Meer omzet. Is dat echt nodig voor meer rijkdom en overvloed in je leven?
Vorige week las ik op een interessante post op Facebook. Een bekende businesscoach stelde dat, vanwege de inflatie, ondernemers nu een omzet van €250.000 per jaar moeten gaan maken. Deze coach zei het volgende:
“De reden is dat door de inflatie nu 250.000 per jaar nodig is om hetzelfde te kunnen betalen als met 100.000 euro een paar jaar geleden. Je bedrijf zal dus meer moeten gaan opleveren… zoveel is zeker. Sommige mensen zeggen zelfs: een miljoen per jaar is de nieuwe 100.000 per jaar. Dat is misschien wat overdreven, feit is dat het belangrijk is om een zeer goede omzet met je bedrijf te draaien.”
Een bekende business coach op Facebook
Voor alle duidelijkheid: er is niets mis met het streven naar €250.000 omzet per jaar. Of een ton, of een miljoen. Als jij graag veel wilt verdienen en wat goeds doet voor de wereld met je bedrijf, is dat helemaal prima. Maar moeten we door de inflatie allemaal veel maar gaan verdienen? Is dat echt zo?
Grote onzin. Waanzinnig slim. Ongelofelijk irritant
Ik vond dit bericht grote onzin. En waanzinnig slim. En ongelofelijk irritant.
Business coaches zoals deze geven het gevoel dat je veel geld moét verdienen met je bedrijf. Als je niet naar minimaal een ton streeft, lijk je geen echte ondernemer.
Dat is onzin. Ook als je een bedrijf met €2.500 of €25.000 omzet hebt, is dat goed. Jouw bedrijf is jouw feestje. Er zijn zoveel ondernemers, zoveel bedrijven. Ze zijn allemaal even echt.
Net zoals een kleine zwarte bes, een groene appel of een grote gele ananas allemaal fruit zijn. Ze zijn allemaal echt. Elk op hun eigen manier.
Meer omzet? Meer geld krijg je op veel manieren
Is meer omzet nodig om je gelukkiger te voelen? Welnee!
Het is leuk om jezelf uit te dagen, je grenzen te verleggen en je blik te verruimen. Ook is het fijn een gevoel van overvloed en welstand te ervaren. Meer geld in je leven is prettig, maar je hoeft daarvoor niet meer omzet te maken. Er zijn andere manieren.
Als business coach zie ik vaak dat de volgende dingen meer impact hebben op de financiële rijkdom van ondernemers dan hun omzet (meer hierover lees je in het boek ‘Een zaak van geld):
A. Ga anders met je geld om
Als je wensen hebt waarvoor je huidige inkomen niet voldoende is, moet je niet beginnen met keihard werken voor meer omzet. Veel krachtiger is: ga zacht werken aan je geld. Ga ontspannen mijmeren over wat er anders kan. Waar kun je handiger met je geld omgaan? Voor welke wensen heb je helemaal geen tonnen omzet nodig?
B. Wat zijn je geld-lekken?
Als business coach zie ik regelmatig ondernemers die lijden aan grote geld-lekken. Geld spuit er aan alle kanten uit, vooral waar ze het zich niet bewust van zijn. Hierdoor blijft er te weinig geld over voor wat ze echt willen. Als je meer geld probeert te verdienen, worden de lekken alleen maar groter. Meer verdienen lost je problemen niet op, maar vergroot ze.
C. Word je bewust van je geld-erfenis
Geld is op zich niet zo interessant. Wat echt belangrijk is, zijn jouw gedachten over geld. Hoe hebben je ouders en anderen je geleerd om over geld te denken? Is ‘een dubbeltje nooit een kwartje’ jouw motto, of heb je geleerd om ‘altijd zuinig te zijn’ of juist dat ‘geld moet rollen’? Zijn deze gedachten nog nuttig voor jouw bedrijf? Waar belemmeren ze je en kun je ze vervangen door meer constructieve gedachten? ZZP’ers die ik coach, zetten vaak grote stappen met hun geld. Veranderen van je geld-erfenis heeft minstens zoveel invloed op je leven dan het verdubbelen van je omzet.
D. Zorg beter voor je geldstromen
Zijn je gedachten over geld op orde? Dan is het belangrijk om ook je financiën praktisch op orde te brengen. Bijvoorbeeld door je inkomsten en uitgaven te organiseren. Een methode zoals Profit First kunnen je hierbij helpen. Dit leer ik bijna alle ondernemers waarmee ik werk. Je krijgt meer inzicht, rust en financiële stabiliteit met dezelfde omzet.
E. Ontdek je geld-archetype
Je geld-archetype is als het ware je geld-karakter. Het laat je zien hoe jij in elkaar steekt als het om geld gaat, met een score op acht verschillende typerende archetypes. En wees gerust: elk archetype is OK. Als je maar de goede versie van je archetype wordt. Elk type heeft namelijk zijn eigen hel (of duivel) en hemel (of engel). Als je die leert kennen, wordt omgaan met geld een stuk makkelijker. Zonder dat je meer omzet nodig hebt. Sterker nog: ken je je archetype niet, dan is de kans groot dat je geld-duiveltje je steeds meer parten gaat spelen als je omzet groeit.
Meer rijkdom is niet voor later, maar voor nu
Een goed leven en een gevoel van welzijn hoeven niet alleen over geld te gaan. Integendeel: door niet-financiële dingen kun je je enorm rijk voelen. Je kunt hier zelf veel aan doen. Bijvoorbeeld:
1. Wacht niet op meer omzet, maar regel het nu al
Vaak denken we dat dingen pas kunnen als we later rijk zijn. Maar is dat ook zo? Welke grote dromen, waarvan jij denkt dat ze veel geld kosten, kun je nu al realiseren? Klinkt onwaarschijnlijk. Dat dacht ik ook. Maar het is me al een paar keer overkomen dat ik een dure droom snel kon verwezenlijken, met veel minder geld dan ik had verwacht:
Ik groeide op in de Achterhoek en ben verliefd op bos. Slingerende paden tussen dikke eiken en hoge beuken. Nu woon ik in het open polderland van Zuid Holland. Jarenlang wilde ik graag verhuizen, naar een huis in een bos. Maar zulke plekken zijn schaars in de drukke Randstad. En peperduur. Dus moest ik meer geld verdienen. Dacht ik.
In de buurt van mijn huis ligt het koninklijk landgoed De Horsten, een groot wandelgebied met grote oude bomen. Ik ging er afspreken met klanten; al wandelend bespraken we de uitdagingen in hun bedrijf. Zo ‘moest’ ik elke week in het bos zijn, zonder dat het me geld kostte. Sterker nog: ik verdiende er zelfs mee. Nog een paar jaren later ontdekte ik landgoed Duivenvoorde met bos en een oud kasteel, op nog geen tien minuten fietsen van mijn huis. Ik zag dat ze vrijwilligers zochten en belde met de boswachter; inmiddels ben ik er vrijwel elke dinsdag- en donderdagochtend. Iedere week ben ik in het bos. Die droom van dat bos? Die kon nu al. Zonder verhuizing, zonder duur huis, zonder extra omzet.
2. Wordt tevreden met wat je hebt
Stop met jezelf vergelijken met anderen en luister naar je eigen hart. Waar voel je liefde? Waar ben je dankbaar voor? Wat heb je te delen met anderen? Als je hier je leven en werk op baseert, wordt geld minder een probleem. Je talenten inzetten, anderen helpen en hier een waardevolle vergoeding voor terugkrijgen, is een geweldige stimulans voor een succesvol bedrijf met meer dan genoeg geld.
3. Ga groeien, juist dankzij een kleiner bedrijf
Af en toe spreek ik ondernemers die succesvol zijn, maar niet gelukkig. L. bijvoorbeeld, vertelde me: “Ik had veel omzet dat jaar, maar het betekende niets meer voor me”. Of T., die een goedlopend bedrijf had waarmee hij voorloper was op zijn vakgebied in Nederland: “Stiekem was ik jaloers op jou, met al je vrijheid en mogelijkheden, terwijl ik de hele dag bezig ben met alles regelen voor mijn team en klanten.”
Een groot bedrijf met veel omzet kan leuk zijn, maar het kan ook benauwen, je klem zetten of een saaie routine worden. Een kleiner bedrijf kan je de mogelijkheid geven om in nieuwe dingen te investeren of je te verdiepen in interessante side-projecten. Of om een paar ochtenden per week onbekommerd boomstammetjes te sjouwen in het bos.
4. Besef: Met minder geld kun je steeds meer
Het is onzin dat je steeds meer geld nodig hebt vanwege inflatie. We leven namelijk in een tijd waarin je met steeds minder geld steeds meer kunt:
- Alle muziek van de wereld luisteren? Daarvoor moest ik vroeger alle langspeelplaten op de wereld aanschaffen. Maar mijn puber opent zijn Spotify-account en heeft er toegang toe.
- Weten of het over drie uurtjes regent? Dat wat voor de steenrijke zonnekoning Lodewijk de veertiende rond 1690 onmogelijk, zelfs de slimste geleerden aan zijn hof konden het niet voorspellen. Maar een bijstandsmoeder in onze tijd kijkt op haar eenvoudige telefoon en weet het.
- Met een gratis account op MailChimp en een simpele computer van de kringloopwinkel kun je klanten benaderen en een bedrijf opbouwen.
- Met de Vinted-app koop je zakelijke merk- en designkleding (vaak nog als nieuw) voor het kleedgeld van een puber, terwijl je daar vijftien jaar geleden een jaarsalaris aan kwijt was geweest.
Er is niks mis met veel geld willen verdienen. Het mag. Maar het hoeft niet. Groeien en ontwikkelen kan ook op andere manieren.
Het risico van meer omzet
Naast dat veel geld niet nodig is om gelukkig te worden, heeft het ook een paar risico’s die veel ondernemers in hun streven naar meer-meer-meer over het hoofd zien.
De risico’s die veel ondernemers over het hoofd zien, in hun streven naar meer-meer-meer.
Ik zie vaak de volgende nadelen en risico’s van veel geld verdienen:
Je voedt je ego met ongezonde spullen
Geld, omzet en status zijn leuk. Ze voeden je ego. Maar soms op een ongezonde manier. Je eigenwaarde wordt gebaseerd op je omzet en geld. Het is net als elke dag frietjes eten. Het voelt lekker, maar is niet voedzaam. Zo is het ook met een ego dat zich voedt met omzet-cijfers: dit is niet gezond. Je raakt snel verslaafd aan groei en omzet. Je wordt een holle-bolle-gijs die eindeloos blijft streven naar meer, maar nooit tevreden is. Je kent vast zulke mensen uit je eigen omgeving.
Je raakt gevangen in je bedrijfs-ego
Als je je ego voedt met status, omzet en geld, wordt dat een belangrijke peiler van je identiteit. Je vereenzelvigt jezelf met je zakelijke rol: die van de succes-ondernemer. Maar als je even niet werkt of niet focust op groei, wie ben je dan nog? Vaak voel je dan een akelige leegte, die je snel vult met hard werken. Je omzet wordt je identiteit. Dat is niet alleen ongezond, maar ook niet leuk. Degene die hier het meest tekort mee doet, ben jijzelf. Denk eens terug aan jezelf toen je zes, acht of tien was. Wat fascineerde je? Waar was je nieuwsgierig naar? En hoeveel ruimte is er nu nog voor, in je leven als wannebee topondernemer?
Je bouwt een gouden kooi voor jezelf
Veel geld kan heerlijk zijn, maar als je niet oppast, kan het je verslaafd maken. Je inkomsten stijgen, je uitgaven ook. Je koopt een duurder huis, een grotere auto en krijgt een team van VA’s en medewerkers die op je drukken. Op een ochtend word je wakker en wil je het anders. Maar dat kan niet meer. Je bent vast komen te zitten in de gouden kooi van welvaart die je bedrijf is geworden. Je bedrijf voelt niet meer als een kloppend hart. In plaats daarvan is er een machine gebouwd, waarin al je radartjes draaien om jou: om hoe hard jij rent. Je bent gevangen in je eigen succes.
Nogmaals: natuurlijk is het prima om te groeien met je bedrijf. Zolang je je hart en liefde maar niet wegcijfert achter je streven naar meer-meer-meer.
Waarom is het dan toch een slim bericht?
Nou, het is wel duidelijk: met veel geld verdienen is niks mis, als het een resultaat is van passie en plezier. Maar wordt veel omzet een zielloos streven, dan heeft het volop nadelen.
Waarom was het dan toch een slim bericht van die business coach? Omdat een bericht zoals dit op veel manieren indruk maakt op onze lagere impulsen.
De schrijfster stelt:
“De reden is dat door de inflatie nu €250.000 per jaar nodig is om hetzelfde te kunnen betalen als met €100.000 een paar jaar geleden. Je bedrijf zal dus meer moeten gaan opleveren… zoveel is zeker. (…) Feit is dat het belangrijk is om een zeer goede omzet met je bedrijf te draaien.”
Oei-oei-oei, wat zit hier veel onzin in. Maar ook veel slimme taal!
Een bericht zoals dit, maakt op veel manieren indruk op onze lagere impulsen.
Kijk naar de eerste woordjes ‘de reden is…’. Dit suggereert een feit, iets dat objectief waar is. We lezen er vlot overheen, want we zijn benieuwd wát die reden precies is. Maar op onbewust niveau registreert ons brein het als een reden, een feit, iets dat onbetwistbaar waar is.
Dan de volgende woordjes ‘de inflatie’: een economische term die we overal terughoren. Hij suggereert een wetenschappelijke exactheid, een maatschappelijke ontwikkeling waarin we onontkoombaar worden meegezogen. Razend suggestief en slim.
Maar hebben we de afgelopen jaren een inflatie van 150% gehad, waardoor €250.000 nu opeens nog maar €100.000 waard is? Welnee! Sterker nog: die mooie computer, smartphone, auto of tablet van nog geen drie jaar oud schaf je nu voor veel minder aan.
Daarna stelt ze heel slim: ‘Je bedrijf zal dus meer moeten gaan opleveren… zoveel is zeker.’ Er wordt opnieuw een zekerheid gesuggereerd, een rots van veiligheid onder de onzekerheid van onze tegenwoordige maatschappij. Het is een valse geruststelling: als jij maar meer gaat verdienen, ben je niet meer vatbaar voor enge dingen als inflatie.
De valse geruststelling: als jij meer gaat verdienen, ben je veilig.
De zin “Feit is dat het belangrijk is om een zeer goede omzet met je bedrijf te draaien” doet er nog eens een schepje bovenop. Is het waar dat je veel omzet moét draaien met je bedrijf? Welnee! Mijn voorbeelden hierboven lieten zien dat veel omzet ook veel nadelen kan hebben.
Het is belangrijk om dit te beseffen. Misschien voel je het wel vaag tijdens het lezen, maar die vage achterdocht kun je omzetten in iets sterkers. Ga op zoek naar wat er niet klopt. Onderbouw het voor jezelf. Het is goed om tijdens het lezen van zo’n bericht je brein er bewust tegen te wapenen: hee dat klopt niet!
Geeft meer omzet je meer veiligheid?
Het bericht van die business coach dat je nu €250.000 nodig hebt vanwege inflatie is niet waar. Naast de valse ratio en zekerheden doet het berichtje wat met je emoties. Je voelt een angst in je onderbuik: oei, inflatie. Wat de schrijfster met het bericht wil, is je emoties aanjagen, je een gevoel van onveiligheid geven. Je oerbrein vindt dit niet fijn. Die wil geruststelling, zekerheden.
Laat dat nou net zijn wat deze coach je graag wil verkopen: als jij éénmaal een bedrijf van €250.000 hebt, dan ben je veilig. Zul je veilig zijn, als je veiligheid gaat zoeken in geld, in omzet, in adviezen van anderen die je vertellen hoe het moet? Natuurlijk niet.
Een goed bedrijf draait juist om jou. Om jouw passie en hart, om jouw keuzes. Om de verantwoordelijkheid die je zelf neemt om wat van je leven en bedrijf te maken. Wil je daar hulp of adviezen van een business coach bij, dan is dat prima. Maar pas op: waarom ga je een coach inhuren?
De rijkste tijd ooit
Voed je angstige reptielenbrein niet met berichten die je angst aanwakkeren. Wees gerust: we zijn veilig. Er kan wel een flinke inflatie zijn, maar we leven ook in de rijkste tijd ooit. Nog nooit konden er zoveel kinderen studeren, ook als hun ouders niet rijk waren. Nog nooit hadden we toegang tot zoveel informatie, tot zoveel rijkdom.
We hebben wel een grote uitdaging: we moeten verstandig leren omgaan met deze overvloed. Blijven we nieuwe kleding produceren, terwijl een groot deel ervan in Africa op lompenhopen beland? Of koop je wat meer tweedehands, ga je hergebruiken wat anderen over hebben? Blijven we onszelf een burn-out lezen op onze slimme devices, of oefenen we in smart gebruik van onze telefoon? Gebruiken we sociale media voor het verder verspreiden van haat en angst, of voor verbinding en liefde? Focussen we in ons bedrijf op meer omzet, of richten we ons op de dingen die ons aan het hart gaan? Blijf je rennen in schaarste, of krijg je oog voor de overvloed die er ook is?
Blijf je rennen in schaarste, of krijg je oog voor de overvloed die er ook is?
Een bedrijf met overvloed
Waar we meer van nodig hebben, is meer aandacht, meer bewustzijn en meer zorg. Voor elkaar, voor de aarde en voor onszelf. Daar kan jouw bedrijf en een beetje coaching uitstekend bij helpen. Het kan je brengen naar nieuwe plekken en prachtige ideeën, die je alleen niet zo snel had gevonden. Coaching kan een enorme verrijking zijn: van jezelf, je bedrijf, de wereld. Mits je de goede hulp kiest.
Sommige coaching gaat uit van angst, van problemen, van gevaar, van schaarste. Maar jij hoeft daar niet aan toe te geven. Besef dat groei en coaching ook kan vanuit overvloed. Niet gebaseerd op problemen, maar op kansen. Niet vanuit angst, maar vanuit liefde, plezier en passie.
Kijk eens terug op het afgelopen jaar: wat was voor jou pure rijkdom en overvloed? Waar kun je dankbaar voor zijn? En aan welke mooie dingen ga jij het komend jaar bouwen? Hoe gaat je bedrijf je helpen aan een wereld vol overvloed? Dat zijn de vragen waar het om gaat. En of je omzet dan €25.000 of €250.000 of nog veel meer is? Dat doet er feitelijk niet meer toe. Zoveel is zeker.
Kitty Kilian zegt
Wat een stoere foto van jou met die boomstam op je schouder!
En ik ben het natuurlijk helemaal eens. Maar je had al die woorden niet nodig om mij te overtuigen dat die coach onzin schrijft. De inflatie is geen 125%, of daaromtrent.
Ellen de Lange-Ros zegt
Ja, dat hadden we natuurlijk ook in een tweetje kunnen afdoen. Ik vond het leuk om er even dieper op in te gaan. Niet per se op waarom het onzin is, maar vooral ook op het andere: hoe kun je je veel rijker voelen (en rijker zijn) zonder dat je per se streeft naar meer omzet? Wat komt daar bij kijken, hoe werkt dat precies? Daar heb ik de afgelopen jaren zoveel in geleerd en gezien bij mijn cliënten.
Die post op Facebook was een mooie aanleiding om dat eens op een rijtje te zetten: hoe word je rijker zonder meer omzet?
Uiteindelijk schrijf ik dit soort berichten ook vaak voor mezelf. Om mezelf scherp te houden op wat ik echt belangrijk vind (boomstammen sjouwen én genoeg verdienen). 😃
Elly Kassenaar zegt
Wouw … Ellen, dit is echt een blog naar mijn hart. Dit is waar het omgaat.
Ellen de Lange-Ros zegt
Dank je! Ik ben ook benieuwd: welke dingen spreken je specifiek aan?