En hoe jij bouwt aan een bedrijf met echte vrijheid
De pauze was nog maar net begonnen, of hij rende al de zaal uit. Kop koffie in zijn ene hand, telefoon met de andere hand tegen zijn oor gedrukt. Steef. Een ondernemer die ik twee maanden daarvoor had leren kennen tijdens de training die we beiden volgden.
Steef had een succesvol bedrijf opgezet, werkte voor grote merken. In mijn ogen was hij een succesvol ondernemer, die het had gemaakt. Ik was daarentegen maar een gewone zzp-er. Ik had mooie klussen, verdiende fijn, had veel vrijheid. Maar mijn bedrijf was lang niet zo succesvol als dat van Steef. Dacht ik.
Wat ik toen niet wist, was dat Steef stikjaloers was. Op mij.
Hij vertelde het me, toen we samen lunchten op een zonnig terras. Zijn ogen dwaalden af, toen hij vertelde. Hoe zijn bedrijf voelde als een last. Hoe hij elke week de weg op moest om nieuwe klanten binnen te halen en zijn team aan het werk te houden, om de vaste lasten te kunnen betalen.
Hij floepte het er uit: “Ik ben jaloers, op jou!” Nu keek hij me wel recht aan. “Op jouw vrijheid, de manier waarop jij nieuwe dingen kunt doen, of gewoon vrij kunt zijn. Mijn bedrijf voelt als een gevangenis, ik heb zoveel verplichten. Dat wil ik niet meer!”
"Ik ben jaloers, op jou!"
Een paar jaren later heeft Steef zijn bedrijf verkocht, nu werkt hij op een andere manier. Zijn omzet is stukken lager, maar zijn team en kosten ook. Zo verdient hij meer dan genoeg voor een rijk leven. Een paar maanden geleden lunchten we weer samen. Steef had een jetlag. Hij was net terug van een lange reis door Zuid Amerika. Zijn bedrijf gaf hem daarvoor nu de financiën én de vrijheid.
Een bedrijf dat draait om hun eigen hyperactieve energie
Als business coach kom ik volop ondernemers als Steef tegen. Ze investeren veel tijd en geld in hun zaak. Om er na een aantal jaren achter te komen die zaak ze niet de felbegeerde vrijheid heeft gegeven, maar ze alleen maar meer gevangen zet. Ze hebben een bedrijf neergezet dat draait om hun eigen hyperactieve energie. Waardoor hun bedrijf hun gevangenis is geworden.
Hoe kan dat anders?
Voor zichzelf heeft ze geen tijd
Een ander soort ondernemer is Jolanda. Ze is niet zo succesvol als Steef, maar werkt net zo hard. Ze wil graag mensen helpen, mooie dingen doen, de wereld beter maken. Daarvoor zit ze in verschillende stuurgroepen en organiseert ze events. Ook werkt ze als coach en adviseur. Vanwege haar branche kan ze niet zulke hoge prijzen vragen. Daardoor verdient ze per maand niet zo veel, terwijl ze wel veel uren maakt. Vaak is ze ‘s avonds te moe om te sporten; voor haar kinderen heeft ze na schooltijd meestal geen tijd.
Ook Jolanda is een gevangene van haar bedrijf. Omdat ze zoveel tijd weggeeft, blijft er niets voor haarzelf over. Ze is druk met vergaderen, afstemmen, een event organiseren om de wereld te verbeteren. Terwijl haar eigen wereldje armoedig blijft.
De wereld verbeteren, terwijl haar eigen wereldje armoedig blijft
Veel ondernemers zitten gevangen
Veel ondernemers zitten gevangen in hun eigen bedrijf. Dat komt niet door de economie, hun branche, of omdat ondernemen nu eenmaal hard werken is.
Deze ondernemers houden zichzelf gevangen: door hun eigen keuzes.
Zo geeft je bedrijf je wel vrijheid
Maar welke keuzes moet je maken, zodat je bedrijf je wel de vrijheid geeft die je wilt? De volgende tips laten je zien hoe je dat aanpakt:
1. Zorg dat je geld op orde is
Geld moet nooit het doel van je bedrijf worden, dan krijg je een armoedig leven. Maar geld is wel een middel, waar je goed voor kunt zorgen. Het gaat dan niet alleen om de omzet in je bedrijf, maar om al het geld dat door je leven stroomt.
Kijk naar dat totaalplaatje: wat verdient je partner, wat breng jij als netto inkomen uit je bedrijf in? Wat zijn je kosten voor je woning, energie, vaste lasten, en leuke dingen? Zorg dat je dit helder hebt, zodat je weet hoeveel inkomen je met je bedrijf wilt maken, elke maand weer.
Heb je dit duidelijk? Dan heb je ook helder hoe jouw bedrijf financieel gaat bijdragen aan je leven. Vergis je niet: dit klinkt heel eenvoudig, maar 90% van de ondernemers maakt deze rekensom niet. Juist daardoor gaat hun bedrijf met hen op de loop en wordt het een gevangenis. Wil je de baas zijn over je bedrijf? Dan begint dat met de baas te worden over het inkomen dat je jezelf uitkeert uit je bedrijf.
2. Kijk niet naar je omzet, maar naar je leven
Regelmatig kom ik ondernemers tegen (of coaches vanaf een podium), die trots hoge bedragen noemen die ze ‘verdienen’. Besef dat het hier niet gaat om een netto inkomen per maand, maar om een bruto omzet per jaar (voor belastingen en kosten). Tussen die twee zit een groot verschil.
Wees je bewust dat de omzet van je bedrijf iets anders is dan wat jij als persoon elke maand krijgt. Steef had ook een enorme omzet. Met enorme kosten. Ik spreek regelmatig ondernemers als Steef, die per maand minder verdienen dan hun management-assistente (echt waar!).
Ga niet de omzet in je bedrijf verhogen, omdat je netto meer geld wilt overhouden, maar ga je bedrijf slimmer organiseren. Heb je teveel kosten, dan gaan die geheid nog harder stijgen zodra je omzet stijgt. Zo hou je nog niet meer over maar juist minder en krijg je een nog logger bedrijf, met meer risico’s, dat nog meer van jouw tijd en aandacht vraagt.
3. Organiseer je bedrijf rond jouw inkomen
Stel vast hoeveel inkomen je bedrijf jou per maand moet uitkeren en ga creatief kijken hoe je dat kunt regelen. Je zult zien dat je als slimme ondernemer op veel manieren geld kunt maken. Dat kan soms met weinig moeite, heel snel. Terwijl je ook veel kosten kunt maken (zoals met advertenties op Facebook, of een duur team van virtuele assistenten), waardoor je bouwt aan een kostbaar bedrijf waarin je keihard werkt voor het inkomen van anderen en zelf netto weinig overhoudt.
Hoe kun jij slim en met leuk werk een mooi inkomen maken? Daar kun je als creatieve ondernemer heel veel antwoorden op vinden. Ga je daar op focussen.
4. Organiseer je bedrijf rond je fans, en niet rond je ego
Ik kom veel ondernemers tegen op events, waar een groot inkomen past bij een groot ego. Dat is een valkuil. Een ego is namelijk eindeloos hongerig, die wil altijd meer. Verdien je €10.000? Dan wil je ego een ton verdienen. Heb je dat gehaald? Dan is je ego alweer hongerig en ga je op weg naar miljoen. Zo blijft je ego de holle-bolle-gijs die nooit genoeg heeft. Dat ego zorgt ervoor dat je eindeloos blijft vergelijken met anderen (die altijd meer hebben). Maar het kan ook anders.
Organiseer je bedrijf niet rond je ego, maar rond je fans. Fans zijn mensen die graag met je werken, met wie je mooie dingen kunt doen. Het zijn de mensen voor wie jij veel waard bent, die daar graag voor betalen. En nee, ‘fans’ zijn dus niet die anonieme volgers op Instagram of Facebook, waar je ego opnieuw het nooit-genoeg-syndroom op loslaat. Fans zijn echte mensen, die echt graag met jou zijn. Een bedrijf dat draait om fans, is een verzadigend bedrijf dat er toe doet. Waar je echt blij van wordt.
5. Doe fans-marketing en geen emo-marketing
Op sociale media zie je tegenwoordig volop ego-ondernemers die zich profileren met emo-marketing: een ‘persoonlijke verhaal’ waarin ze zich ‘kwetsbaar opstellen’ en volop emoties ventileren. Met die emoties trekken ze aandacht en ze trekken jouw geld naar zich toe. Moraal van hun verhaal is vaak ‘vroeger was ik zielig en ongelukkig, net als jij, maar nu ben ik succesvol en miljonair en dat kan ik jou ook leren’.
Ego-ondernemers met emo-marketing
Als je dit hoort, ga je denken dat jij ook zo moet worden. Dat je ook al je emoties in de strijd moet gooien om aandacht te krijgen; je gaat denken dat een gezond bedrijf draait om emo-marketing. Maar dat is niet zo! Bouw je een bedrijf op emo-marketing, dan moet je de rest van je leven spectaculaire emotionele verhalen vertellen, om klanten te krijgen.
Bouw je je bedrijf op mooie waarheden voor echte fans? Dan groei je minder spectaculair, maar bouw je aan een echt bedrijf, voor echte mensen, die echt blij met je zijn. Wees eens eerlijk: welk type bedrijf en welke marketing spreekt jou het meeste aan?
De nieuwe weg naar vrijheid
Voor Steef betekenden deze lessen dat hij afscheid nam van zijn bedrijf met dat grote team in dat dure pand. Hij koos voor een klein en flexibel team waar hij graag mee werkt. Daardoor kan hij met minder omzet en gedoe meer geld overhouden. Nu heeft hij een bedrijf waarin hij echt vrij is.
Voor Jolanda betekende het dat ze afscheid nam van alle onbetaalde stuurgroepen en vergaderingen. Ze organiseerde haar werk rond haar inkomen. Alles waar ze geen geld mee verdient, beschouwt ze nu als hobby. Ze is dol op haar hobbies en haar gezin en wil er graag veel tijd aan besteden. Tijd die ze nu ook echt heeft, omdat ze geen tijd meer verstookt met onbetaalde klusjes waar nooit een echte klant uit kwam.
Het bedrijf dat draait om jouw leven
De moraal van dit verhaal? Natuurlijk gaat dit verhaal niet over Steef en Jolanda. Uiteindelijk gaat het over jou, jouw bedrijf, jouw keuzes.
Welke keuzes heb jij in je bedrijf gemaakt, waardoor je bedrijf soms als een gevangenis voelt? Hoe kun jij het roer omgooien, en met minder moeite evenveel (of meer) verdienen? Hoe kan jouw bedrijf gaan draaien om je leven, zodat je leven niet langer draait rond je bedrijf?
Zie je zelf niet hoe het anders kan? Wil je daar hulp bij? Dat is dat iets waar ik je, als ervaren business coach, graag mee help. Meer weten? Neem gerust contact op om te ontdekken hoe jouw bedrijf om jouw leven kan gaan draaien.
Vicky zegt
Dag Ellen, Je hebt het in je blog over emo-marketing maar hoe doe je dat dan als je ondernemers leert omgaan met emoties want dat is net mijn business. Ik vertel op regelmatige basis in posts mijn verhaal maar ook wat ik eruit geleerd heb. Natuurlijk kom ik ook met andere manieren met mijn business naar buiten. Ik ben coach in persoonlijke ontwikkeling en leer ondernemers keuzes maken vanuit intuïtie, ontspannen ondernemen , omgaan met emoties bij vallen & opstaan en naar buiten komen met zichzelf vanuit hun authenticiteit zodat ze hun droombedrijf of droomjob gaan neerzetten.
Ellen de Lange-Ros zegt
Dat is een goede vraag: hoe ga je met emoties om in je marketing, als je bedrijf om emoties draait?
Wel, natuurlijk is het niet fout om je eigen emoties in je marketing te benoemen, of emoties van je klanten. Sterker nog: dat kan heel goed, en kan je ook volop klanten opleveren.
Wat ik met emo-marketing bedoel, is dat mensen een beetje kunstmatig hun emoties etaleren, om zogenaamd ‘kwetsbaar’ te lijken en je sympathie op te wekken. Terwijl ze ondertussen met harde salestechnieken hun eigen aanbod of programma aan je slijten. Dat vind ik een onprettige manier van je emoties ventileren, en anderen met jouw emotionele achtbaan bewerken en overhalen om bij je te kopen.
Maar als je oprecht je eigen emoties toont en daar met wijsheid over vertelt, dat is natuurlijk prima. Ga dat vooral doen!