Je bent een slimme zzp-er met een goede opleiding. Je weet wat je wilt, en houdt van aanpakken. Waarom zou je dan in hemelsnaam een business coach nodig hebben? Eenvoudig: die heb je ook niet nodig. Je kunt prima zonder. Toch kun je soms met een goede coach stappen zetten waar je zelf niet uitkomt of die alleen veel langer duren. Welke stappen, hoe gaat zoiets? Daar wil ik je in dit artikel meer over vertellen.
Mo en Carin zijn slimme, hoogopgeleide zelfstandigen. Mo wordt door bekende verzekeraars of telecombedrijven ingehuurd om complexe IT-klussen voor ze te doen. Hij verdient uitstekend en heeft volop klanten. Carin is psycholoog en heeft daarnaast opleidingen gedaan op het gebied van beweging en gezondheid. Ze geeft les over haar vakgebied aan academische professionals.
Zowel Mo als Carin lijken het mooi voor elkaar te hebben: een goede opleiding, slim, ze weten van aanpakken. Toch hebben ze me beide afgelopen jaar ingeschakeld voor coaching. Niet omdat ze dom zijn. Niet omdat ze niet kunnen ondernemen. Maar omdat ze tegen een grens aanliepen in hun bedrijf. Ze wilden meer. Maar hoe, daar kwamen ze zelf niet uit. Daar wilde ze hulp bij, van een ervaren business coach.
Hoe ziet zulke hulp er uit en wat levert het je op?
Een stap waar je alleen niet uitkomt
Meestal gaat het er om dat je een stap wilt zetten met je werk of bedrijf, waar je alleen niet uitkomt. Ook kan het gaan om iets dat je zelf wel kunt, maar dat je veel tijd en uitzoekwerk gaat kosten. Zowel Carin als Mo vinden het lastig om programma’s aan te gaan bieden. Hoe doe je dat? Hoe maak je een programma, wat bied je wel of niet aan? En hoe verkoop je zoiets?
Ondernemen is net zwemmen: dat kun je gewoon leren
Hoe voer je een relaxt gesprek met een opdrachtgever, zonder dat je hoeft te pitchen of jezelf te verkopen? Verkopen is geen aangeboren talent en je hoeft er ook niet super-extravert voor te zijn. Het voeren van zulke gesprekken is gewoon een skill, een vaardigheid die je kunt leren. Net zoals je kunt leren zwemmen. Zwemmen is iets dat bijna iedereen kan leren, maar bijna niemand kan het vanzelf. Hetzelfde geldt voor verkopen en ondernemen: dat kun je ook gewoon leren.
Een goede businesscoach kun je vergelijken met een zwemjuf: ze zorgt ervoor dat je niet verzuipt en veilig en met veel plezier de overkant bereikt. Zo simpel is het.
Belangrijke skills sneller leren
Interessant in de samenwerking met een goede coach, is dat je belangrijke skills veel sneller leert. Zo kun je zelf stapje voor stapje uitvinden hoe je een programma ontwikkelt. Maar je kunt ook naar een online module luisteren, waarin je coach alle tips en trucs alvast op een rijtje heeft gezet, zo werk ik vaak met mijn cliënten.
Daarna help ik mijn cliënten in één-op-één gesprekken om het geleerde specifiek toe te passen in hun praktijk. Want laten we eerlijk zijn: de programma’s die Mo gaan aanbieden zijn totaal anders dan die van Carin. Het is vaak een hele klus voor een ondernemer om zoiets voor zijn eigen praktijk uit te denken, terwijl ik razendsnel zie welke ideeën veel kans van slagen hebben en wat voor vertraging gaat zorgen. Zo kan ik als coach ervoor zorgen dat mijn clienten sneller stappen zetten, sneller resultaat boeken, en sneller meer geld verdienen.
Een coach kost niet alleen geld…
Een goede business coach kost dus niet alleen geld, maar die verdient zichzelf terug. Met het geleerde ga je sneller meer omzet maken, je winst verhogen, of gewoon een relaxter bedrijf krijgen waarin je veel leuker werk doet met minder moeite.
Een neveneffect van de meeste trajecten die ik met clienten doe, is dat mensen zich bewuster worden van hun energie, de keuzes die ze zelf maken, en de consequenties die dat heeft. Een grappig gevolg is dat mensen ook thuis andere keuzes maken en vaak een veel leukere partner, ouder en vriend worden voor hun omgeving.
Groeiten met je bedrijf gaat op deze manier dus niet ten koste van je privé-leven, maar het verbetert ook je leven buiten je werk. Ook daar groei je naar een ander mens.
Groeiten met je bedrijf gaat niet ten koste van je privé-leven, maar levert je ook privé veel op.
Welke vorm van coaching wil je eigenlijk?
Bij de keuze voor een business coach is het goed om te bedenken welke vorm van hulp jij graag wilt.
Veel coaches werken met schaalbare groepen en programma’s, waarbij de coach zelf weinig 1-op-1 tijd aan je besteedt. Dat hoeft niet fout te zijn, maar vraag je wel af of dat is wat jouw bedrijf nodig heeft. Heb jij genoeg aan af en toe een groepswebinar waarin even snel op jouw vraag wordt ingegaan? Ben jij geholpen met persoonlijke coaching door een junior-coach uit ‘het team’, terwijl je de hoofdcoach waar je mee dacht te werken amper persoonlijk spreekt? Ben jij geholpen door ‘onbeperkte’ hulp, als die zich beperkt tot een online community of besloten groep op Facebook waar je alleen schriftelijke vragen kunt stellen? Dat zijn belangrijke vragen om jezelf te stellen.
Tuurlijk, blijf lekker dromen!
Helpt een coach je binnen een paar maanden aan een miljoenenbedrijf? Natuurlijk niet! Persoonlijk vind ik coaches die grote geldbedragen noemen in hun marketing verdacht: “Vroeger zat ik in de schulden, maar nu heb ik een miljoenenbedrijf en dat kan ik jou ook leren”. Tuurlijk, blijf lekker dromen!
Bovendien: als een coach zo nadrukkelijk de eigen omzet benoemt, dan moet je je afvragen waar de aandacht van zo’n coach naar toegaat als je straks samenwerkt: naar jouw bedrijf, of naar de eigen omzet? Wat denk je zelf? Let daarom bij het kiezen van een coach niet alleen op de verhalen die de coach over zichzelf vertelt, maar focus op de resultaten die cliënten behalen.
Waar gaat de aandacht van die coach naar toe, als je straks samenwerkt: naar jouw bedrijf of naar de eigen omzet?
Eigenlijk draait het niet om de coach, maar om jou
Bij een coach draait het eigenlijk niet om de coach. Waar het om draait, is jij. Jouw bedrijf, jouw dromen, jouw stappen. Kijk daarom niet alleen kritisch naar een coach, maar kijk naar jezelf in het contact met die coach.
Let er bijvoorbeeld op hoe jij je voelt, als je verhalen van een coach leest, een webinar volgt, of bij een event bent. Je leert namelijk niet alleen van de inhoud die iemand vertelt, maar je resoneert ook mee op de energie die een coach neerzet. Hoe voelt die energie voor jou? Ga je je schamen over je eigen magere omzet? Word je hebberig omdat je ook een miljoenenbedrijf wilt? Vind je je eigen resultaten opeens magertjes en ben je niet tevreden? Dan zit je duidelijk in een lage energie, in het contact met zo’n coach. Dat is niet de energie waarmee je je bedrijf lekker kunt laten groeien.
Gaat het borrelen en bruisen?
Het kan ook anders: soms kom je een coach tegen, met wie je naast de inhoud ook qua energie een klik voelt. Alles gaat borrelen en bruisen. Terwijl je naar een webinar luistert, heb je bij wijze van spreken je eerste acties al geeïmplementeerd. Of je wordt elke keer weer vrolijk van de blogs of nieuwsbrief die je van iemand ontvangt.
Heeft een coach zo’n positief effect op je energie? Dan is de kans groot dat het ook in de persoonlijke samenwerking gaat borrelen en bruisen. Die energie is een prima uitgangspunt om fijne groeistappen met je bedrijf te zetten.
Kijk naar jezelf: is dit iemand met wie jij kunt werken?
Groeien met je bedrijf, dat moet je als ondernemer uiteindelijk zelf doen. Jij moet aan de slag. Kijk bij de keuze van een coach daarom goed naar jezelf: is dit een coach waarmee jij graag wilt werken? Voel jij een klik, voel jij je geïnspireerd? Is dit iemand die jou gaat helpen om mooie stappen te zetten in je bedrijf? Ga jij in de samenwerking met deze coach op gang komen?
Leer je coach persoonlijk kennen
Natuurlijk kan een coach je geen succesgarantie geven. Maar de kans op succes kun je wel vergroten, door zelf slimme stappen te zetten. Zorg dat je een coach persoonlijk leert kennen. Bezoek een live-event, zie iemand in actie, of meld je aan voor een persoonlijk kennismakingsgesprek. Veel goede coaches bieden een intake, waarin je zelf kunt ervaren of er een klik is. Natuurlijk wil je dan het liefst de coach zelf spreken, al is het maar even, om te ervaren hoe de samenwerking is.
Veel stappen kun je zelf zetten
Heb je per se een coach nodig als je wilt groeien met je bedrijf? Natuurlijk niet! Heel veel stappen kun je zelf zetten, daar kom je prima uit. Maar loop je tegen een grens aan, voelt het alsof er een onzichtbaar plafond in je bedrijf zit? Dan kan een coach je geweldig helpen om daar doorheen te breken.
Welke groeistappen wil jij zetten? En welke hulp kun jij daarbij gebruiken?
Jannet Veenbaas zegt
@Ellen de Lange-Ros Ik heb echt heel veel waardevolle dingen geleerd tijdens jouw coachings-traject in 2018 en deze kennis gebruik ik nu nog dagelijks! Ik denk dat het voor elke ondernemer goed is om regelmatig iemand mee te laten kijken naar jouw bedrijf, met een frisse blik. Zo krijg je te zien en te horen wat jouw blinde vlekken zijn (heel verhelderend) Bovendien hoef je als ondernemer niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden! Dat vond ik ook heel fijn, ik had het al druk genoeg met het leveren van mijn diensten. Met kant en klare gerichte tools, tips en tricks kost het implementeren van nieuwe kennis veel minder tijd.
En inderdaad: Als ondernemer moet je het uiteindelijk natuurlijk allemaal wel zelf gaan DOEN, bedenken en voelen, dat vraagt om het nemen van stappen en keuzes durven maken, kansen zien EN pakken. Het inschakelen van een business coach heeft mijn business en mijn leven echt naar een hoger level gebracht Ik denk dat ik nog lang niet uitgeleerd ben, maar met mijn Zacht Werken mindset is er nu al enorm veel veranderd in mijn leven en ik ga er van uit dat dit zich in positieve zin voort zet in de toekomst 🥰 dankjewel Ellen.
Jannet Veenbaas
http://www.praktijkdekoningterijk.nl
Ellen de Lange-Ros zegt
Bedankt voor je mooie antwoord! Je hebt helemaal gelijk: het is heel verstandig om als ondernemer regelmatig iemand mee te laten kijken met je bedrijf: een frisse blik van een professional die snapt hoe je bedrijf werkt, en hoe het ook anders zou kunnen. Zoiets kan je veel verder helpen. En het is vaak superleuk.
Ook helemaal eens met wat je zegt: als ondernemer ben je vaak al druk genoeg met je dienstverlening aan je eigen klanten. Je wilt niet elk wiel opnieuw moeten uitvinden, met alle valkuilen, etc. Dan is het heerlijk om een business coach te hebben, die voor jou alvast het paadje heeft verkend en zelf in al die valkuilen is gestapt… 🙂
Mooi he, hoe je steeds weer een level kunt groeien, en hoe je werk en leven dan steeds weer een leveltje leuker en uitdagender worden. Groeien met je bedrijf, en als mens, is zo de moeite waard!
Jannet Veenbaas zegt
Helemaal mee eens! Ik zit nu inderdaad weet in een heel ander level, met weer de nodige andere uitdagingen, en ik weet nu: als ik denk: hier kom ik echt niet uit, dat ik dan hulp kan en ga vragen!