weer lente wordt. Je krijgt de kriebels, er ontstaat een nieuw plan, je lanceert een nieuw product. Dat slaat aan, waardoor je weer in die heerlijke onstuimige lente-groei beland.
Jarenlang blijven hangen in een koude winter
Zo wissel je de seizoenen af. In het leven en in je bedrijf. Snelle groei, gestaag rijpen, het plukken van je vruchten, en de introspectie van de winter. Het goede nieuws is trouwens dat de seizoenen in je bedrijf de kalender niet hoeven te volgen. Doe je het goed? Dan hoeft een business-winter misschien maar een maandje te duren. Maar daar staat ook een nadeel tegenover: volg je de seizoenen in je bedrijf niet goed? Dan kun je jarenlang in een koude winter blijven hangen, zonder dat je nog aan oogsten toe komt.
Sommige ondernemers negeren de groeiseizoenen in hun bedrijf. Ze willen altijd die lente-sprint, ze willen altijd meer. Ze rennen van lancering naar lancering, van klant naar klant. Ze nemen niet de tijd om gestaag te groeien, te oogsten, of op tijd blad los te laten. Dat zijn de ondernemers voor wie die groei-strategie fataal kan worden, omdat ze de afwisseling van de seizoenen niet herkenden.
Door je pootjes zakken, omdat je te hard groeit
Wil je alleen maar groeien? Dan loop je het risico dat de eerste de beste herfststorm fataal wordt voor je bedrijf. Je gaat dan failliet, brandt zelf op, krijgt een burn out, of je moet met je bedrijf stoppen. Niet omdat je niet hard genoeg werkte. Maar omdat je te hard werkte. Omdat je altijd wilde groeien. En juist dat veroorzaakt dat je duurzame groei niet op orde is. Je gaat groeien als een plofkip, die binnen een paar weken te harde groei door zijn pootjes zakt. Dat willen we niet. Niet op ons bord, niet in de supermarkt, en zeker niet in ons eigen bedrijf.
Duurzame groei doorstaat de stormen
Er is ook goed nieuws. Ga je wel werken volgens het ritme van de seizoenen in je bedrijf? Dan bouw je aan een duurzaam bedrijf. Een bedrijf dat de stormen van een stevige recessie-herfst kan weerstaan. Een bedrijf dat je bovendien een prachtige oogst oplevert, waar je jaar in jaar uit van kunt leven.
Willem lacht. Dan vertelt hij eerlijk: “Dat verhaal over groeien of doodgaan maakte me zo onrustig. Ik groei namelijk lang niet elke maand, en nu maakte ik me steeds ongerust dat mijn bedrijf aan het doodgaan was. Met jouw uitleg voelt mijn bedrijf plots helemaal anders. Ik ben inderdaad bezig met een herfst. Ik moet klanten loslaten, de vruchten plukken van onze samenwerking. Ik ben toe aan een winter: ik wil me herbezinnen op het volgend seizoen. Vaststellen met welke klanten ik nog verder wil, waar ik mee ga stoppen.” Zijn gezicht klaart op: “En ik hebt plots enorm veel zin in die herfst en winter. Het is precies wat mijn bedrijf nu nodig heeft!”
Als Willem is uitgepraat, wijs ik naar het skelet van een boom, met kale takken die afsteken tegen de heldere winterlucht. “Een boom in de winter, die is niet dood”, leg ik uit. “Die boom maakt zich klaar, voor een nieuwe lente-sprint!”
Tineke Rensen zegt
Er is nog een andere reden waarom snelle groei fataal kan zijn
Als de fundering van het bedrijf of de ondernemer niet staat dan worden de problemen die nu nog beheersbaar zijn en geen problemen lijken, bij snelle groei ineens onbeheersbaar.
Marges verdwijnen, het geld vliegt er met bakken uit, er is geen tijd voor pas op de plaats, er worden teveel fouten gemaakt wat gevolgen heeft voor de service, en ga zo maar door.
Dus vóór groei eerst werken aan de basis en ik merk dat dat veel ondernemers weinig uitdaagt omdat de meestem groei gedreven zijn.
Patrick zegt
Je raakt met je aanvullende opmerking precies het gebied waarop ik veel met mezelf ben en wordt geconfronteerd, dat zelfs mijn gezondheid en welzijn eronder te lijden hadden en nog hebben. Het is inderdaad “een zaak van zacht werken” en aanvankelijk drijfkrachten continu bijstellen. Zoals paarden, die in liefde en geduld mogen leren om een wagen, inclusief bestuurder, passagiers en bagage, ordentelijk van A naar B te krijgen. Ik heb alle vertrouwen dat mét de “seizoenen” alles op een natuurlijke manier gezond en wel verder kan groeien en ontwikkelen.
Ellen de Lange-Ros zegt
Ja, als je niet leert om met de seizoenen in je bedrijf mee te bewegen, verzand je vaak in hard werken met weinig resultaat. Dan kan je gezondheid en welzijn daar erg onder lijden. Maar als je leert om met de seizoenen mee te bewegen, ga je ook ontdekken dat elk seizoen zijn eigen charme heeft en dat elk seizoen je ook een mooie energie te bieden heeft. Veel plezier daarmee!
Ellen de Lange-Ros zegt
Helemaal eens: als te snel groeit, kunnen kleine problemen groot en onbeheersbaar worden. Het is juist belangrijk om de kleine problemen op te lossen zolang ze nog klein zijn. Daarna kun je dan lekker vlot groeien, met een uitgebalanceerd bedrijf. En dat is al uitdagend genoeg, om die balans in tijden van groei steeds goed te houden. Een goede basis met balans zorgt uiteindelijk voor de snelste groei!
Gonny zegt
Het klinkt zo logisch en tegelijkertijd is het zo opletten geblazen .Mijn bedrijf is in de opstartfase van 2 jaren nu bezig met het loslaten en herbezinnen omdat anders inderdaad de zaak onbeheersbaar kan worden. Ik kijk uit naar de lente , en warm me in de winter aan het idee dat die er aan komt! leuk artikel om te lezen bemoedigde mij!
Ellen de Lange-Ros zegt
Ja, het is inderdaad oppassen geblazen. Je wilt niet alleen maar groeien, maar te lang blijven hangen in een zakelijke winter is ook niet fijn. Juist een goed ritme in je zakelijke seizoenen zorgt vaak voor een mooie groei. Van jou als ondernemer vraagt dat het gevoel om op tijd te wisselen van hard groeien naar gestaag groeien, oogsten, rusten en weer de lentesprint. Als je dat tempo begrijpt, helpt het vaak al een boel. Dan ga je niet langer pushen om te groeien, als het eigenlijk tijd is om te oogsten of te rusten met je bedrijf. En dat kan je al enorm helpen. Veel succes met je bedrijf!
Elianne Mouthaan zegt
Mooi artikel ..ik bekijk het ook nog al eens vanuit het wielwerk..of te wel de 4 seizoenen of vanuit het noord..oost..zuid..west.
En dan blijkt de tijd waarin gereflecteerd wordt één van de belangrijkste..daar wordt gesnoeid en of verpoot..t lijkt of je stilstaat maar een goede snoei geeft bloei aan je bedrijf . Veelal zie ik dat er puur naar de cijfers gekeken wordt dus naar wat valt er te oogsten en wordt er voorbij gegaan aan de zorg en aandacht voor de ontkieming van het mooie produkt dat in wording is maar het moet tegenwoordig..snel..snel..
snel…meer..meer..meer ..maar weet ook, meer is minder..dat vraagt nog even een denkomslag maar ik weet wel de tijd die je daarin stopt is korter dan de tijd die nodig is om te herstellen van een burn out
En bedenk ook je hoeft het niet alleen te doen zet je ego op zij en vraag hulp ..twee zien er meer dan 1. Het kan een ander inzicht zijn..als het jouwe..maar het is ook een inzicht !
Ellen de Lange-Ros zegt
Inderdaad, de tijd waarin gereflecteerd wordt is een hele belangrijke. Dat is precies de tijd die vaak zorgt voor de snelle groei daarna. En, ach, dat het tegenwoordig allemaal snel-snel moet. Dat geeft ondernemers die wél reflecteren en verstandig groeien mooi een fijne voorsprong. En een veel leuker leven! #zachtwerken